Lazar Rajčić, savjetuje: KADA KRENUTI SA ODGOJEM TRUTOVA?

Lazar Rajčić, savjetuje: KADA KRENUTI SA ODGOJEM TRUTOVA?

SHARE

Prema riječima poznatog pčelarskog stručnjaka Leonara E Snelgrouva (kod nas znanom po jednoj korisnoj pregradi, odnosno dasci koju je on prvi koristio u pčelarenju i koja je kasnije među pčelarima nazvana njegovim imenom) sa odgojem trutova treba krenuti oko sedam nedjelja prije nego što nesparene matice krenu na svadbeni let, odnosno mjesec dana prije nego što odaberemo jaje ili larvu za presađivanje.

Kad vremenski uslovi, na samom početku proljetne sezone, dozvoljavaju odabrati društvo čije dobre osobine želimo prenijeti na potomstvo. U košnicu umetnemo ožičeni ram sa voštanom trakom (starter) na satonoši ili ako imamo već gotovo trutovsko saće. Ovako pripremljeni starter pčele brzo nagrade u saće sa trutovskim ćelijama. A ako pride prihranjujemo društvo sa sirupom, ono će brzo biti ispunjeno sa trutovskim leglom. Nakon toga može se ubaciti i drugi trutovski starter ram. Tokom cijele sezone nastavimo da održavamo ovaj sistemi da redovno dodajemo prazne ramove. Tako ćemo imati veliku populaciju trutova na pčelinjaku.

Dalje, periodično vadimo po jedan ram zapečaćenog trutovskog legla i jedan ili dva ram sa starijim radiličkim leglom. Ramove koje smo izvadili zamijenimo sa odgovarajućim ramovima i SO, odnosno voštanim trakama.
Bezmatično stanje

Usljed ove manipulacije društvo se neće jačati, a još manje će skupiti neku veću količinu meda tokom tog perioda. Leglo koje smo izmjestili iz košnice poslužiće nam da napravimo bezmatično društvo koje smještamo pored matičnog društva (perent stock) na pčelinjaku koji nam služi za oplodnju matica. Bezmatično društvo će čuvati svoje trutove dok god u njemu nema matice.

Održavanje bezmatičnog stanja u ovim društvima nije lak posao. Ukoliko kojim slučajem dođe do izlijeganja matice u njemu, čim ona krene da leže društvo prestaje da održava trutovsku populaciju.

Iz tog razloga treba s vremena na vrijeme provjeriti da li se u društvu pojavila neka oplođena matica i ako jeste – čim krene da polaže jaja premjestiti je u drugu košnicu. Druga opasnost leži u pojavi lažnih matica. Ovako bezmatično društvo može se održavati tokom perioda od 3-4 mjeseca.

U nekim slučajevima dogodi se da imamo maticu trutušu koju pčelari većinom odstrane iz društva. Ove matice se upravo mogu iskoristiti za ova bezmatična društa koja su namijenjena održanju za nastank ove važne trutovske populacije. Njihova uloga je da spriječe nastanak lažnih matica.

Tu postoji jedna začkoljica o kojoj se mora voditi računa. Matica trutuša će po prirodi stvari polagati jaja iz kojih će se izlegnuti trutovi. Ona većinom polaže jaja u manjim radiličkim ćelijama, tako da su i ti trutovi manji. Ove trutove moramo eliminisati prije nego što se izlegnu i zato bezmatična trutovska društva moramo pregledati svake tri nedjelje kako bi eliminisali neželjene male trutove.

Zarobljeništvo

Pčelinjak namijenjen parenju matica trebao bi biti udaljen najmanje oko pet kilometra od prvog komšijskog ako planiramo da izbjegnemo mogućnost sparivanja matica sa komšijskim trutovima. Prije nego što se opredijelimo da nam neka lokacija postane mjesto za oplodnju matica pregledamo teren početkom proljeća kada krene da cvjeta maslačak, voće, bijela djetelina, borovnica… Ako nema pčela na cvjetovima ili ako ih ima jakomalo to je pravo mjesto.

Totalna izolacija pčelinjaka za sparivanje matica se može postići na nekom ostrvu ili u planinskim predjelima gdje postoje prirodni zakloni i nepremostive prepreke.
Vratimo se onom detalju sa početka teksta: osno rastojanje između ramova igra veliku ulogu i ono se kreće od Iberevog 32 mm do Dadanovog 38 mm. Zbog toga što trutovskom leglu treba više prostora za smještaj ramova na kojima se ono nalazi, o ovome treba na vrijeme voditi računa.

U košnici koja nam služi za uzgoj i čuvanje odabranih trutova povećavamo rastojanje, a u svim drugim smanjujemo na najveću moguću mjeru kako bi se proizvodnja trutova iz njih smanjila na minimum. Takođe, starije saće sadrži više trutovskih ćelija od novog saća. To bi ujedno bio još jedan razlog za redovno obnavljanje saća u košnicama. (Odmah ću se ograditi možda to i nije tako, ali ja to vidim na svoj način).

U nekim slučajevima uzgajivači matica postavljaju MR u cilju sprječavanja izleta neželjenih trutova, dok u drugim slučajevima postave kutiju za hvatanje poželjnih trutova radi preseljenja na pčelinjak namijenjen parenju. Ova kutija za hvatanje trutova se postavi nešto prije podneva i ukloni istog dana pred veče.

Trutove ne treba držati dugo u zarobljeništvu, jer oni mogu brzo stradati u tako skučenom prostoru. Osim skučenog prostora oni brzo ugibaju ako nema hrane i zato ih po mogućnosti treba poprskati sirupom da bi lakše podnijeli transport do pčelinjaka za parenje. Trutove nije teško prebaciti u novo bezmatično društvo, jer su oni uvijek dobro prihvaćeni u svakoj bezmatičnoj košnici. Samo ih treba istresti u novu košnicu.

Stimulacija trutova

Ukoliko želimo simultano dovesti da lete matica i odabrani trutovi, važno je znati slijedeće:

“Mlada matica nakon 6 dana može da krene na svadbeni let, a u njen nukleus dan ranije pripremiti dva tuceta odabranih momaka. Dopunimo hranilicu u nukleusu sa medom razrijeđenim vodom (50 : 50) i premjestimo ga u taman podrum tokom narednih 24 sata.

Nakon završetka tog perioda koji bi trebao da pada između 5 i 6 sati predveče (u ovo vrijeme većina trutova ne leti), nukleus se postavlja na postolje koje je izloženo sunčanim zracima i otvaramo leto. Stimulisane zatvorene pčele izlijeću napolje kao tane i – sve se završava sa svadbenim letom.

Ukoliko se matica vrati bez znaka da je oplođena, cijela operacija se ponavlja još par puta dok ne dobijemo evidenciju da je let bio uspješan. (BH PČELAR)
!