Kako mlade pčele ubrzavaju proces starenja svojih rođaka: Roditeljske pčele „izbacuju djecu...

Kako mlade pčele ubrzavaju proces starenja svojih rođaka: Roditeljske pčele „izbacuju djecu iz kuće“ kako bi živjele duže?

SHARE

Prisustvo pčela sakupljačica smanjuje broj mladih pčela koje napuštaju košnicu kako bi počele sa sakupljanjem hrane. Takođe, poznato je da prisustvo larvi smanjuje očekivani životni vijek pčele zbog potrebe odraslih radilica da se brinu o njima i odlaze na letove kako bi im sakupili hranu

U zajednicama medonosnih pčela, jedna matica polaže jaja iz kojih se rađaju na hiljade radilica, koje odmah po rođenju čeka dugi niz obaveza. Briga o leglu, pravljenje i zaštita gnijezda, i kada im se približi kraj životnog vijeka – odlazak iz sigurnosti doma kako bi se dali tu potragu za hranom.

Ovaj veliki korak u njihovim životima ubrzava proces starenja, jer su tokom letova izloženi velikim stresovima, od različitih patogena, predatora i nepovoljnjih vremenskih uslova.

Kraći životni vijek

Uprkos tituli „kraljice“, matica ne odlučuje o tome koji je zadatak pčela u zajednici. Štaviše, način raspodjele poslova u košnici je i dalje velika misterija. Prethodna istraživanja su pokazala da se zadaci dodjeljuju na osnovu komunikacije između matice, mladih pčela i pojedinačnih radilica.

Na primjer, prisustvo pčela sakupljačica smanjuje broj mladih pčela koje napuštaju košnicu kako bi počele sa sakupljanjem hrane. Takođe, poznato je da prisustvo larvi smanjuje očekivani životni vijek pčele zbog potrebe odraslih radilica da se brinu o njima i odlaze na letove kako bi im sakupili hranu.

Povećanje životnog vijeka radilica je dokazano i nakon eksperimentalnog uklanjanja larvi iz društva. S obzirom da je njihovo uklanjanje rezultiralo i uklanjanjem mladih odraslih pčela koje je razvijaju od njih, posmatrani efekat se do sada nije mogao pripisati mladim radilicama ili leglu.

Vincent Dietman: Mlade pčele imaju veliki utjecaj na životni vijek starijih, odnosno roditeljskih pčela
  • – Eksperimentalnim odvajanjem uticaja legla i mladih pčela koji oni imaju na sudbinu svojih roditelja, mogli smo proučiti ulogu ova dva faktora – kaže autor studije Vincent Dieteman iz Agriskopa, švicarskog centra za poljoprivredna istraživanja.
  • Vidjeli smo da je prisustvo mladog legla i mladih radilica skratilo očekivani životni vijek njihovih starijih rođaka – dodaje vođa istraživanja Majkl Ajer iz Agriskopa.

Prema riječima autora studije, novotkrivena ulaga mladih pčela u socijalnoj organizaciji zajednice doprinosi našem saznanju kako demografija obilikuje funkcionisanje kolonija.

  • – Ovi mehanizmi socijalne regulacije za sakupljanje hrane omogućavaju brzo prilagođavanje kolonija promjenjivoj sredini – rekao je koautor istraživanja Peter Numan sa Instituta za zdravlje pčela u Bernu.
  • Majkl Ajer: Vodeći stručnjak za pčele na Institutu za zdravlje pčela u Bernug

 Pčele kao model za razumijevanje vrsta

Rezultati ovih istraživanja su veoma značajni za razumijevanje socijalne organizacije insekata, koji često služe kao inspiracija tehnološkim inovacijama. Oni takođe pružaju informacije o opštim procesima starenja i kod insekata koji ne spadaju u grupe insekata koji vode socijalne živote.

Tačno je da pčele služe kao model za razumijevanje procesa starenja drugih organizama i živih bića, uključujući i ljude. Usvojeno znanje imaju praktične implikacije za pčelare, s obzirom da upravljanje košnicama može uključivati uklanjanje ćelija legla ili mladih radilica.

Ovo se na primjer, može dogoditi prije tretmana protiv varoe. Produženje životnog vijeka koji se postiže njihovim uklanjanjem dozvoljava zajednici da nadoknadi njihovo odsustvo i nastave sa normalnim funkcionisanjem.

U proljeće i ljeto, kolonije medonosnih pčela se uglavnom sastoje od „ljetnih pčela“. Tokom prve, od ukupno tri sedmice, one će obavljati sve poslove njegovanja i čišćenja, a zatim napuštaju košnicu kako bi sakupili nektar i polen koji je neophodan za rast kolonije, prije smrti.

U kasno ljeto, pad temperature smanjuje aktivnosti oko sakupljanja hrane u košnicma. Iz posljednjeg legla, uskoro će se pojaviti otporne „zimske pčele“, čiji je zadatak održavanje temperature gnijezda  koja osigurava opstanak kolonije tokom zimskih mjeseci. Očekivani životni vijek radilica stoga varira u zavisnosti od svake životne faze kolonije.

Osim proizvodnje meda, voska, propolisa i matične mliječi, medonosne pčele doprinose oprašivanju velikog broja komericijalnih prehrambenih usjeva – usluga koja na svjetskom novou vrijedi preko 150 milijardi eura.

D.K.