Fenomen Veblenovog efekta: Kako pričati o medu?

Fenomen Veblenovog efekta: Kako pričati o medu?

SHARE

Da li bi med, po ugledu na vina, mogao da se tretira kao Veblenovo dobro, s obzirom na sve karakteristike koje mu se pripisujuju a koje su vrlo slične vinskim karakteristikama? Konačno, da li med posjeduje potencijal da bude predmet želje unutar povratne sprege na relaciji upadljiva potrošnja – sticanje društvenog statusa?

Da li ste znali da flaša kalifornijskog vina Screaming Eagle košta tričavih 2.500 dolara? Nije riječ o velikoj flaši već o onoj standardnoj od 750 ml, u koju se ambalažira većina vina. Ako vam je slučajno pri ruci nekakva kašičica za mjerenje, po mogućstvu najmanja, probajte da u nju nakapate 1 ml vina i da za to naplatite 3.33 dolara. Koliko je poznato, nikom nije pošlo za rukom, da proda teglu meda po ovoj cijeni. Vjerujem da bi ste se zadovoljili i sa 10, 20, 50 pa i 100 puta nižom cijenom, mada i to većini pčelara izgleda kao nedostižan ideal. Da li se o formiranju cijena može naučiti nešto od vrhunskih vinara?

Ekonomija nas uči da, u načelu, ako cijena nekog artikla raste, potražnja za njim opada. Tako ćemo, recimo, sa porastom cijene putera jesti možda malo manje kolača. Potražnja za nekim artiklom utiče na stvarne postupke potrošača. Ali, promjena cijene nekog artikla može da utiče i na njihove stavove. Cijene mogu da utiču na želje čak i kad se ne odražavaju na kupovinu. Kada nešto pojeftini, često se javi želja za tim. Otuda česte akcijske ponude u supermarketima sa „senzacionalnim sniženjima“ i sličnim izmišljotinama iz marketinških priručnika. Postoje neki artikli koji ne prate uobičajene obrasce interakcije između cijena i sklonosti kupaca. Naime, porast njihove cijene povećava potražnju za njima. To znači da rast cijene određenih stvari njih čini poželjnijima. To je ono što se naziva Veblenovim dobrima.

Prema Veblenovoj ideji upadljive potrošnje, riječ je o dokazu koji potvrđuje vaš ekonomski status i o pokušaju da impresionirate druge. Što je viša cijena određenog proizvoda, šalje se jači signal o visokom statusu njegovog kupca. Da bi neki proizvod bio Veblenovo dobro, ne mora da ima Veblenov efekat na sve potrošače.

Većina čitalaca Bh pčelara nikada neće potrošiti hiljade dolara na bocu vina, i vjerovatno se čude, barem oni koji su pročitali tekst do ovog dijela, zbog čega bismo se bavili Veblenovim efektom?

Njemu nisu podložni samo vrlo bogati, drugim riječima, ne djeluje samo na njih. Mnogi konzumenti vina koji nisu naročito imućni, upkos tome, mogu čeznuti, recimo, za vinom Petrus iz 1990. godine (3.000 dolara) ili za vinom Romanee – CONTI 1937. godine (9 000 dolara), zbog njihove visoke cijene, iako ne mogu sebi da priušte da realizuju ovu čežnju.

Kakve koristi bi mogli da imaju domaći pčelari od upoznavanja sa fenomenom Veblenovog efekta? Da li bi med kao eminentni prehrambeni proizvod, mogao barem donekle da dostigne cijene skupljih vina? Drugim riječima, da li bi med, po ugledu na vina, mogao da se tretira kao Veblenovo dobro, s obzirom na sve karakteristike koje mu se pripisujuju a koje su vrlo slične vinskim karakteristikama? Konačno, da li med posjeduje potencijal da bude predmet želje unutar povratne sprege na relaciji upadljiva potrošnja – sticanje društvenog statusa?

Kao što znamo, bagremov med je bagremov med i posjeduje slične karakteristike i u Bosni i u bilo kojoj drugoj zemlji i to ga ne čini Veblenovim dobrom. Ali, ono što će ga učiniti jeste način na koji ćete ga predstaviti i plasirati potrošačima. Usredsređujući njihovu pažnju i interesovanje na geografsko podrijetlo, konkretno podneblje, način cijeđenja, način pčelarenja, nadmorsku visinu, lokalne običaje, aromu, miris, naknadni ukus, aromatične note, uparivanje sa hranom i kvalitetnim pićima i slične stvari. Dakle, i sve drugo što prija uhu „upadljivog potrošača“ kako bi to rekao Torstejn Veblen. Cilj ovog teksta je upravo da Vam pomogne da to i ostvarite.

