LAŽNE MATICE U DRUŠTVU: KAKO IH OTKRITI I KAKO SPASITI DRUŠTVO!

LAŽNE MATICE U DRUŠTVU: KAKO IH OTKRITI I KAKO SPASITI DRUŠTVO!

SHARE

Suzbijanje lažnih matica se vrši na dva  načina. Jedan od onih koji se najčešće primjenjuje je onaj koji se sastoji u istrešenju pčela na zemlju podalje od pčelinjaka

Lažne matice se pojavljuju kada u košnici duže vremena nema prave matice, te pčele radilice hrane neke pčele mliječom, a ove nose samo jaja za trutove, jer nisu oplođene, kao matica.

Brojni su uzroci za pojavu lažne matice; mogu je zadesiti različite nevolje (starost, ozljeda, bolest, grinje, izloženost pesticidima) koje je sprječavaju u polaganju jaja.

Obično zajednica opazi tu promjenu i počne pripreme za uzgoj nove matice: prisilnu zamjenu matice. Za taj događaj je kritično postojanje jaja, ili larvi koje su stare tri dana ili manje. Te su se mlade larve u tim prvim danima hranile samo matičnim mliječom. Starije larve su prebačene na manje hranjljivu ishranu, što je izazvalo trajne fiziološke promjene u njihovom razvoju.

Međutim, nekada dođe do sloma komunikacije, pa poruka da postojeća matica ne funkcioniše kako treba ne stigne do radilica. Do trenutka kada se problem otkrije, ako se uopće otkrije, možda više neće biti ni jedne larve ili jaja prikladnih za maticu, a zajednica je sama po sebi ne može stvoriti.

Bez matice, koja svojom prisutnošću reguliše sva dešavanja u košnici, počnu se razvijati jajnici u nekih radilica, te stiču sposobnost polaganja jaja. Kako nemaju sposobnost parenja, sva njihova jaja su neoplođena i razvijaju se u malene, ali normalne trutove. Jaja se nose u obične radilične ćelije.

S obzirom  da je lažna matica manja od prave, mnoga jaja što ih snese ne dospeijvaju do dna ćelije, već se pričvrste na zidove ćelija. Budući da ih ima nekoliko, možda čak i mnogo lažnih matica, verovatno će u jednoj ćeliji biti i više jaja. Druge radilice uklanjaju višak jaja i u svakoj ćeliji uzgajaju samo po jednu larvu truta.

U početku će izgled plodišta biti tačkast, tako da su neke ćelije slobodne, neke sadrže više jaja, u nekima su larve normalnog izgleda, a neke će možda biti pokrivene trutovske ćelije. To je zbunjujuća zbrka.

Kako otkriti lažnu maticu?

Jedan od načina je i posmatranje poletaljke. Društvo bez matice ne donosi polen, ili donosi mali tovar polena, a sve druge donose. Zatim, ako su pčele uznemirene ili ako se na poletaljci muvaju kao da nešto traže, nerado polijeću i rijetko dolijeću.

Takvu košnicu treba otvoriti i utvrditi stanje. Najčešće će biti bezmatak – nema maticu.

Otvorili ste košnicu i i ugledali neuredno leglo, raštrkano i različite starosti – od jajeta do poklopljene trutovske ćelije. To je znak da se pojavila lažna matica. Ako je društvo relativno jako i ima dobru zalihu meda i polena, treba ga spasti. Pogledajte savjete Samira Baralije, jednog od najvećih i najcjenjenijih pčelara praktičara u BiH i regionu: