Beogradska testiranja: KOLIKO JE ŠEĆER U PRAHU DJELOTVORAN U BORBI PROTIV VAROE?

Beogradska testiranja: KOLIKO JE ŠEĆER U PRAHU DJELOTVORAN U BORBI PROTIV VAROE?

SHARE

Testiranja koje su na 60 pčelinjih zajednica, u periodu od tri godine, provodili profesori Veterinarskog fakulteta u Beogradu pokazala su da šećer u prahu može oboriti varou sa pčele, ali ova metoda ne smije biti jedino sredstvo za suzbijanje krpelja

Broj preparata, hemijskog i biljnog porijekla, koje pčelari primjenjuju radi suzbijanja varoe je veliki. Nažalost, dosta tih preparata ima štetno djelovanje – kako na pčele tako i na kvalitet pčelinjih proizvoda: vosak, med, pergu i sl.
Zbog svega toga, urađeno je više ozbiljnih naučnih ispitivanja o efektima tretmana pčelinjih zajednica šećerom u prahu, koji se već godinama, uglavnom među hobi pčelarima, koristi kao sredstvo u suzbijanju varoe.

Ovu metodu za suzbijanje varoe, naveo je na jednom internet formu, koristi i banjalučki pčelar Tihomir Mačkić.

Mirzet Hodžić, doktor veterinarske medicine iz Sarajeva i predstavnik jedne od najvećih pčelarskih firmi u BiH kaže da je također isprobao tretman šećerom u prahu, i da mu se metoda pokazala veoma korisnom.

– Vadio sam ramove i posipao ih šećerom u prahu. Bio sam iznenađen brojem opalih varoa – kaže Hodžić.

           Naučni dokazi

Time da li šećer u prahu može biti koristan u suzbijanju varoe bavili su se prije nekoliko godinai beogradski stručnjaci: dr. Dragan Ćirković, dr. Zoran Stanimirović, dr. Jevrosima Stevanović i dr. Predrag Simeunović sa Katedre za biologiju Fakulteta veterinarske medicine Univerziteta u Beogradu. Rezultati koje su dobili nakon trogodišnjeg istraživanja bili su ohrabrujući.

– Na osnovu dobivenih rezultata zaključeno je da tretman šećerom u prahu pozitivno utječe na njegovateljsko ponašanje pčela, na reproduktivno-produktivna svojstva pčelinjih zajednica i na obaranje krpelja varoa, ali se nikako ova metoda ne može preporučiti pčelarima kao jedina mjera zaštite pčelinjih zajednica od varoe – zaključak je ovog istraživanja.

– Tretman šećerom u prahu imao je značajan efekt u obaranju varoe u odnosu na stanje prije tretmana. Najvažnije je da tretmani pčelinjih zajednica šećerom u prahu nisu negativno utjecali ni na količinu ni na kvalitet pčelinjih proizvoda – dodali su srbijanski stručnjaci.

Kontrola varoa šećerom u prahu rađena je tokom tri uzastopne godine na 60 pčelinjih zajednica. Pčele su grupisane na način da su se grupe sastojale od izuzetno jakih pčelinjih zajednica, ali i grupe koje su imale slabije zajednice. Također, neke grupe su imale jednogodišnju maticu, dok je kod nekih matica bila stara dvije ili tri godine.

Pčelinja društva su zaprašivana sa po 40 grama šećera u prahu svaki treći dan, sa ukupno 9 tretmana, (I grupa), svakih sedam dana sa ukupno 4 tretmana (II grupa) i na 14 dana ukupno dva tretmana (III grupa). Praćenje stepena zaraženosti pčelinjih zajednica varoom obavljenja je metodom antivarozne podnjače sa testnim uloškom. Ova istraživanja predstavljenja su i na Simpozijumu Apimondije u Beogradu prije nekoliko godina.

Tegla i poklopac

– Tehnika suzbijanja varoe šećerom u prahu je veoma efikasna, i što je važno, lagana je za upotrebu.

– U početku su pojedini pčelari to radili sa cjediljkom od čaja. U širu posudu se uspe šećer i sa cjediljkom zagrabe onoliko koliko može stati u nju. Zatim, jedan po jedan ram dižeu i šećer posipaju po pčelama.

Nedostatak ovakvog načina tretiranja pčela šećerom jeste što oduzima dosta vremena, i naročito je neprihvatljiv pčelarima sa velikim brojem košnica.

Slovenci rade na mnogo jednostavniji način. Potrebno je nasuti šećer u novu dimilicu. Pčele zaprašujete kroz leto dok se bijeli dim ne izbije ispod hranilice. Veoma je efikasna.

I izbor šećera je veoma bitan. Od trgovca treba tražiti šećer koji ima dodatak protiv grušanja. Sa takvim šećerom je lakše raditi.

Šećer koji se nađe na pčelama njima ne smeta. Pčela je već naviknuta na polen, koji se također lijepi po njoj.

  Testiranje

Istraživanja su pokazala da varoa, koja se drži za pčelu svojim hvataljkama, naprašena sitnim šećerom spada za nekoliko trenutaka. Najvjerovatnije da se i otvori koji služe varoi za disanje zatvaraju donekle šećerom.

– Šećer u prahu se može koristiti i za provjeru stepena zareženosti pčelinje zajednice varoom. U galon sa probušenim poklopcem potrebno je zatvoriti oko 200 pčela i usuti 2-3 velike kašike šećera u prahu. Tegla se trese dok pčele ne postanu potpuno bijele od šećera. Nakon toga, pčele treba istresti na bijelu tkaninu. Pčele će ubrzo odletjeti, a varoa ostaje u šećeru. Na osnovu broja opalih varoa pčelar treba da planira daljnju borbu protiv varoe – objašnja Dino Cerić.

Tretman zaprašivanja pčela sitnim šećerom, kažu oni koji ga koriste, može se koristiti u svakom momentu bez obzira na temperaturu i okolne uslove. Potrošnja šećera po jednom društvu je veoma mala tako da je ovakav tretman dosta i jeftin. (BH PČELAR/ A. ALJOVIĆ)