Bosanski pčelar Samir Baralija: ODABIR DRUŠTVA ZA PROIZVODNJU TRUTOVA

Bosanski pčelar Samir Baralija: ODABIR DRUŠTVA ZA PROIZVODNJU TRUTOVA

SHARE

Iz literature je poznato da pčela radilica nasljeđuje od 70 do 80 posto osobina od oca (truta). Taj procenat ukazuje nam o značaju kvalitete i načina odabira trutova u pčelinjim zajednicama. Iz svog dugogodišnjeg iskustva pokušat ću vam prenijeti neke od mojih postupaka prilikom uzgoja i odabira trutova

Staro je pravilo „DOBRA MATICA, DOBRA PČELINJA ZAJEDNICA“. Međutim, postavalja se pitanje: “Kako doći do dobre matice?”

Odgovor na ovo pitanje pčelar može potražiti u pčelarskoj literaturi i na taj način odabrati najpogodniju metodu za seb, a ja ću sveobuhvatno čitaocima ponuditi moj metod oko uzgoja kvalitetnih matica. Ovog puta ja želim upoznati čitalačku publiku BH PČELARA sa mojim postupcima prilikom uzgoja i odabira trutova, a o čemu se malo govori, malo piše, drugim riječima malo mu se posvećuje pažnje a zna se da je suštinski trut – glava porodice.

Trut – glava kuće

Poznato je da pčela radilica nasljeđuje od 70 do 80 posto osobina od oca (truta). Taj podatak nam ukazuje nam o značaju kvalitete i odabira trutova u pčelinjim zajednicama. iz tih razloga moramo posebno posvetiti pažnju na:

1. Odabir društva za proizvodnju trutova
2. Metode proizvodnje i vremenski period kada je najefikasnije proizvoditi trutove
3. Pripremi kvalitetne hrane za prihranjivanje pčelinje zajednice iz koje se koriste trutovi za oplodnju
4. Značaj kvalitete trutova

1. ODABIR DRUŠTVA ZA PROIZVODNJU TRUTOVA

Ovaj segment predstavalja odgovoran i vrlo važan posao u cjelokupnom procesu pčelarenja. On prije svega podrazumijeva odabir kvalitetnog pčelinjeg društva i njegovo praćenje u jednom dužem vremenskom periodu. Aspekti na koje bi svaki pčelar trebao obratiti pažnju prilikom odabira i praćenja zajednice u kojoj će uzgajati trutove su:
a.) Mirnoća pčelinje zajednice (što je preduslov da pčelar može nesmetano obavaljati potrebne radnje)
b.) Sabirna moć pčelinje zajednice (sabirna moć nektara, polena, propolisa)
c.) Zalijeganje matice, njegovanje legla

Također, vrlo je bitno da su pčele u zajednicama koje smo odabrali kao uzgojne zajednice za proizvodnju trutova – čiste rase, a ne hibridi ( ja na svojim pčelinjacima korisitim isključivo kranjsku rasu medonosne pčele – lat. Apis mellifera carnica)

2. METODE PROIZVODNJE I VREMENSKI PERIOD KADA JE NAJEFIKASNIJE PROIZVODITI TRUTOVE

Postupak uzgoja trutova ćemo započeti onda kada u košnici imamo šest do sedam ramova legla različitih razvojnih stadija. Tad ćemo u zajednicu, u središte legla, staviti ram građevnjak (vrlo je bitno da koristimo ram građevnjak koji je izgrađen prethodne sezone), ali možemo koristiti i prazan ram građevnjak da pčele same izgrade saće.

Kada izvršimo taj postupak, dakle, ako govorimo o ubacivanju građevnjaka, primjetiti ćemo da će matica odmah zaleći trutovske ćelije iz koji će se, za određeni vremenski period, izleći kvalitnetni trutovi.

Odabrane zajednice za proizvodnju trutova možemo ranije ojačati sa dva rama zatvorenog legla čime dolazimo u poziciju da je zajednica ranije spremna za uzgoj trutova. Ovo nećemo uraditi zato što želimo imati trutove prije ostalih pčelara, već zato što ćemo sebe dovesti u poziciju da dobijemo trutove u većem broju nego što bi se to desilo da smo zajednici pustili da prirodim tokom sama sebi proizvede trutove, ali i to da nam se matica oplodi sa trutovima koje smo sami ugrojili i odabrali, što i jeste cilj cijele priče.

3. PRIPREMA KVALITETNE HRANE ZA PRIHRANJIVANJE PČELINJE
ZAJEDNICE IZ KOJE SE KORISTE TRUTOVI ZA OPLODNJU

Preporučujem da zajednice koje smo odredili kao zajednice za uzgoj trutova, pčelar stimulativno prihranjuje i to svako jutro između sedam i osam sati. Ja takve zajednice prihranjujem sa 3 – 4 dc sirupa. Bitno je napomenuti da sirup pravim od jednakih dijelova šećera, meda i vode. U sirup obavezno dodati do 5 % pekarskog kvasca. Poželjno je pored sirupa, zajednici dodati i pogaču koja je obogaćena polenom. Primijetio sam još i to da starija matica mnogo brže proizvodi trutove nego što to radi mlada matica.

4. ZNAČAJ KVALITETE TRUTOVA

Sigurno se pitate zašto nam je sve ovo potrebno kada bi pčelinja zajednica i bez naše intervencije proizvela trutove koji bi nedvojebeno oplodili maticu. Pa prisjetimo se rečenice sa početka teksta koja kaže da pčela radilica od truta neslijeđuje 70 do 80 posto osobina. Zar nam nije cilj da maticu oplode kvalitetni, a ne slabiji trutovi čija bi se slabost odrazila na kasniju sabirnu moć cijele zajednice.

Bitno je da pčelar svo vrije prati pčelinju zajednicu. U onom momentu kada primijeti da su pčele zatvorile trutovsko leglo, to je signal da pčelar može početi sa proizvodnjim matica.Kontakt telefon Samira Baralije u BiH je 061 234 700 (BHPČELAR)

PROČITAJTE PRVI NASTAVAK

Sarajevski pčelar Samir Baralija: NAJVAŽNIJE JE DA PČELAR OSJETI KADA JE MATICA OSLOABILA!