Dragiša Janković iz Negotina savjetuje: Dodavanje satnih osnova, dijeljenje pčelinjeg društva, na...

Dragiša Janković iz Negotina savjetuje: Dodavanje satnih osnova, dijeljenje pčelinjeg društva, na koliko ramova zazimiti društva

SHARE

Dragiša Janković iz Negotina je veliki pčelarski stručnjak, ne štedi znanje i sa zadovoljstvom ga poklanja mladim i neiskusnim pčelarimaUvijek se dodaje samo po jedna satna osnova

Satne osnove dodajemo u društvo da bi ih pčele izgradile za svoj razvoj, umnožavanje i zamjenu. Izgradnja je najkvalitetnija na tihoj paši u proljeće prilikom cvjetanja voća ili neka druga tiha paša. Satna osnova se u društvo obično dodaje do rama sa leglom kako bi ga pčele izgradile.

Može da se desi da satna osnova nije izgrađena, a matica zaliježe ili pčele unose med. Prilikom dodavanja satne osnove obavezno nekom prskalicom u kojoj se sipa sirup ili voda, isprskaju se obje strane kako bi je pčele brže prihvatile, zaposjele i izgradile.

Uvijek se dodaje samo po jedna satna osnova. Kada je pčele izgrade onda dodaje slijedeća.

Može da se dogodi, ako je društvo jako i ima paše da je izgrade za 24 sata.

Rijetko se dodaju dvije satne osnove; jedna unutar legal, a druga do legla ako je društvo jako i ima paše a i temperatura preko 18 stepeni u prosjeku. U ovom slučaju voditi računa da se leglo ne odvoji, a to znači da društvo nije jako i nema dovoljno hrane da izvuku satnu osnovu koja je u leglo ubačena. Tako matica neće prelaziti preko neizgrađene satne osnove na ram ili ramove sa leglom.

Kod nastavljača – da bi se izgradio polunastavak treba da se doda bar jedna izgrađena satna osnova ili ram sa medom kako bi pčele nastavile gradnju.

Kod nastavaka se dodaju izgrađeni ramovi; u suprotnom pčele teže prelaze gore!

Isto je i sa proširenjem legal – ram sa leglom se izvuče na gornji sprat. Tu može da se doda satna osnova (ako je u plodište sve izvučeno). Naravno ako je jako društvo, jaka paša i ako su pčele napunile plodište medom tada prelaze na polunastavak.

DIJELJENJE PČELINJEG DRUŠTVA: Kako napraviti raspored ramova?

Kada hoćemo da umnožimo, razrojimo društvo prisilnim ili vještačkim putem – to se obično radi prije početka ili u toku cvjetanja bagrema. U tom periodu ima trutova za oplodnju matice, ima dosta mladih pčela i ima hrane u izobilju (naravno, ako je dobra godina).

Na početku obezbijedimo i postavimo nukleus ili košnicu gdje ćemo smjestiti vještački roj. Društvo koje ćemo razrojiti podijelimo i oduzmemo ramove sa otvorenim i zatvorenim leglom i maticom, dodajemo još 1 ram sa medom i 1 ram sa polenom (pergom).

Raspoređujemo na slijedeći način: do zida košnice ide 1 ram sa medom, do njega 1 ram sa polenom (pergom). Zatim idu ramovi sa maticom i leglom (1,2 ili 3), a poslije legla dodajemo ram sa satnom osnovom.

U društvu, iz koga smo izvadili ramove – mora da ostane 1 ram sa otvorenim mladim leglom, dodajemo ram sa satnom osnovom do legla. Neki to izrojavaju i poslije bagremove paše i to nije kasno; može sve do 20. juna kako bi rojevi ojačali i pripremili za zimski period.

Društvo koje je ostalo bez matice, ono će samo da je proizvede za 16 dana. Za 5 dana je oplodnja matice, za 5 dana će matica početi da nosi, a mlada pčela stiže za 21 dan.

U cilju skraćivanja perioda, u društvo koje ostalo bez matice, poslije 6 sati može da se doda oplođena matica u kavez.

Umjesto matice može da se doda zreo matičnjak koji je pred izlijeganje matice. Matičnjak se postavlja na ramu sa leglom. Još ako ima mednu kapu to je idealno mjesto na prelazu meda i legla. Palcem se utisne med i ćelije, napravi udubljenje na jednoj strani rama, po sredini i u to udubljenje nježno se smjesti i postavi matičnjak. U korijenu se samo malo zalijepi voskom i medom. Pčele će da ga same zalijepe i očiste.

Poslije dva dana možemo da bacimo pogled da li je matičnjak otvoren. (ako se ništa ne dešava, nakon deset dana postupak se ponavlja).

U slučaju da nema hrane, rojeve treba prihranjivati kako bi se brže razvili i ojačali do zime.

DOPUNSKA PRIHRANA I STIMULACIJA POGAČAMA I SIRUPOM: Pored količina, veoma je bitan i raspored hrane u košnici!

Pogače se dodaju kako bi se sačuvao med za razvoj legla jer pčele od jeseni do nove godine potroše oko 1,5 kg. Kada počne leglo 15. januara onda troše od 3 – 5 kg mjesečno; sve zavisi od jačine društva.
Ako je slabo društvo, leglo može da počne početkom marta, ako je jako – leglo počinje polovinom januara. To je vrlo bitan moment, a zavisi od jesenjeg pakovanja i spremanja društva za zimu.

Upravo, ovdje veliki broj, čak i iskusnih pčelara pogreijši. Radi se o slijedećem: recimo stavili smo u jesen leglo u sredinu košnice, iznad legla vijence sa medom, sa jedne i sa druge strane po dva rama sa medom ( 2 + 3 + 2 ). To je oko 10 kg meda.

Polovinom januara počinje razvoj legla, med koji je bio u mednim kapama već je skoro potrošen. Leglo je formirano, pčela se opredjeljuje na jednu stranu i počinje da nosi med sa iste strane, a i leglo proširuje u tom pravcu gdje su (2 rama) meda.

Leglo je sve veće, hrana se sve više i brže troši i nestaje sa ta 2 rama. Baš u tom trenutku naiđe malo jača hladnoća i eto velikog problema.

Iako, iako u košnici imaju još dva rama meda, oni su, na žalost, na drugoj strani, a kako pčela nikad ne napušta svoje leglo, u ovom slučaju društvo će stradati od gladi. Neće preći na tu drugu stranu.

Znači, vrlo bitno je pravilno rasporediti hranu!

Da bi smo izbjegli ovakve slučajeve treba da vodimo računa pri jesenjem pakovanju i pripremi društva za zimu, Polovinom januara obavezno dodavati pogaču iznad klubeta da izbjegnemo sopstvene greške. Pogačom premošćujemo med sa jedne i druge strane legla da obezbiojedimo veću sigurnost u dodatnoj hrani jer količina od 10 kg nije dovoljna i kao stimulans društva. Naravno potrošnju pogače redovno pratiti i dodavati sve do početka prihrane sirupom. U tom trenutku obavezno skloniti pogaču iz košnice jer u suprotnom pčele neće uzimati sirup. (bhpčelar)