KADA JE NAJBOLJE KUPOVATI ROJEVE PČELA I ZAŠTO?

KADA JE NAJBOLJE KUPOVATI ROJEVE PČELA I ZAŠTO?

SHARE

Kad su rojevi u pitanju imaju i narodne pčelarske poslovice. Jedna kaže: zlato, srebro, blato, a druga –u maju tele, u junu jagnje, u julu kokoška.

rojeviRojeve obično kupuju mlađi pčelari, početnici, ali i ostali, kada žele da za kraće vrijeme uvećaju svoj pčelinjak ili nadoknade gubitke. Za pčelara je u suštini najnepovoljnije da mu košnice stoje prazne i treba da ih naseli, bilo sopstvenim bilo kupljenim rojevima.

Roj predstavlja jedno manje pčelinje društvo sa mladom maticom. Prodaje se na ramovima sa saćem i kao paketni roj, koga čine samo pčele i matica, bez ramova.

Rojevi na ramovima sa izgrađenim saćem po pravilu se prodaju na 5 ramova. Takav roj treba da ima 3 rama sa zatvorenim i otvorenim leglom i 2 rama sa medom i cvijetnim prahom. Leglo treba da je zdravo, kompaktno, sa minimumom trutovskih ćelija. Mora da bude dobro pokriveno pčelama, a na ostalim ramovima ih može biti i manje.

Saće ne smije da je isuviše staro, oštećeno, niti da ima tragova proliva. Ram treba da odgovara košnicama kupca. Matica treba da je zdrava, dobro razvijena, bez oštećenja i bez prisustva vaši ili varoe, a to isto važi i za pčele.

Poželjno je roj kupiti što ranije u sezoni, najbolje već krajem maja ili početkom juna, da bi se do kraja ljeta razvio u društvo. Paketne rojeve ne treba kupovati poslije juna, osim ako im obezbijedimo izgrađeno saće i rezerve meda.

Početnicima se skreće pažnja da ne kupuu rojeve sa pčelinjaka bližih od 3-4 km, zbog mogućnosti vraćanja izletnica na staro mesto, niti sa pčelinjaka koji su zaraženii bolestima i u propadanju.

Ako se nabavi roj prije paše, onda se može desiti da on sam sebi prikupi hranu za zimu, pa čak da nešto ostavi pčelaru za vrcanje. A ako je riječ o kasnom ljetnjem rojenju, pčelar mora posvetiti veću pažnju njegovom preživljavanju i ishrani.

Kupovina rojeva u junu, julu ili avgustu zahtijeva prihranjivanje pčela. Iskusni pčelari upozoravaju da je za kupovinu roja krajnji rok 15. juli, uz važnu zadaću da se dobro prihranjuje, ili da se spajaju sa jačim društvima.

Kad su rojevi u pitanju imaju i narodne pčelarske poslovice. Jedna kaže: zlato, srebro, blato, a druga –u maju tele, u junu jagnje, u julu kokoška.