Iz ličnog iskustva Amira Fazlića: Kako započeti sa pčelarenjem

Iz ličnog iskustva Amira Fazlića: Kako započeti sa pčelarenjem

SHARE

Vaše pčelarenje možete započeti i sa kupovinom nekoliko ,,starih,, prezimljelih društava koja ćete razviti za glavnu pašu a ako bude sreće i izvrcati prve količine meda. Nakon paše možete sami napraviti nekoliko rojeva na način da iz svake košnice izvadite 2-3 rama legla različitih starosti i dva rama sa izgrađenim saćem i sa nešto hrane, sve zajedno sa pčelama, a još bolje ako dodatno stresete još 2-3 rama pčele jer će vam se većina izletnica vratiti u matična društva.

Piše: Amir Fazlić, pčelar iz Bihaća (062 142 574)

Iako nikad nije kasno da se započne sa pčelarenjem, dobro bi bilo da se za ovaj plemeniti hobi opredijelimo u što ranijem životnom dobu, mada to svakako nije neko pravilo. Prije svega dobro bi bilo da se povežemo sa poznatim, priznatim i iskusnim pčelarom koji iza sebe ima dobre rezultate.

Dobro obratite pažnju kod odabira mentora jer će od njega zavisiti vaš budući pčelarski put. Mentor će vam najvećim dijelom prenijeti ljubav, zdrave ambicije i korisno znanje, u suprotnom moglo bi vam uzalud otići nekoliko dragocjenih godina ili bi mogli brzo odustati.

Zahtjevajte od vašeg mentora da vam dozvoli što češće prisustvo na njegovom pčelinjaku dok on radi. Nemojte biti lijeni, ponudite vašu pomoć pri nekim operacijama, radi obostrane koristi.

Također je poželjno da se učlanite u vaše matično pčelarsko udruženjegdje ćete naći mnogo iskusnih i dobrih pčelara, a obzirom da pčelari sami od sebe vole mnogo da pričaju, informacija vam sigurno neće faliti. Pod obaveznim je da od samog početka krenete sa čitanjem kvalitetnih štiva sa osnovama pčelarskog znanja, a poželjna je i pretplata na pčelarski časopis. Teorija i praksa ne mogu jedno bez drugog, posebno u pčelarstvu.

Nakon što pronađemo odgovarajućeg mentora, trebali bi uz njegovu pomoć razraditi plan te odabrati adekvatno mjesto za naš pčelinjak.

Odabir mjesta za naš pčelinjak

Kod odabira lokacije za naš pčelinjak bitno je da imamo neki ,,mix,, livade i šume, što raznolikije medonosno bilje i drveće…

Kad je u pitanju lokacija pčelinjaka, trebali bi voditi računa ukoliko je moguće da bude pomalo izvan grada i malo dalje od kuća da ne bi prve godine naišli na probleme sa susjedima, što je čest slučaj.

Bitno je da naš pčelinjak bude lijep i uredan, da ga redovno održavamo, ako nam u posjet dolazi grupa kupaca, trebamo osvjetlati obraz i ostaviti dobar dojam

Kad je u pitanju medonosno bilje poželjno bi bilo da ono budu raznoliko, poželjno je da ima mnogo drijena, dženarike (divlja šljiva), trešnje, vrbe ako smo u blizini rijeke, te da vam je u blizini bar jedna od glavnih paša, bagremova, lipova ili kestenova, dakle birajte mjesta bogata navedenim medonosnim biljem.

Kad ste odabrali lokaciju za vaš pčelinjak krećete u kupovinu opreme i rojeva (ili društava koja su izišla iz zime). Za početak, od opreme vam je potrebna dimilica, zaštitna bluza/šešir i pčelarski nož.

Kupovina prvih društava

Kod kupovine prvih društava također potrebno je obratiti pažnju od koga ćemo ih kupiti. Najbolje ih je kupiti od svog mentora ili od pčelara koji je na dobrom glasu. Razloga je puno, a najbitniji je da ste sigurni da ćete dobiti zdrava društva. Za pčelara početnika najbolje je da krene sa manjim brojem društava, recimo sa tri društva. Prije nego kupite društva trebali bi obezbijediti košnice koje se sastoje od podnjače, tijela (sanduka), 10 okvira sa utopljenim voskom, hranilice i krova.

Postolja je najbolje praviti od zabetoniranih željeznih šipki

Kao što sam spomenuo možete se odlučiti za kupovinu ,,starih,, društava ili rojeva. Moja preporuka je da krenete od rojeva jer su lakši za održavati, ne roje se i imate godinu dana da se zajedno sa svojim pčelicama spremate za vašu prvu pašu. Najbolje je uzeti vještačke rojeve koji se sastoje od 3 rama legla različitih starosnih dobi, 2 izgrađena okvira, nešto hrane i ono najbitnije mlade matice.

Obavezno insistirajte na mladoj matici jer ste onda mirni 2-3 godine. Roja ,,sa grane,, baš i nisam ljubitelj jer ga uglavnom dobijete sa starom maticom. Kada ste ugovorili vaše rojeve a obzirom da se nekoliko dana ili sedmica čeka isporuka, vi u međuvremenu napravite postolja za njih. Postolja vam je najlakše napraviti od blokova i gredica s tim da je dobro da vam pomogne neko iskusniji u tom poslu (ukoliko vi nemate iskustva) jer je potrebno da postolja budu čvrsta.

