Čuvanje meda za proljeće i njegova higroskopnost: PRI VEĆOJ VLAŽNOSTI VAZDUHA, PROCENAT...

Čuvanje meda za proljeće i njegova higroskopnost: PRI VEĆOJ VLAŽNOSTI VAZDUHA, PROCENAT VODE U MEDU IDE NAVIŠE, A PRI MANJOJ SE….

SHARE

Podsjetnik za pčelare na šta treba posebno obratiti požnju kod čuvanja meda u ramovima za dodavanje i stimulativnu prihranu u proljeće. Dobra ventilacija u košnici je spasitelj i pčela, i meda, i perge, i saća, i drveta!

Često se vode rasprave i postavljaju pitanja o procentu vode u medu. Da bi se ova materija što bolje shvatila treba krenuti od higroskopnosti meda.

Higroskopnost meda je osobina meda da upija i zadržava vazdušnu vlagu. Ova njegova osobina potiče od prisustva voćnog šećera.

Utvrđeno je da zreo med ima 17,4% vode, ali u sredini gdje relativna vlažnost vazduha oko 60 % ne mijenja svoj procenat vode. Pri većoj relativnoj vlažnosti vazduha procenat vode u medu ide naviše, a pri manjoj se smanjuje i tada se med suši.

Kada med ukisne

Med zatvoren u saću, kada se čuva u vlažnoj prostoriji, takođe upija vlagu, koja prolazi kroz medne poklopce ćelija. Zbog povećanja zapremine ovlaženog meda na poklopcima se pojavljuju pukotine kroz koje med počinje da curi. Takav med lako ukisne!

Prilikom čuvanja meda uvijek treba imati na umu njegovu higroskopnost, usljed čega može izgubiti svoj kvalitet. Zato je vrlo važno odabrati mjesto za čuvanje meda za proljeće

Radi se o relativnoj vlažnosti koju treba razumjeti; vazduh može da primi određenu količinu vode. Što je veća temperatura, vazduh može više vode da primi!

Relativna vlažnost vazduha predstavlja procenat vode u vazduhu od njenog maksimalnog kapaciteta u zavisnosti od temperature. Pokušaću to da objasnim na slijedećem primjeru:

„Vazduh temperature od -10 C može maksimalno da sadrži otprilike 2,1 g/m3 (grama po metru kubnom) vode, dok vazduh na +30 C može maksimalno da sadrži otprilike 29,2 g/m3. Toliko vode sadrži vazduh kada mu je relativna vlažnost vazduha 100%.

Recimo kada je +30 C i relativna vlažnost vazduha je 50% onda u vazduhu ima 14.6 g/m3 vode.

Kada je relativna vlažnost vazduha 100%, tada vazduh više ne može da primi vodu i isparavanje gotovo da nije moguće. Jednostavno u vazduhu nema mjesta za još vode i veš na terasi se uopšte neće osušiti.

Naravno to je sve teoretski, jer relativna vlažnost vazduha varira u toku dana o gotovo nikada nije 100%. Ja to sve govorim teoretski da bih bolje objasnio.

Provala oblaka

Kada je relativna vlažnost vazduha 100% i ohladi se vazduh (podsjećam hladniji vazduh može da primi manje vode), ta voda se oslobađa iz vazduha u vidu sitnih kapljica koje lebde i stvara se magla. Dio vode više nije vezan za vazduh i oslobađa se.

Evo, recimo, teoretski da je napolju +30 C i vlaga 100%! Dakle vazduh ima 29.2 g/m3 vode. Topao vazduh se naglo sudari sa hladnim vazduhom (ohladi) na recimo -10 C (što može da se desi na većim visinama i ljeti). (ne bi bilo grada koji nastaje smrzavanjem oslobođene vode).

Kako vazduh sa temperaturom od -10 C može maksimalno da sadrži 2.1 g/m3 vode?

Ako ste dobro oduzeli u vazduhu se oslobađa 29.2 g/m3 – 2.1 g/m3 = 27.1 g/m3

Sad zamislite tu količinu vode koja se oslobađa; za nju kažemo „provala oblaka”.

Šta je u košnici DB zapremine oko 0,08 m3?

Pri ovim ekstremima to je oko 2,4 gr vode. Pri tim zimskim uslovim može biti relativna vlažnost često povećana (češće smanjena kada nema legla), ali su temperature niske, te se radi o malom sadržaju vode.

Pčele u decembru potroše 1 kg meda i oslobode oko 1 litar vode ili oko 33 ml dnevno ili približno 1,4 ml/h. Ono što se danju poveća noću se kondezuje zbog pada temperature.

Ventilacija odradi dobar dio posla – izjednjačavanje relativne vlažnosti unutra i spolja košnice. Zato je dobra ventilacija spasitelj i pčela, i meda, i perge, i saća, i drveta.
Kako raste procenat vlažnosti?

Kod meda koji se drži u otvorenoj posudi, u prostorijama gdje je relativna vlažnost vazduha 81 % poslije, 3-4 mjeseca procenat vode sa 17,4 % povećava se na 32 %.

U prostorijama gdje je procenat vlažnosti vazduha 100% procenat vode u medu povećava se na 55,2 %

U prostorijima, gdje je relativna vlažnost bila 20%, nakon četiri mjeseca, procenat vode u medu smanji se sa 17,4% na 10,6%.

Vlaga iz vazduha teže prodire u kristalisan med i zbog toga je ovaj manje higroskopan nego tečni med. Medljikovac je higroskopniji od nektarnog meda. (BHPČELAR/S. Jevtić)