PIN TEST: Kako odabrati zdravu maticu?

PIN TEST: Kako odabrati zdravu maticu?

SHARE

Ovaj test je koristan jer nam ukazuje na ono što ne uočavamo prostim posmatranjem. Samo pomoću njega je moguće odabrati matice čije potomstvo će imati dobre higijenske osobine. Test je vrlo jednostavan i ne zahtijeva nikakva materijalna ulaganja. 

Procjena nivoa higijenskog ponašanja se najčešće vrši tzv. Pin testom. Ovaj test se radi najmanje dva puta godišnje i u pravoj i u polukontrolisanoj selekciji matica. Bilo bi dobro da ga rade i pčelari koji proizvode matice za svoje potrebe. Oni biraju zajednice sa najboljim očiglednim osobinama za uzimanje larvi u proizvodnji matica.

Higijensko ponašanje je osobina koja se ne vidi od oka kao što se npr. vidi dobro „ćebasto“ leglo.

Ovaj test je koristan jer nam ukazuje na ono što ne uočavamo prostim posmatranjem. Samo pomoću njega je moguće odabrati matice čije potomstvo će imati dobre higijenske osobine. Test je vrlo jednostavan i ne zahtijeva nikakva materijalna ulaganja.

Potreban nam je samo karton od koga ćemo napraviti šablon tako što ćemo ga na sredini isjeći u obliku romba. Za ovaj test se koriste šabloni koji uokviruju 100 ćelija legla i šabloni koji uokviruju 50 ćelija legla. Vanjske dimenzije kartonskog šablona koji uokviruje 50 ćelija su 10 x 5 cm. Isječeni romb je dimenzija 5 x 3 cm sa dijagonalom dužine 7 cm. Karton se stavi na poklopljeno leglo i markiraju se krajevi romba. Iglom se ubiju lutke u svih 50 ćelija i ram vrati pčelama.

Nakon 12, 24 i 48 sati kontrolišemo da li su pčele otkrile i očistile sve mrtve lutke. Naslonimo romb na oznake i brojimo neočišćene ćelije. Ako su sve lutke očišćene nakon 12 sati zajednica dobija najvišu ocjenu 4. Takva zajednica ima izuzetno dobro higijensko ponašanje. Ako su ćelije očišćene nakon 24 sata ocjena je 3, nakon 48 je 2, a ako ni nakon 48 sati sve ćelije nisu očišćene ocjena je najlošija 1 (Selekcijske mjere mr. N. Bandžov i ing. V. Bandžov).

U uži izbor za maticu rodonačelnicu uzet ćemo samo maticu čije je potomstvo na ovom testu dobilo ocjenu 4 ili bar 3. Sa malo truda možemo mnogo učiniti na poboljšanju željenih osobina pčela na svom pčelinjaku. Pravilna procjena rodonačelničke zajednice je od presudnog značaja za naš pčelarski uspjeh. Bez dobrih matica sve što učinimo na stvaranju jakih proizvodnih zajednica je uzalud. (bh pčelar/R.Radivojac)