Iz prakse pčelara i proizvođača matica, Saše Tatomireva: PROIZVODNJA MATICA U USLOVIMA...

Iz prakse pčelara i proizvođača matica, Saše Tatomireva: PROIZVODNJA MATICA U USLOVIMA ELEMENTARNE NEPOGODE

SHARE

Piše: Saša Tatomirov
+38160/0781-138,www.pcelinjaktijana.rs

Profesionalno se bavim pčelarstvom u Novom Miloševu, srcu Banata.Od samog početka pčelarenja pčelarim sa košnicom RodnaVoja (RV) i trenutno imam 300 pčelinjih društava i 1000 oplodnjaka za proizvodnju matica. Prvenstveno se bavim proizvodnjom matica, a na drugom mjestu je proizvodnja suncokretovog meda. Prošle godine proizveo sam preko 4000 matica i preko 6 tona meda. Predsjednik sam lokalnog udruženja pčelara Nektar, Novo Miloševo od 2014. godine.

Pčelarstvom se bavim punih 15 godina, a proizvodnjom matica devet godina. Do sada u mom pčelarskom stažu, najgora godina je bila 2014., kada su u maju mjesecu bile velike poplave (koje su trajale 7-10 dana).

Ova 2019. godina je ne samo za mene, nego i za sve ostale pčelare koji se mnogo duže bave od mene ovim prelijepim zanimanjem, ubjedljivo najlošija. Još krajem aprila počelo je „loše vrijeme“ da bi do danas (prvog juna, kada pišem ovaj tekst, vrijeme odgovaralo pravoj jeseni, a i mnogo više.)

U ovom tekstu neću prvenstveno pisati o mome načinu proizvodnje matica, već o načinu rada u ovim uslovima. Kao prvo, skoro svaki dan je kišovit manje ili više (bilo je za 31 dan maja svega par dana bez kiše), temperature su daleko ispod prosječnih, posebno noćne. Stoga, sve ono što znamo o proizvodnji matica, teško se može primijeniti u ovakvim uslovima.

Prvenstveno, svi postupci koje radimo zahtijevaju rad po kiši, pa mnogo više nam vremena treba da uradimo neku operaciju na oplodnjacima; treba više ljudi da bi se uradio neki postupak itd.

Jedna od najgorih stvari je priprema odgajivačkih društava po kiši koju radimo tako što jedan radnik drži veliki suncobran, dok drugi priprema odgajivačka društva. Ili češće puta ni ne uradimo ovu pripremu, jer je nemoguće držati košnicu otvorenu od 10-15 minuta po pljusku.

Ako uradimo odgovarajuću pripremu, tada presađivanje i vađenje matičnjaka se mora raditi u toploj prostoriji sa odgovarajućom vlažnošću vazduha da bi ovi postupci uspjeli. Što nam opet mnogo vremena više troši. Inače samo da kažem da mi sve ove postupke radimo na otvorenom, eventualno ako je sunce jako pod suncobranom.

Pošto su mi odgajivačka društva dosta udaljena od oplodnih stanica, zrele matičnjake starosti 14 dana moram transportovati u inkubatoru ili ručno prenosivim frižiderima koji se griju.

Naravno, do danas smo ubacili 8 puta (8 tura) po 250 matičnjaka, tj. sveukupno 2000 i od ovih 8 ubacivanja, 3 puta smo radili po izuzetno velikom pljusku i temperaturi koja je u toku dana bila između 10 i 13 stepeni celziusa.

Sigurno se pitate kakav je rezultat na kraju? Koliki je procenat oplodnje?

Pošto smo oplodnjake pripremili na najkvalitetniji mogući način (prije ubacivanja matičnjaka dodali svakom oplodnjaku oko 50 g pogače, mlakog sirupa oko 300 ml) i ove godine smo napravili za nijansu jače oplodnjake – sa više pčela.

Rezultat je na kraju prve velike serije od 1000 matičnjaka od kojih su matice već povađene, bio oko 69,7%.

Ja standardno u svakoj godini računam da će prosječna izlaznost na nivou cijele godine (početak maja – početak septembra) biti oko 70%. Generalno, za proteklih 8-9 godina, kod mene je prosječna izlaznost bila oko 75% oplođenih matica.

Rezime: Za sada moram reći da je procenat izlaza oplođenih matica više nego korektan, ali isto tako moram reći da smo mnogo više rada, novca, ljudi na pčelinjaku uložili da bi postigli ovaj rezultat.

Nije kod svih proizvođača matica ovakav procenat oplodnje, neki imaju nešto bolji procenat, a mnogo njih drastično lošiji procenat oplodnje koji se kreće od 40-50%.