Saniranje bezmatičnih društava u proljeće!

Saniranje bezmatičnih društava u proljeće!

SHARE

Autor teksta je Pašaga Ramić, pčelarski stručnjak i predsjednik Udruženja pčelara iz BiH u Švedskoj. E-mail: [email protected]

Prilikom proljetnog pregleda ponekad nađemo pčelinja društva koja su bez matice. Obzirom da se pregled vrši u toku aprila mjeseca, bezmatičnost konstatujemo nedostatkom legla.

Ako u tome trenutku pčelinje društvo ima malu količinu pčela (pokriva manje od 4 rama), to društvo ne treba spašavati; treba ga spojiti sa nekim drugim društvom na pčelnjaku. Spajanje je najednostavnije i najsigurnije pomoću novinskog papira, jednostavnim dodavanjem bezmatičnog društva na društvo koje ima maticu.

Ne treba nikad dodavati bezmatično društvo na neko društvo koje je takođe siromašno sa pčelama. Uvijek treba nastojati bezmatično društvo dodati na jako drustvo.

Ako je bezmatično društvo bogato pčelama (posjeda vise od 4 rama) takvo društvo se isplati pokušati spasiti. To se radi na slijedeći način:

Pregledati pažljivo sve ramove, provjeriti da u košnici ne postoji matica ili započeti matičnjaci. (Ako se nađe matica, onda je to matica koja više ne polaže jaja, ali luči feromon koji sprječava gradjnu matičnjaka. Takvu maticu ukloniti iz pčelinjeg društva.

Ako nađemo započete matičnjake na larvama trutovskog legla, to je znak da su se u pčelinjoj zajednici pojavile lažne matice. Ramove sa tim matičnjacima ukloniti iz košnice, pčele istresti sa ramova na travu dvadesetak metara daleko od košnice, postaviti ponovo košnicu na njeno mjesto kako bi se pčele vratile u nju.

Neki od ova dva slučaja se vrlo rijetko pojavljuje u proljeće, obično u društvu kojem se ustanovi bezmatičnost u rano proljeće nema ni matica koja ne polaže jaja, niti je došlo do pojave lažnih matica koje polažu neoplođena jaja.

Nakon što smo ustanovili da je pčelinje društvo u stanju prave bezmatičnosti pristupa se saniranju na slijedeci nacin:
Ako je pčelinje društvo zimovalo u dva sanduka svodimo ga na jedan sanduk.
Iz jednog rama koji se nalazi u sredini pčelinjeg gnijezda isjeći komad saća, praveći otvor veličine 2- 3 centimetra promjera.

U ovaj otvor ugraditi komadić saća koji uzimamo iz nekog društva koje ima dobre osobine. Na ovome komadiću mora biti nekoliko mladih larvi ili jaja iz kojih pčele mogu uzgojitI maticu.
Košnicu zatvariti i vršiti prihranu. Najjednostavnije je prihranjivati pomoću tegle kroz otvor na poklopnoj dasci.
Nakon tri do četiri dana provjeriti da li su povučeni matičnjaci (Obično budu povučena dva, a rjeđe tri matičnjaka).

Ako nisu povučeni matičnjaci onda je to znak da u košnici postoji matica koja ne polaže jaja, a koju nismo primijjetili prilikom pregleda ili je ostao neki matičnjak lažnih matica. Treba ponovo pregledati, pronaći uzrok zbog kojega nisu povučeni matičnjaci i postupak ponoviti.

Ovaj postupak je uspješan u veoma velikom procentu, pod uslovom da se pravilno provede.
Matice dobivene na ovaj način su u pravilu vrhunskog kvaliteta, jer su obilno hranjene u toku formiranja, a tokom maja mjeseca kada dospijevaju za parenje nalaze dosta trutova koji su takođe vrhunskog kvaliteta.

Veoma cesto se koristi način da se bezmatičnom drustvu doda cijeli ram otvorenog legla. Ja nisam pristalica ovog načina jer bezmatično drustvo dobiva veliku količinu larvi koje treba hraniti i grijati. Osim toga, na ovako dodatom ramu bude zapoceto 10- 15 matičnjaka, što pogoršava ishranu matičnih larvi. (bhpčelar)