Američki pčelarski stručnjak Majkl Buš: ZAŠTO DAJEM PREDNOST KOŠNICAMA SA JEDNIM GORNJIM...

Američki pčelarski stručnjak Majkl Buš: ZAŠTO DAJEM PREDNOST KOŠNICAMA SA JEDNIM GORNJIM OTVOROM?

SHARE

Na osnovu mog iskustva mogu reći da pčele bez problema možete držati i bez gornjeg leta, ali imajte na umu da gornja leta eliminišu sljedeće probleme: miševe, tvorove, oposume, tijela uginulih pčela koje zimi blokiraju izlaz, kondenzaciju na zimskom poklopcu, snijeg i travu koja blokira izlaz tokom cijele godine

Američki pčelar Eliša Galup svojevremeno je važio za jednog od najcjenjenijih stručnjaka i autora koji su redovno punili stupce renomiranog Američkog pčelarskog žurnala koji se štampa još od 1861. godine.

Ova stručna novina je opstala sve do danas, a osvježenje je dobila u vidu online izdanja i foruma na kojem svoja pitanja i iskustva razmjenjuju pčealri širom svijeta.
Jedan od saradnika Američkog pčealarskog žurnala je i Majkl Buš koji se pčelarstvom bavi još od sredine 70-ih godina i koji se može pohvaliti nizom uspješnih knjiga na temu praktičnog pčelarstva.

Na svojoj zvaničnoj web stranici www.bushfarms.com, nedavno je naveo nekoliko razloga za korištenje gornjeg leta na košnici, usput navodeći i mišljenje stručnjaka Eliša Galupa, koji je na ovu temu pisao još davne 1867. godine, u osmom broju Američkog pčelarskog žurnala.

Odgovarajuća ventilacija

„Na osnovu mog iskustva mogu reći da pčele bez problema možete držati i bez gornjeg leta, ali imajte na umu da gornja leta eliminišu sljedeće probleme: miševe, tvorove, oposume, tijela uginulih pčela koje zimi blokiraju izlaz, kondenzaciju na zimskom poklopcu, snijeg i travu koja blokira izlaz tokom cijele godine – smatra Majkl Buš.

S druge strane, Eliša Galup za Američki pčelarski žurnal 1867. godine navodi kako pčele bez strujanja zraka od dna košnice (leta), prema gore (krovu) odlično zimuju baš kao i u prirodnim staništima koje same izaberu i u kojima ništa ne mijenjaju već hiljadama godina.

„Imao sam komšiju koji je koristio obične košnice sa otvorom od 5 centimetara kojeg je ostavljao bez zaštite tokom cijele zime, osim u slučajevima kada bi padala kiša ili snijeg. Primjetio sam da su njegove pčele uvijek dobro prezimljavale.

„Prije proljeća bi ranije ulazile u punu snagu i u rojevno stanje, a pročisne letove tokom mjeseci su obavljale tek kada bi vanjska temperatura za njih bila povoljna. Od tada sam posebnu pažnju počeo obraćati na rojeve pčela u šupljinama drveća i primjetio sam da, ukoliko bi se šupljina na deblu nalazila ispod ulaza, saće je uvijek bilo svijetle boje i izrazito čisto, a pčele su bile jake. Na dnu šupljine nikada ne bih uočio mrtve pčele.

„S druge strane, kada bih naišao na deblo gdje je ulaz bio ispod šupljine, skoro uvijek sam uočavao buđave ramove i mrtve pčele na dnu šupljine. Stoga, ukoliko se desi da košnica pukne cijelom svojom dužinom tako da se u tu pukotinu može zavući ruka, u 90% slučajeva pčelama to uopšte neće smetati – smatrao je Eliš Galup.

Zaključak je da košnice sa jednim gornjim otvorom imaju sasvim dobru ventilaciju i bez toga što nema strujanja vazduha između dva otvora. Pčele će prezimiti u košnicama sa jednim gornjim otvorom bez ikakvih problema.

Čiste košnice bez obzira na izbor otvora

Nedugo nakon objavljivanja svog mišljenja na ovu temu, u inboks Majkla Buša su počele stizati brojne poruke znatiželjnih pčelara koji su željeli dodatnu informaciju i savjete od ovog cijenjenog američkog pčelara.

„Stigla su mi razna pitanja, a jedan od pčelara je bio zabrinut jer je smatrao da će pčele bez donjeg otvora na košnici imati velikih problema da izbace uginule pčele i održe košnicu čistom. Prema mom zapažanju, tu nema neke velike razlike. Uginulih pčela će u košnici biti tokom čitave godine, bez obzira koje je godišnje doba. Posmatrao sam pčele kako vuku uginule pčele preko čitave košnice (sa donjim otvorom), sve dok napokon ne nađu otvor na dnu, tako da smatram da to uopšte nije bitno – ističe Majkl.

Jedno od pitanja odnosilo se i na pčele sakupljačice koje bi mogle biti uznemirene i zbunjene prilikom vraćanja u košnice, ukoliko se u njenoj blizini nalazi pčelar koji majstoriše oko otvora na košnicama.

„Što se toga tiče, nisam uočio nikakvu razliku. Bez obzira radili na gornjem ili donjem otvoru, kada se nalazite u blizini košnice, vi već svojom pojavom unosite pometnju. U oba slučaja, imaćete zbunjene pčele koje će kružiti oko košnice. Sa gornjim i donjim otvorima pčele će ulaziti u košnicu dok vi neometano radite. Međutim, sa gornjim otvorom nema dileme, pčele će jednostavno ući na vrh košnice – objašnjava Majkl Buš. (bhpčelar/D.K.)