Slobodan Jevtic: Najbolji način i recept za tretman oksalnom kiselinom protiv varoe!

Slobodan Jevtic: Najbolji način i recept za tretman oksalnom kiselinom protiv varoe!

SHARE

Postoje dva načina tretiranja oksalnom kiselinom: nakapavanjem i sublimacijom.

Koje su najpovoljnije temperature za tretiranje oksalnom kiselinom i koji su još uslovi bitni za ove tretmane? Koliko puta godišnje raditi tretiranje oksalnom kiselinom i u kojim mjesecima?

Oksalna kiselina se već odavno upotrebljava u tretiranju pčela protiv varoe. Poslednjih godina se sve više preporučuje i o njoj se mnogo govori. Razlog tome je što spada u dozvoljena ekološka sredstva, što se posebno potencira u savremenom pčelarstvu. Prihvaćena je u svim državama kao efikasno sredstvo.

Oksalna kiselina se za tretiranje pčela primenjuje u vidu rastvora u šećernom sirupu i u vidu dima, koji nastaje kao posledica njene sublimacije (isparavanja).

Iako je tretiranje sublimacijom pod dejstvom malih grejača, dosta jednostavno, ekonomično i brzo, ne preporučuje se zbog opasnosti po pčelara pri tretiranju. Nisam radio sublimaciju, ali moja saznanja od pčelara profesionalaca su da su oni nezadovoljni takvim radom jer im pčelinje zajednice zaostaju u razvoju.

Kao dosta pouzdan i efikasan način tretiranja, preporučuje se rastvor oksalne kiseline u šećernom sirupu. Koristi se topao sirup sa odnosom šećera i vode 1:1. Na 1 litar sirupa (oko 0,6 kg šećera i 0,6l vode) dodaje se 35 g oksalne kiseline, koja je u vidu praha. Kada se rastvori, može se pristupiti tretiranju pčela.
Najpovoljniji trenutak je kada pčelinja društva ostanu bez legla, a to je u jesen, zima, kada je temepratura vazduha preko od 8 -10 stepeni.

Za tretiranje se koristiti dozator, koji sam automatski odmerava količina rastvora. Na svaku dobro zaposednutu “ulicu” pčela (prostor između dva rama) nakapava se (prska) 5ml rastvora, isključivo po pčelama, sa izvesne udaljenosti da bi se bar malo raspršila u kapi. Rad je jednostavan dozatorom i bezbedan; ne može se pogrešiti. Mnogi ga pčelari imaju, a drugi ga mogu napraviti. Cijena je prihvatljiva.

Vrši se samo jedno tretiranje u sezoni i efikasnost je vrlo visoka. Više tretiranja na istu generaciju pčela bi imalo štetno dejstvo. Slušao sam neka predavanja (mislim da je Belgija, gde se radi više puta). Ja ne preporučujem jer nisam probao.

U mnogim literaturama se preporučuje veća doza oksalne kiseline. Ni to ne bih preporučio jer je to za drugi soj pčela i drugo područje.

Tretirajte kada nema legla i obavezno vršite kontrolu, jer ako nešto radite morate znati i koji su vam rezultati rada. Kada radite oksalnom potrudite se da radite sa komšijom pčelarom da bi mogli uporediti koliko je opadanje.

Kao zaštitna sredstva pri radu, koriste se gumene rukavice i zaštitna maska. (bhpcelar/arhiva)