Rajko Radivojac savjetuje mlade pčelare: Najbolje je da kupite prirodne rojeve

Rajko Radivojac savjetuje mlade pčelare: Najbolje je da kupite prirodne rojeve

SHARE

Nabavka pčela aktivnost je od koje zavisi pčelarska budućnost pčelara početnika. Ako kupe loše rojeve, sa lošim starim maticama ili rojeve opterećene pčelinjim bolestima neće imati uspjeha u pčelarstvu. Imaće samo probleme koje, kao početnici u pčelarstvu, neće moći sami riješiti. To je uzrok razočarenja i u pčele i u ljude.

Piše: Rajko Radivojac, Prijedor,Tel: 065 969 393

Pčelarstvo zadnjih godina doživljava svojevrsnu ekspanziju. Sve je više pčelara i sve je više košnica. Taj razvoj nije rezultat saznanja o značaju pčela i pčelarstva, nego je posljedica ekonomske krize. Ljudi pokušavaju sve, da bi obezbijedili egzistenciju svoje porodice.

Pčelarstvo izgleda primamljivo, uglavnom zbog nerealnih priča o prinosima meda koju šire pčelari. Stvarnost je drugačija.

Ipak, svako treba da pokuša. Nije pčelarstvo rezervisano ni za koga. Neki će odustati, a neki će i uspjeti u pčelarstvu. Takvi su nam i potrebni, da bi pčelarstvo opstalo.

Zbog sve većeg broja pčelara početnika, sve je veća potražnja za pčelinjim društvima, odnosno rojevima. Pored toga, potražnju za rojevima povećava i činjenica da gotovo svake godine imamo pojavu masovnog uginuća pčela. Te gubitke mnogi pčelari nadoknađuju kupovinom rojeva.

Iskusnom pčelaru je lako procijeniti potencijal rojeva koji se nude na tržištu. Pčelarima početnicima je mnogo teže. Oni nemaju potrebno iskustvo. Zato su početnici često žrtve raznih prevara. To ponekad uzrokuje razočarenje i odustajanje od pčelarstva.

Zato je nabavka pčela aktivnost od koje zavisi pčelarska budućnost pčelara početnika. Ako kupe loše rojeve, sa lošim starim maticama ili rojeve opterećene pčelinjim bolestima neće imati uspjeha u pčelarstvu. Imaće samo probleme koje, kao početnici u pčelarstvu, neće moći sami riješiti. To je uzrok razočarenja i u pčele i u ljude.

Dobra mlada matica

Ipak, moramo znati da nisu krive pčele, nego ljudi (nazovimo ih ljudima). Ponuda rojeva na tržištu je raznolika. Početnicima se nude prirodni rojevi, potpuno razvijena pčelinja društva i vještački rojevi. Velika i raznolika ponuda je uzrok da je početnicima još teže odlučiti šta da kupe. Pokušaću pojednostaviti stvari.

Vještački rojevi mogu biti rojevi na pet ramova sa saćem, leglom, hranom, maticom i paketni rojevi. Ovi rojevi zahtijevaju dosta njege i znanja i mislim da nisu baš prikladni da neko počne svoju pčelarsku karijeru sa njima.

Potpuno razvijena pčelinja društva sa izgrađenim saćem izgledaju kao dobro rješenje za početnika. Međutim, kada kupite potpuno razvijeno pčelinje društvo kupili ste i sve patogene i parazite koji se nalaze u njemu. To opet može dovesti do problema koje kao početnik nećete moći riješiti.

Ako već imate nove košnice najbolje je da kupite prirodne rojeve. Tako ćete dobiti novo saće koje će pčele izgraditi i novo leglo koje će odnjegovati vaše pčele. To je način da bar djelimično izbjegnete prenošenje pčelinjih bolesti i parazita sa pčelinjaka sa koga potiču rojevi na vaš mali pčelinjak.

Kada kupuju prirodne rojeve početnici često nastoje da dobiju što jače društvo, odnosno rojeve sa što više pčela. Takvi rojevi zauzimaju 9-10 ramova u košnicama tipa LR. To su u pravilu prvi rojevi koji imaju staru maticu. Mnogo je bolje uzeti druge ili treće rojeve, koji nemaju tako mnogo pčela kao prvi rojevi, ali imaju mladu maticu. Dobra mlada matica je osnova svega. Takvi rojevi treba da zauzimaju 5-6 ramova u košnici tipa LR. Oni se uz malu pomoć pčelara vrlo brzo razviju u komletna pčelinja društva.

Rojeve je najbolje kupiti od poznatih pčelara koji su članovi udruženja, a koji imaju i uvjerenje od nadležne veterinarske ustanove da su im pčele zdrave, odnosno da na svom pčelinjaku nemaju teške, zarazne pčelinje bolesti. Možete im vjerovati na riječ ili bolje ne…

Što više znanja…

Najbolje je da odete u sjedište lokalnog udruženja pčelara, učlanite se i tražite preporuku od koga da kupite prirodne rojeve. Pčelari su dosta solidarni, pa rado i poklanjaju rojeve. Nemojte prihvatiti takav poklon ako niste sigurni da darodavac ima dobre namjere i da su pčele zdrave. Kada nabavite roj potrebno je odmah uraditi tretman protiv pčelinjeg parazita varoe.

Ostaje još pitanje sa koliko pčelinjih zajednica bi trebali početi vaš pčelarski put?

Treba biti realan i shvatiti da su pčele jedan čudesan svijet koji još uvijek nedovoljno poznajemo. Lako možemo napraviti grešku koju će pčele platiti svojim životom. Zato druženje sa pčelama treba početi sa najviše 3-5 pčelinjih društava. Vremenom, kako budete upoznavali pčele, proširivaćete i svoj pčelinjak do željenog broja košnica. Drugim riječima što više znanja, to više košnica.

Ova preporuka ima i čisto materijalnu stranu. Ako zbog nedovoljog znanja i neupućenosti propustimo da uradimo neku važnu stvar u zdravstvenoj zaštiti pčela ili je uradimo nepravilno desiće se nažalost, da izgubimo pčelinje zajednice. Ako nam se to desi dok imamo 3 do 5 košnica materijalna šteta je mnogo manja negao da smo ih imali 30 ili 50.

I na kraju, da još jednom naglasim da je izuzetno važno ući u svijet pčela na pravi način. Nabavka prvih pčelinjih rojeva je osnova za uspjeh. Bez kvalitetnih pčelinjih društava, sve drugo što uradimo neće dati željeni rezultat. Početnici često prave grešku pa prioritet daju nabavci košnica, raspituju se koji tip košnice je najbolji, kako da ih oboje i sl. Iskustvo iz proteklih vremena kaže da nema loših košnica. Ima samo loših pčelara. Ima samo loših ljudi… (BHPČELAR)