Ing. Rašid Zorlak: Utjecaj pčelara na dobijanje velikog broja rojidbenih matičnjaka

Ing. Rašid Zorlak: Utjecaj pčelara na dobijanje velikog broja rojidbenih matičnjaka

SHARE

Iz praktičnog iskustva, želim ovim putem upozoriti na veoma značajnu činjenicu, a to je oplodnja matica. Naime, ovisno o oplodnjaku o njegovom kapacitetu i snazi ovisiće i vrijeme izlaska mlade matice na oplodnju. U svakom slučaju iz mini oplodnjaka matica izlijeće kasnije. Ja sam lično ostavio mini oplodnjake i isključivo radim na nukleusima od 5 LR ramova i toplo predlažem svim pčelarima da u svoje praktično pčelarstvo uvedu ovaj sistem.

Bavljenje pčelarstvom u današnjim uvjetima, bez razlike da li je ono amatersko (hobi) ili profesionalno zahtjeva puno rada, puno znanja i neprekidno praćenje života pčelinjih zajednica.

Amatersko (hobi) pčelarstvo (sve do 20 pčelinjih društava) zahtjeva neprekidno ulaganje, a samo u izuzetnim pašnim godinama ovo pčelarstvo može biti rentabilno, može pokriti troškove tog hobija i ostvariti viška sredstava. Ako na pčelinjaku ima više od 20 pčelinjih društava to podrazumijeva dosta ulaganja, ali i očekivanja da se pored ljubavi i zajedničkog života sa pčelinjim zajednicama ostvare i neki finansijski rezultati.

           Pčele miruju, pčelar – ne!

U današnjim uvjetima kada su pčelinja društva izložena različitim nepogodnostima, počev od različitih zaraznih oboljenja do ekstremno nepovoljnih klimatskih promjena, uspješno pčelarenje zahtijeva prilagođavanje pčela i pčelara tim uvjetima. Trenutno pčele zimuju, preživljavaju, a kakvi će efekti tog preživljavanja biti isključivo ovisi o minulom radu pčelara u mjesecima pred uzimljavanje. Pčele miruju a pčelar nastavlja sa radom, posebno u edukativnom smislu i u smislu priprema za doček intenzivnog rada u narednom periodu.

Kroz moje dugogodišnje življenje sa pčelinjim zajednicama, a samim tim i iskustvo, kroz ovaj članak iznijeću suštinske tvrdnje, principe i metode proizvodnje matica, a one su:

  1. Na našim pčelinjacima nema selekcionih matica i, koliko je meni poznato, istinskom selekcijom se niko ne bavi
  2. Najbolji inkubator, najbolji uvjet za inkubaciju jaja i odlaganje larvi je jaka pčelinja zajednica
  3. Najkvalitetnije matice se dobijaju iz rojidbenih matičnjaka u odabranim društvima uz dodatak adekvatne energije (prehrana, dodatak starog zatvorenog legla)
  4. Samo u rano proljeće mogu se dobiti kvalitetni trutovi iz odabranih pčelinjih zajednica, a koji će pariti novoproizvedene matice (kada po prirodnom nagonu u pčelinjim zajednicama ima trutova – kasno proljeće, vjerovatnoća da će željeni trutovi pariti mlade matice svodi se na slučajnost)
  5. Proizvedene “industrijske” matice mogu imati samo približne karakteristike rojidbenih željenih matica

Iz ovih tvrdnji proizilazi da bi svaki pčelar – profesionalac za svoje potrebe već krajem aprila i početkom maja mjeseca trebao imati dovoljan broj novoproizvedenih oplođenih matica za tu sezonu. Postupci i metodi mogu biti različiti, ali jedno mora biti isto, a to je da se tačno definišu pčelinje zajednice koje su u prošloj sezoni bile najbolje po svojim karakteristikama, a koje će služiti za proizvodnju novih matica i kvalitetnih trutova za narednu sezonu.

Proizvodnja željenih trutova i priprema pčelinjih zajednica za prelazak u rojidbeno stanje

Oko 10. marta u jako odabrano društvo u sredinu legla postaviti sam građevnjak kako bi pčele odmah izgrabile trutovsko saće, a matica ga zalegla. Pčelinjoj zajednici obavezno dodati šećernu pogaču i u više obroka sirup odnosa 1:1.

Nakon sedam dana prekontrolisati stanje građevnjaka i ako je sve u najboljem redu, u odabrana društva (broj ovisi o potrebama) postupno dodavati “energiju” prihrana sa sirupom odnosa 1:1 (u sirup obavezno dodati ekstrakt pelina, bosioka, melise, koprive), leto smanjiti na 4-5 cm, a u društva dodati po 1-2 rama zrelog legla.

