Djed Aca Aleksić, pčelar iz Požege: ZA MEDONOSNU GODINU NAJVAŽNIJE JE DA...

Djed Aca Aleksić, pčelar iz Požege: ZA MEDONOSNU GODINU NAJVAŽNIJE JE DA U TREĆOJ DEKADI APRILA NE BUDE MRAZA!

SHARE

Aleksandar Aleksić iz sela Uzići kod Požege (Srbija) kaže da u pčelinjem društvu nema demokratije, ali nema ni socijale. Savjetuje početnicima da se ne zalijeću i da je između 10 i 30 košnica sasvim dovoljno za početak.

Aleksandar se pčelarstvom bavi cijeli svoj život. Pune 62 godine. Još kao trogodišnji dječak trčao je među košnicama i nije se plašio pčela. Već sa 13 godina imao je svoje. U početku su mu pčele bile hobi, a kasnije je počeo da zarađuje. Proizvodnja meda je vjekovna tradicija porodice Aleksić. Aleksandru su se djedovi i sa očeve i sa majčine strane bavili pčelarstvom.

„Imam svojih 80 i sinovljevih 20 košnica. Ranije sam pčelario sa Dadan-Blatovim košnicama, ali posljednjih desetak godina sam prešao na Dadan-Blatovu košnicu, desetku ne dvanaesticu, gdje radim sa polunastavkom i LR nastavkom, kako bih dobio klasirani med, da mogu da odvojim voćni od bagremovog, jer je on najtraženiji i nasjkuplji, pa mora biti čist – objašnjava deda Aco.

On dodaje da je tehnologija prilagođena tako da odvoji voćne medove od bagremovog.

„Pčele su tu od septembra do maja. U preostalom periodu godine imam četiri do pet selidbi. Na jednom mjestu imamo eventualno dvije paše, ne bi mogli pčelariti intenzivno, niti dobiti veće količine meda – kaže Aleksandar.

Aleksandar poštuje pčelu i zna mnogo o tom nevjerovatnom insektu. Iznosi nam podatak da matica u vrijeme rojenja, negdje u maju, dnevno nosi oko 2.000 jaja. To bi, objašnava, bilo kao kada bi svakog dana žena od 65 kilograma porađala bebu od 35 kilograma. Pčelin iskonski nagon je da se roji, a to je uglavnom u maju, kada u superkošnicama zna da bude i do 65.000 pčela.

Normalno je da se postigne 50.000 pčela po košnici da bi se očekivalo dobro medobranje. Za ovu sezonu je važno da u trećoj dekadi aprila ne bude mraza. Aleksić ističe da prethodne dvije godine nisu bile medne, ali od ove dosta očekuje. Zima je bila blaga i vlažna i pogodovala je razvoju biljne flore i dobrih cvjetova.

„Prethodne dvije godine nismo imali viška meda, bilo je ispod 10 kilograma po košnici, a inače u normalnim godinama zna da bude i 40 kg po košnici. Nadam se da će ove godina biti, samo je važno da u trećoj dekadi aprila ne bude mraza. Još nije krenulo voće da cvjeta,

Kako bi godina bila dobra, važno je i da pčele sezonu dočekaju u dobroj kondiciji nakon zime. Aleksandar dodaje da je najosnovnije pripremiti dovoljno hrane pčelama u jesen.
„Najbolja hrana je med, te tako treba ostaviti 18 kilograma po košnici da pčele zazime na medu. Mnogi se odlučuju da koriste šećer, ali poslije takve prihrane ne dočekaju proljeće sa živim pčelama. Ovako može da prezimi i da živi još šest do osam mjeseci, koliko joj je životni vijek – napominje on.