Dejan Kreculj: Ne otvarajte košnice bez potrebe, naučite čitati signale sa pčelinjaka!

Dejan Kreculj: Ne otvarajte košnice bez potrebe, naučite čitati signale sa pčelinjaka!

SHARE

Djan Kreculj, autor prve digitalne knjige o pčelarstvu u Jugoistočnoj Evropi, stalni saradnik nekoliko pčelarskih časopisa iz regije, za „BH pčelar“ ustupio je dijelove svoje nove knjige “Mala škola pčelarstva” koja još nije puštena u zvaničnu prodaju. U nastavku objavljujemo kako pčelar osmatranjem i osluškivanjem pčelinjaka može pročitati šta se nalazi u unutrašnjosti košnice, a bez da je otvara

Ni u ljetnjem periodu košnice ne treba bez razloga otvarati kako bi se zadovoljila znatiželja pčelara. Kod početnika je ona posebno izražena. Svako suvišno otvaranje košnica može da ima negativne posljedice po pčelinju zajednicu.

Zimi je ono zbog niskih temperatura i pojave legla otpočinjanjem dužanja dana, gotovo nemoguće. Iskusni pčelari znaće i tada šte se događa u unutrašnjosti košnice, ne otvarajući je. Oni tako čine i ljeti, ostavljajući pčelice na miru da rade svoj posao.
Kako je to moguće? Posrednim putem, osmatranjem i osluškivanjem.

Znaci koji nam ukazuju na to šta je i kako unutra veoma su brojni. U pčelarskoj literaturi navode se mahom kroz duge opise koji se teško pamte, još teže primjenjuju.

Ali, kako se mnogo lakše snalazi putnik kada ima pred sobom nacrtanu kartu, a ne tekst opisa puta, evo nekoliko vrlo praktičnih šema koja će nas uputiti na to šta treba osmatrati i oslušnuti, kao i o mogućim posljedicama, tokom zimskog obilaska pčelinjaka, pročisnog leta i s prvim nagoveštajima proljeća. Na osnovu ovih spoljašnjih pokazatelja moguće je preduzeti odgovarajuće mjere.

Veoma je bitno da se tokom mirovanja pčelinjak obilazi. Mnogo padavina, jak vjetar, domaće životinje ili divljač, pa čak i zlonamjerni posjetioci, mogu da načine štetu. Tada treba dobro uočiti sve detalje, a kada su prognozirane vremenske prilike takve da se očekuje pročisni izlet pčela, od izuzetnog je značaja da se tada pčelar nađe na pčelinjaku.