Nakon pet dana ponovo dodati 1-2 rama zrelog legla, čime je definitivno pčelinja zajednica dobila potrebnu energiju da pređe u rojidbeno stanje i počinje izgradnju matičnih početnica, njihovo poliranje, dezinfekcija i zalijeganje matice. Time su stvoreni svi preduvjeti za kontrolisanu proizvodnju veoma kvalitetnih rojidbenih matica. Iz građevnjaka se liježu željeni trutovi, polno sazrijevaju (10-14 dana) i počinju izlijetati iz košnice.

Prva metoda (najjednostavnija – razrojavanje) može se pročitati u bilo kojoj literaturi o pčelarstvu.

Druga metoda za dobijanje više rojidbenih matica korišćenjem dodatnog društva.

Onog trenutka kada u rojidbenoj košnici imamo više zaleženih matičnjaka različite dobi starosti, koji nisu zatvoreni, (u početnicama ima tek zaleženih jaja), pristupamo pripremi dodatnog društva  koje će njegovati matičnjake. To društvo treba obezmatičiti formirajući nukleus sa maticom i svim mladim leglom i ramovima koji su tek zaleženi (mala vjerovatnoća za izgradnju prisilnih matičnjaka). U društvo dodati ramove sa starim zatvorenim leglom – mlade pčele se liježu.

Sutradan izvršiti pripremu letvica i ramova sa utorima a prema slikama:

Iz rojidbenih društava isjeći sve matične početnice sa zaleženim jajima, poluzatvorene matičnjake i matičnjake koji su pred zatvaranjem, i sve ih po starosti prilijepiti na karton na letvicama (rastopljenim voskom i četkicom – veoma jednostavno). Letvice postaviti u ramove sa utorima i iste dodati obezmatičenom društvu na dalje hranjenje, njegovanje, zatvaranje i sazrijevanje.

U rojidbeno društvo nakon kontrole (sutradan) da nije ostao koji matičnjak (isti poništiti) dodati novu energiju 1-2 rama starog legla i sigurno je da će nakon sedam dana društvo dobiti nove matične početnice. Drugim riječima društvo je po drugi put u rojidbenom stanju.Iz društva koje njeguje matičnjake nakon njihovih sazrijevanja vrlo jednostavno ih isjecamo i koristimo po potrebi, dobijajući veoma kvalitetne matice. Nakon iskorištenja tih matičnjaka društvu dodati novu energiju 1-2 rama zrelog legla i postupak se može ponoviti tri puta i uvijek ćemo dobijati veoma kvalitetne matice.

Treća metoda (kombinacija prirodnih i vještački dobijenih matičnjaka)

Zarojena pčelinja zajednica dobiće tačno definisan broj prirodnih matičnjaka i to u četiri serije, ovisno o snazi pčelinjeg društva. Onog trenutka kada u rojidbenoj pčelinjoj zajednici u četvrtoj seriji matičnih početnica budu zaležena jaja, tada pčelar priprema vještačke matične početnice, lijepi ih na letvice preko tankog kartona i iste postavlja na ram sa utorima. Tako pripremljen ram odmah dodati društvu na poliranje i dezinfekciju. Sutradan iz rojidbenog društva odstraniti maticu. Izvaditi ram sa vještački sačinjenim matičnim početnicama i u njih prenijeti jednodnevna jaja iz nekog odabranog društva. Najjednostavniji način prenošenja je putem vakuumakao na slici:

Nakon prenošenja jaja u matične početnice ram sa letvicama vratiti u košnicu. Pčele će nastaviti graditi matičnjake kao rojidbene i praktično će to biti peta masovna rojidbena serija. Drugim riječima, pčelar može umnogome uticati na proizvodnju rojidbenih matičnjaka, a samim tim i veoma kvalitetnih matica.

Iz praktičnog iskustva, želim ovim putem upozoriti na veoma značajnu činjenicu, a to je oplodnja matica. Naime, ovisno o oplodnjaku o njegovom kapacitetu i snazi ovisiće i vrijeme izlaska mlade matice na oplodnju, u svakom slučaju iz mini oplodnjaka matica izlijeće kasnije. Ja sam lično ostavio mini oplodnjake i isključivo radim na nukleusima od 5 LR ramova i toplo predlažem svim pčelarima da u svoje praktično pčelarstvo uvedu ovaj sistem.

Želim istaknuti da su ovi nukleusi u sadašnjim uslovima pčelarenja nezamjenjivi, posebno kada se vrši uzimljavanje pčelinjih zajednica. Naime, u svakom nukleusu sigurno ima po tri rama legla, krajem avgusta potrebno je spojiti dva nukleusa formirajući jaku pčelinju zajednicu sa šest ramova legla, a jednu maticu upotrijebiti u druge svrhe. Ovako formirane pčelinje zajednice uz oslobađanje od varoe i adekvatnom zalihom hrane sigurno uspješno prezimljavaju. (bhpčelar)