Nedeljko Pažin, trebinjski pčelar: KAKO PROIZVESTI I DO 30% VIŠE MATIČNE MLIJEČI?

Nedeljko Pažin, trebinjski pčelar: KAKO PROIZVESTI I DO 30% VIŠE MATIČNE MLIJEČI?

SHARE

Kada je cijeli okvir napunjen matičnjacima i presađenim ličinkama, moramo ga što je brže moguće prenijeti na prihvaćanje i uzgoj među okvire s leglom. Istog tog trenutka pčele odmah “napadnu” te larve i proces proizvodnje mliječi počinje. Tada uvodim i prihranu a način na koji to radim sam osmislio sam – kaže Pažin.

Nedeljko Pazin
Nedeljko Pažin

Trebinjski pčelar Nedeljko Pažin slovi za uspješnog proizvođača matica i matične mliječi. U pčelarstvu je već decenijama, a posljednjih deset godina posebno se specijalizirao za ovu vrstu proizvodnje. Posjeduje oko 130 proizvodnih društava u LR košnicama i 30-ak nukleusa. Godišnje, kaže, uspije porizvesti  tri do četiri kilograma mliječa. Mogao bi barem duplo više, ali je problem tržišta tako da sada mliječ pravi samo po narudžbi i zadovoljan je time.

– Proizvodnja matične mliječi nije nikakav bauk. Proces proizvodnje uglavnom je kod svih isti i najbolje je slijediti dobru pčelarsku literaturu ili nekoliko puta to napraviti sa iskusnim pčelarom. Takvi su bili i moji počeci ali sam vremenom uveo i nekoliko inovacija koje nisam vidio kod drugih pčelara – kaže Pažin.

Priprema društva

On na svojim pčelinjacima matičnu mliječ obično proizvodi u junu i julu, kada su u jeku najbolje paše i kada je najveći unos nektara u košnice. Kada je uvjeren da ja paša dobra, odmah pristupa odabiru najjačih društava sa kojima će raditi.

– Neophodno je imati jaka društva. Za proizvodnju matične mliječi koristim obično šest jakih i pripremljenih zajednica – objašnjava Pažin.

Društva uredi tako da u standardnim LR košnicama u plodišni, donji nastavak, ostavlja maticu, dok iznad matične rešetke, u gornji nastavak, stavlja okvir sa mladim leglom, okvire sa zatvorenim leglom iz kojeg su počele da se izvode mlade pčele i okvire bogate polenom.

– Za proizvodnju matične mliječi neophodna je prisutnost matice. Nju izolujem na tri rama u donjem dijelu košnice, u plodište.

Kada se na taj način jedan dio pčela odvoji, pčele će početi izvlačiti matičnjake i puniti ih s mliječi. Nakon sedam dana pregledaju se svi okviri i otrgaju svi započeti matičnjaci. Zatim se stavljaju okviri sa presađenim matičnjacima.

– Većina pčelara uglavnom radi sa jednim okvirom sa presađenim larvama. Međutim, ja radim sa dva. Jedan ram stavljam u donje tijelo, a drugi u gornje i na svakom se nalazi po 35 zalijepljenih matičnih osnova. Pčele odlično prihvataju dodane matičnjake ukoliko je zajednica jaka i ako ima dovoljno paše  – objašnjava Pažin jednu specifičnost u svojoj proizvodnji.

Specifična prihrana

U nastavku pojašnjava i način kako dobiti presađene matičnjake. Najlakše je kaže ako se osnove matičnjaka pričvrste na pokretne letvice, i to jedan do drugog razmaknuti 2 – 3 cm. Tako ih na jednu letvicu stane nešto više od desetak, a na jedan okvir između 30 i 40.

U te osnove matičnjaka kapne malo matične mliječi (nešto više od veličine zrna prosa). Na tu kapljicu mliječi iglom za presađivanje lagano prenese jednodnevnu ličinku koja ne smije biti starija od 24 sata. Ličinke se uzimaju s okvira koji na sebi ima jajašca i vrlo mlado leglo, a vadi tako da iglu lagano podvuče ispod nje tako da rubovi vise preko igle i prenese iz stanice u kojoj se izlegla na kapljicu mliječi u osnovi matičnjaka.

– To je precizan posao koji treba raditi brzo, da se ličinke ne isuše i ne prehlade. Kada je cijeli okvir napunjen matičnjacima i presađenim ličinkama, moramo ga što je brže moguće prenijeti na prihvaćanje i uzgoj među okvire s leglom. Istog tog trenutka pčele odmah “napadnu” te larve i proces proizvodnje mliječi počinje. Tada uvodim i prihranu a način na koji to radim sam osmislio sam – kaže Pažin.

Prihrana se sastoji od sirupa koji Nedeljko pravi od 1 kg meda, 1 kg šećera i 1 l vode. Sve te sastojke saspe i pomiješa u praznu staklenu teglu od 3 kg. Teglu zatvori pamučnom krpom (dječijom pamučnom pelenom) pa preko toga stavi poklopac na kojem izbuši 4 rupe promjera fi12.

– Kada sam poklopac izbušio i stavio na pelenu, naglim okretanjem stavim teglu na drugo tijelo, na satonoše, a između njih stavim dvije male letvice da pčele mogu komunicirati. Tada stavljam i prazan treći nastavak. Na ovakav način pčele imaju kontinuirano više hrane a ja zbog toga dobivam i do 30 posto više matične mliječi. Osim sirupa, pčelama u tom periodu dajem i oplemenjenuu pogaču koju sam pravim od meda, šećera i mljevenog polena – objašnjava Nedeljko važnost kvalitetne prihrane pčela u procesu proizvodnje mliječi.

On, objašnjava dalje, matičnu mliječ iz tako pripremljenih košnica vadi nakon 65 do 72 sata.

– Sa izvađenih ramova se pažljivo stresu pčele, a zatim se prenose u besprijekorno čist prostor. Tada oštrim zagrijanim nožem skratim već prilično izvučene matičnjake i iglom za presađivanje uklonim larve. Malom drvenom kašikom vadim mliječ i stavljam u sterilne staklene bočice.

Kada se bočica napuni, na mliječ se nakapa nekoliko kapi 40% etil alkohola, zatvara se gumenim čepom koji se zatim hermetizuje slojem rastopljenog voska. Tako dobijena mliječ čuva se zaštićena od svjetla u frižideru na temperaturi +3 °C do upotrebe, a najdalje godinu dana – kaže Pažin i dodaje:

– Pri proizvodnji mliječa neophodno je voditi i evidenciju dnevnog rada kako bi sve bilo uredu. U njemu je potrebno zapisivati karakteristike društva, stimulativnu prihranu, pisati datum presađivanja larvi, broj primljenih larvi, količinu skupljene matične mliječi te ostala zapažanja o temperaturi, vazduhu i sl.

Upravo te evidencije su njemu pomogle da bude što efikasniji i da olakša sebi rad.

– Nekada sam, recimo, presađivanje vršio u zatvorenoj prostoriji, gdje sam bio stvorio laboratorijske uslove. Međutim, sada sam u fazi da to mogu raditi i na otvorenom, na pčelinjaku, a da imam potpuno iste rezultate. Znači, sve je stvar prakse, testiranja, posmatranja, učenja i volje. Proizvodnja matiče mliječi jeste vrhunac pčelarstva, ali nije nikakav bauk – kaže Nedeljko Pažin na kraju razgovora. (A.Hodžić)Nedeljko Pazin sa suprugom