KVALITET, CIJENA I ZADOVOLJSTVO

Neki ljudi zaista vide cijenu kao pokazatelj kvaliteta. Ukoliko neko više uživa u samoj činjenici da pije skupo vino, tada je riječ o Veblenovom efektu a takvih nije malo. Kako da vaš med dopre do njih? Glavni i pouzdani put jeste priča koja okružuje med. Kako ćete je ispričati? Koliko je važna priča o medu, koja bi kod potrošača proizvela želju za uživanjem? I to upravo kod onih koji sa velikom strašću uživaju u ekskluzivnim vinima, kao, uostalom, i u finim kafama, single – malt viskiju ili u sirevima i čokoladama, istih onih koji sa ništa manjom strašću vole da govore o tome. Postoje brojne praktične koristi od poznavanja meda, čak i ako niste pčelar. Znanje i iskustvo pomažu vam da odlučite koji med da probate, koji da kupite, a koju vrstu meda da uparite sa odgovarajućom hranom, ili da prepoznate pokvaren ili na neki drugi način neispravan med. Ipak, da li je bilo koje od ovih saznanja suštinski važno za uživanje u medu? Vi treba da ih uvjerite da jeste. Zašto bi sa medom moralo da bude drugačije?

Ukoliko naučite da opisujete različite elemente jednog mirisa ili ukusa, bićete sposobni da promijenite, zapravo da kreirate nečiji doživljaj meda. Ovladavanjem tajnama analitičkog degustiranja i metodičkim usredsređivanjem na specifična svojstva, po ugledu na vinske profesionalce i ljubitelje vina, sve uz neophodno učenje bogatog degustatorskog rječnika, biti ćete u stanju da potpuno promijenite nečije iskustvo konzumiranja meda. Za početak, pronađite nešto u vašem medu što ga razlikuje od konkurencije. „ Postavite standarde“ odrijeđenog tipa meda, sa vaše geografske lokacije. Predstavite spektar nijansi koje vaš med može da ispolji, razlike u složenosti, strukturi, kao i njegovu izbalansiranost i eleganciju.

Bogat rječnik je preduslov da vaš med postane Veblenovo dobro. Priča o medu mora biti sugestivna, ubedljiva i istinita, sa nagovještajima pravog zapleta. Pred vama se nalazi 5 maestralnih bravura o 5 različitih vrsta meda vodeće svjetske somelijerke meda Marina Markizi koja je napravila revoluciju u percepciji meda. Najnoviji točak mirisa i aroma, objavljen maja prošle godine, neka vam bude pouzdan kompas za priču o vašem medu. Sa srećom!

ZAPAŽANJA O DEGUSTACIJI BAGREMOVOG MEDA (Voće, toplo, fermentisano)

Iako se tokom posljednjih godina teško dobija, ali paša inače nije pouzdana, bagremov med je, jedan od najzastupljenijih u klimatskim umjerenim dijelovima svijeta. U svom najčistijem obliku poznat je po suptilnoj slasti, kako u mirisu, tako i u ukusu. Divna blijedožuta boja, nijanse sijena, na ljestvici boja predstavljena je kao vodenobijela, privlačna je onim potrošačima koji povezuju ovo svojstvo sa vrhunskim mednim proizvodom.

Kada otvorite teglu bagremovog meda, aromatične note voska i ananasa momentalno ispunjavaju vazduh. Povremeno, u aromi može da se detektuje blagi nagovještaj fermentacije, ali ovaj ukus se ne osjeća na jeziku, osim ukoliko med zaista nije prevreo. Svilenkaste teksture, ukusi prizivaju blagi baterskoč (vrsta slastice sa puterom i šećerom), bademe i vanilu, ali ne odmah po uzimanju meda. Moraćete lagano da uživate u svakoj kašičici, kako biste na kraju osjetili te ukuse. Uparite ovu vrstu meda sa tvrdim, slanim sirom, kao što su Pekorino romano ili provolone, uz čašu Šardonea. Bagrem je izuzetan izbor za lagani preljev preko voća ili kolača sa filom od maslaca, a odlično se slaže i uz sladoled sa pečenim bademom.

ZAPAŽANJA O DEGUSTACIJI MEDA OD LIPE (Zeleno, biljno, voće, zemljano)

Ako je med od tulipovca isto što i porto u svijetu vina, lipov med je onda Šardone. On je nježan, nalik voću i sofisticiran. Čist lipov med zrači bojama u rasponu od providne puter žute do boje zlatnog klasja. Uronite nos u teglu lipovog meda i bićete nagrađeni suptilnim nagovještajima kiselog mlijeka, voska, i slatkaste ustajalosti. Lipov med posjeduje raznolike svježe i nježne ukuse, uz nagovještaje zelenih banana i kivija. Međutim, glavna privlačnost ovog meda jeste prasak baterskoča i ananasa sa pratećim tonovima zelene dinje. U zavisnosti od lokacije paše možete da osjetite metalni naknadni ukus. Ukusi iščezavaju prerano, traju kratko tako da ćete se osjetiti poput nekoga ko je zaveden a ubrzo potom i odbačen. Ipak, ne sasvim.

Ovaj prefinjeni med može da naglasi ukuse vrlo raznovrsne hrane, tako da ćete mu oprostiti naglu završnicu. Lipov med dobro se uparuje sa kremastim rustičnim švajcarskim sirevima, kao i sa puterastim Kamamberom i drugim kremastim sirevima.  Savršeno se slaže sa bijelim grožđem, pečenim orahom i hrskavim baget hlebom. Na kraju, zalijte grlo, čime drugim nego čašom šardonea. Prelijte isječene kriške zelenog paradajza lipovim medom i preljevom od metljike i korijandera, uz pržene školjke i paširane kruške sa grančicama bosiljka ili nane.

ZAPAŽANJA O DEGUSTACIJI KESTENOVOG MEDA (Drvensato, toplo životinjski)

Ovo nije med za stidljiva nepca. Izrazita boja mahagonije nagovještava dolazak plahovitih ukusa. Kestenov med je ponekad neproziran a umije da bude proziran i tamnije osjenčen sa crvenim prosijavanjima. Sporo kristališe, sa sadržajem vode višim nego što je uobičajeno (oko 20%) kako ubacujete kašičicu u teglu momentalno ćete zapaziti nisku viskoznost, dok med curi sa kašičice na putu ka vašim ustima. Kestenov med je takav da ćete ga ili obožavati ili poželjeti da ga nikad niste ni probali. Arome su agresivno drvenaste, opore i vrlo intenzivne.

Po uzimanju, ukus se brzo oslobađa i može da vas iznenadi ukoliko niste spremni za gorko – slatko taninsko iskustvo. Kestenovim medom odjekuju note rogača, vlažnog duhana i smole, dok iz drugog plana izranjaju note kože. Gorčina je ono što se dugo zadržava na vašem jeziku. Kestenov med ide u paru prije sa pikantnim i oporim nego sa slatkastim jelima i savršen je partner dubokim aromama jeseni, preliven preko komada tvrdog ovčijeg sira, recimo pekorina uz nekoliko svježih krušaka, ili sa gorgonzolom na orahovom hljebu i čašom Kaberne sovinjona. Koristite ga da blago zasladite crni čaj.

ZAPAŽANJA O DEGUSTACIJI MEDA LAVANDE (Svježe, cvjetno, drvenasto)

Ukoliko nikada niste bili u prilici, da posjetite Provansu, onda biste umjesto toga mogli barem da naručite teglu meda od lavande. On na najčistiji način izražava podneblje juga Francuske. Najfiniji med od lavande je providan sa sunčano zlatnim nijansama. Med koji potiče iz primorskih oblasti često umije da bude tamniji. Fino kristališe i ostavlja prijatan utisak u ustima. Otvorite teglu, zatvorite oči i udahnite duboko kako biste osjetili snažne arome svježih cvjetova kamfora, badema i vanile. Ukus je delikatan i blago kiselkast, praćen cvjetnim i parfimisanim notama.

Med od lavande odlično ide uz pečene smokve, medenjake sa đumbirom, uz kozje i sireve sa plavom buđi (kao što je gorgonzola), čaj od kamilice i sladoled od vanile. Odličan je sastojak preliva za salate. Lavandin med je nezaobilazni sastojak klasičnih francuskih specijaliteta kao što su nugat krem od lješnjaka, palačinke i medenjaci.

ZAPAŽANJA O DEGUSTACIJI VOĆARCA OD JABUKE (Voćno, fermentisano, toplo)

Ovaj rano – proljetni med prikuplja se mjesecima prije jesenje sezone branja jabuka. Med od cvjetova jabuke ima boju kestenastog sjaja, sa tamnocrvenim svjetlucanjem koje će vas podsjetiti na prošlogodišnji sok od jabuke. Tako je dok ne kristališe u svjetliju nijansu žute, nalik nijansi sijena. Ukoliko su prisutne zelene nijanse, to je uslijed cvjetanja maslačka u okolini voćnjaka. Aroma je vrlo blaga, tako da ćete morati duboko uroniti nos u teglu da biste došli na trag mirisa prevrelog soka od jabuke. Na jeziku ćete osjetiti baršunastu teksturu i punoću ukusa voćarca. Nije preterano sladak, ali sa izraženom aromom voća i opor, a note ukusa sustižu jedna drugu dok nenametljiva slatkoća polako prelazi u ukus voćnih karamela.

Tvrdi sir čedar sa aromom oraha, poslužen zajedno sa svježe isječenim jabukama i orasima odgovaraju ovom medu. Ukoliko se posluži sa ohlađenim rizlingom, šampanjcem ili medovačom njegov ukus jabukovog soka biti će još uočljiviji. Možete na brzinu da napravite užinu tako što ćete svježe isječene kriške jabuke da premažete taanom sa sjemenkama susama ili puterom od suncokreta i sve to, potom, da zalijete jabukovim medom. Koristite ga i za glazuru kolača sa jabukama i to čim ga izvadite iz rerne, a možete i da ga mješate sa senfom kako biste dobili prvoklasan preliv za salatu.

(Arhiva BH pčelara)