Kako su kenijski poljoprivrednici riješili problem sa slonovima: Pčele čuvaju stražu i...

Kako su kenijski poljoprivrednici riješili problem sa slonovima: Pčele čuvaju stražu i glavna su linija “odbrane”

SHARE

Zahvaljujući pčelama i košnicama koje su postavljene oko usjeva, napadi slonova su manji za 97%. Osim što tjeraju slonove od zasađenih površina, farmeri imaju korist i od oprašivanja i meda iz košnica

Dok u našoj zemlji pčelari i drugi poljoprivrednici vode borbu sa medvjedima i drugim divljim životinjama koje nerijetko ulaze u pčelinjake i poljoprivredna gazdinstva, ostavljajući za sobom veliki nered, uništene usjeve, polupane košnice, polomljene ramove, ubijene pčele, poljoprivrednici u Keniji imaju sličan problem. Samo što su njihovi napasnici mnogo veći. Naime, slonovi lokalnim farmama zadaju velike probleme u svojim naletima i potrazi za hranom. No, izgleda da se i tome stalo ukraj.

Zahvaljujući pčelama i košnicama koje su postavljene oko usjeva, napadi slonova su manji za 97%. Istraživanje koje je provelo nekoliko svjetskih naučnika, dalo je rezultate kada je riječ o ovoj problematici koja je lokalne seljake godinama mučila.
Nerijetko su slonovi napadali i ljude što je često dovodilo i do upotrebe vatrenog oružja.

“U posljednjih 20 godina, broj slonova u Keniji dosegao je brojku od 7500, što je veliki uspjeh za lokalne borce protiv krivolova kenijskih slonova – navodi se u istraživanju.
No, sukobe između seljaka i krda slonova, nisu mogli spriječiti. Koristili su razne načine, od pucanja do trovanja, kako bi otjerali najveće hodajuće sisare.

No, nije im polazilo za rukom. Prethodna istraživanja pokazala su da slonovi izbjegavaju afričke pčele.
U 2009. godini, stručnjaci sa Univerziteta Oxford u Velikoj Britaniji, u saradnji sa udruženjem za zaštitu slonova krenuli sa sa projektom testiranja da li košnica pčela može spriječiti sukobe na farmama širom ove afričke zemlje.

Nakon dvije godine promatranja, rezultati su nedavno objavljeni u časopisu “Afrička ekologija”.

“Pronalaženje načina za korištenje živih pčela bio je sljedeći logičan korak u socijalnom i ekološkom pristupu ka rješenju ovog problema. Uzeli smo njihov strah od pčela kao našu prednost i zaštitili poljoprivredne usjeve – rekla je dr. Lucy King, sa Univerziteta Oxford, voditeljica studije.

“Živa” ograda 

“Ovakvim neželjenim situacijama napokon se stalo ukraj. Osim što tjeraju slonove od zasađenih površina, farmeri imaju korist i od oprašivanja i meda iz košnica. Krompir, paradajz, paprike i kukuruz od sada su pod stalnom kontrolom pčela.

“Bilo je vrlo uzbudljivo vidjeti da je naš teoretski rad pretvoren u praktičnu primjenu – dodala je dr. King.

U 32 pokušaja u posljednje tri poljoprivredne sezone, samo je jedan slon uspio proći “živu” ogradu od pčela. Košnice, sa tradicionalnim slamnatim krovom, postavljene su na žice između stabala, tako da im sa zemlje ništa ne može prići. Tim istraživača je ogradio 17 poljoprivrednih gazdinstava, za šta im je trebalo 170 košnica i 1.700 metara žice.
– Međusobno povezane košnice nisu samo spriječile slonove od napda na usjeve već su i seljaci fino profitirali od prodaje meda što je za njihove uslove novi izvor prihoda koji život znače – pojasnila je dr. King.

Proizvodnja meda i pristojni prihodi bili su veliki poticaj za farmere da se počnu baviti pčelarstvom i da štite svoje usjeve. Istraživači se nadaju da će se ova iskustva prenijeti i na druge zemlje okruženja i poljoprivredne usjeve. Za sada, paradajz, kukuruz, krompir i paprika u nekim dijelovima Kenije su pod budnim okom pčela stražarica.

Agresivne pčele

Pčele ne mogu ubosti slona zbog debljine njihove kože, ali mogu bocnuti žaoku u području očnih kapaka i dijelu ispod stomaka.

Pčele u Keniji (Apis mellifera scutellata) su male, ali imaju jaka rilca i vrlo često se roje.

Afričke medonosne pčele su križane sa evropskom medonsonom pčelom i u svijetu su danas poznate kao “pčele ubice” zbog svoje prenaglašene agresivnosti. (BHPČELAR/J.H)