Kasnije, nakon dvije do tri godine kada ste sigurni da su vaše košnice dobro postavljene, gledaju u dobrom smjeru i zaštićene od vjetra, možete na istom mjestu, pola metra unazad napraviti vaša dugovječna postolja od betona i šipki. Kada ste napravili vaša postolja i smjestili vaše prve rojeve potrebno je da ih njegujete tokom cijele aktivne sezone. Ne zaboravite obezbijediti vodu za vaše pčele, a u literaturi ćete naći mnogo načina kako napraviti pojila za vodu.

Njega i uzimljavanje prvih društava

Kada su rojevi konačno u vašem vlasništvu, potrebno je da pristupiti njegovanju rojeva. Prije svega budite sigurni da su leta na podnjačama oko 7-8 cm, ne veća. Od prvog dana potrebno je vršiti stimulaciju i prihranu istih tako što ćemo svako predvečerje u hranilice dodavati po 2 dl sirupa (šećer i voda 1:1), 5 dana zaredom.

Jako je bitno poznavati medonosno bilje u krugu svog budućeg pčelinjaka jer ćemo sa dobrim poznavanjem kad šta cvjeta u našem krugu uspješno prilagoditi tehnike rada i uspješno pčelariti

Dodavanje sirupa ne praktikujte tokom dana jer bi na taj način mogli izazvati grabež na pčelinjaku. Peti dan uradimo prvu operaciju tako što lagano i osjećajno (ali sa što manje zadržavanja) otvorimo košnicu, van nje odvojimo dva krajnja rama sa satnom osnovom, zatim odmaknemo ramove sa hranom od legla sa lijeve i desne strane za po jedno mjesto a na njihovo mjesto vratimo one dvije satne osnove koje smo ostavili van košnice, da bi ih pčele što prije izgradile a matica što prije zalegla.

Taj postupak se zove proširivanje legla. Zatim 15-tak slijedećih dana na isti način svako predvečerje sipamo po 3 dl sirupa, te nakon toga isti postupak proširivanja legla ponavljamo dok nam pčele ne izgrade svih 5 satnih osnova. Nakon što imamo izgrađen kompletan sać na svih 10 ramova u plodištu (to bi trebalo da smo postigli do kraja mjeseca jula), završili smo sa stimulacijom društva, i već u tom momentu, ako je sve urađeno kako treba, imate plodište krcato pčelama.

Procjena hrane u košnici

Tad izvršimo procjenu hrane u košnici. Trebali bi početkom augusta imati oko 15-tak do 20 kg hrane za kvalitetno zimovanje, a ukoliko nemamo potrebno je izvršiti dohranu tako što ćemo svako predvečerje nasuti po 1 litar sirupa dok nismo sigurni da imamo 15-20 kg zaliha hrane. Na ovaj način smo na vrijeme obezbijedili zimnicu našim pčelama.

Od izuzetne je važnosti da svoje rojeve smjestimo na sigurna i čvrsta postolja

Preostalo vam je da uz pomoć vašeg mentora istretirate pčele protiv nametnika varoe, dodate neko sredstvo kao prevenciju protiv nozemoze i obezbijedite mir na vašem pčelinjaku. Ako ste sve uradili kako je i navedeno, bespotrebno je do proljeća otvarati košnice. U proljeće kada otopli i noćne temperature budu konstantnije i veće, te krenu prvi ozbiljni unosi nektara, vi ćete na sličan način kao što je gore opisano vršiti širenje legla satnom osnovom dok pčele ne izgradejoš jedan nastavak saća, a nakon čega će vaše pčelice biti spremne i za svoju prvu pašu, te vašu pažnju i trud nagraditi prvim kilogramima meda.

Čitanje časopisa nam uvijek donosi nove i svježe informacije iz svijeta pčelarstva

Vaše pčelarenje možete započeti i sa kupovinom nekoliko ,,starih,, prezimljelih društava koja ćete razviti za glavnu pašu a ako bude sreće i izvrcati prve količine meda. Nakon paše možete sami napraviti nekoliko rojeva na način da iz svake košnice izvadite 2-3 rama legla različitih starosti i dva rama sa izgrađenim saćem i sa nešto hrane, sve zajedno sa pčelama, a još bolje ako dodatno stresete još 2-3 rama pčele jer će vam se većina izletnica vratiti u matična društva.

Ako postolja nisu čvrsta, pri jačem vjetru desit će nam se ovo… Trebao bi nam u pravljenju postolja za svoj prvi pčelinjak asistirati neko sa iskustvom

Pri tome morate pazite da ne prenesete maticu u novo društvo. Kada ste kompletirali vaše rojeve, smjestite ih na novo mjesto na pčelinjaku i otpočnite sa njegovanjem tih rojeva. Još je bolje ako nakon formiranja rojeva, iste te rojeve odvezete tri do pet kilometara dalje od pčelinjaka na neku pomoćnu lokaciju, ili kod poznanika na desetak dana. Tako ćete osigurati da vam se izletnice ne vrate u matične košnice i samim tim će vam razvoj rojeva biti mnogo brži i efikasniji. Nakon 10 do 15 dana rojeve možete vratiti na vaš pčelinjak.

Ponovo naglašavam kako je dobro da vam cijeli postupak prati mentor radi otklanjanja eventualnih pogrešaka na samim počecima. Također bih napomenuo da sve što sam naveo može se sprovesti na više načina, od same kupovine rojeva pa nadalje, ali sam izabrao po meni najadekvatniji način za pčelara početnika, a na vama je da se odlučite.

Sretno i MEDNO drage kolege.

Više od 7 okvira zrelog legla 15-tak dana pred pašu je dobar znak da ćemo imati jaka društva kad paša krene

Jako je bitno posjećivati stručna predavanja

60 % poklopljen med koji se već može vrcati ukoliko je paša skroz stala

(Bh pčelar)