Mahir Dević: TRI VAŽNA USLOVA ZA KVALITETNO ZIMOVANJE PČELINJIH ZAJEDNICA!

Mahir Dević: TRI VAŽNA USLOVA ZA KVALITETNO ZIMOVANJE PČELINJIH ZAJEDNICA!

SHARE

Pčelinju zajednicu bi mogli usporediti sa jednim finim satom koji savršeno radi po Božijim propisima. Ako zakaže jedan kotačić u satu, sat će kasniti i pokazivati pogrešno vrijeme, a ako nam pčele budu kasnile u razvoju onda nećemo imati meda i uzalud će nam propasti cijela pčelarska godina

Ramišljajući koju poruku poslati čitateljima „BH pčelara“, a da od nje imaju makar malo koristi u mjesecima koji su pred nama, odlučio sam se da napišemo nekoliko rečenica o svima nama dobro poznatoj temi zazimljavanja pčelinjih zajednica a koja je aktuelna za mjesec oktobar i novembar.

Stalna briga

Pod pojmom kvalitetno zazimljavanje pčelinjih zajednica podrazumijevamo ona zimovanja pčelinjih društava u kojima skoro da neće biti zimskih gubitaka i u kome će pčele iz zime izaći zdrave i jake, spremne za brzi proljetni razvoj. Ukratko kazano, sve radnje koje smo u julu i avgustu trebali uraditi, treba da idu u pravcu ispunjenja tri važna preduslova za kvalitetno zimovanje pčelinjih zajednica, a to su:

1. Obezbijediti dovoljne količine kvalitetne i dobro raspoređene hrane (dostupne pčelama);

2. Očistiti pčelinje zajednice od nametnika varoe (varou svesti na biološki minimum);

3. Zazimljavati isključivo izuzetno jake pčelinje zajednice (uzimljavati pčelinja društva sa najmanje 6/7 gusto zaposjednutih ulica pčela u LR košnicama).

Svaki pčelar koji želi dobro svojim pčelinjim zajednicama bi trebao voditi računa o gore navedenom. U velikom broju knjiga iz oblasti pčelarstva 1. august se navodi kao datum početka pčelarske godine, pa se često desi da pčelari bukvalno shvate ovu odrednicu i o pčelama se počnu intenzivno brinuti od prvog augusta, misleći da sve ono što su propustili u prethodnim mjesecima mogu nadoknaditi. I naravno tu se prevare.

O pčelama se moramo brinuti cijelu godinu!

Pčelinju zajednicu bi mogli usporediti sa jednim finim satom koji savršeno radi po Božijim propisima. Ako zakaže jedan kotačić u satu, sat će kasniti i pokazivati pogrešno vrijeme, a ako nam pčele budu kasnile u razvoju onda nećemo imati meda i uzalud će nam propasti cijela pčelarska godina.

Pčelinje zajednice treba početi pripremati za zimu odmah nakon vrcanja meda sa planinske paše, a koje se u principu obavi najdalje do 15. jula. Prema tome, ozbiljne pripreme za zimovanje treba početi već oko 15. jula, na način da odmah nakon vrcanja meda u velikim količinama namirimo pčelama ono što smo im uzeli, kako pčele ne bi doživjele „šok zbog nedostatka hrane“.

Često pčelari prave grešku da oduzmu velike količine meda sa planinske paše, pčelinje zajednice dovedu na rub egzistencije, čekaju ne bi li još koji ram meda mogli izvaditi sve do augusta. Kao rezultat ovakvog ponašanja često se desi da matica doživi pravi šok, naglo zaustavi leglo zbog nedostatka hrane i polena koga je sve manje, a od izuzetno jakih zajednica u manje od mjesec dana imamo prosječne pčelinje zajednice, koje onda pokušavamo zazimiti od 1. augusta i vratiti u stanje prije oduzimanja meda.

Princip uzmi puno, vrati malo u pčelarstvu nema mjesta. Kada kažemo obezbijediti dovoljne količine hrane to znači pčele zazimiti sa najmanje 15 – 20 kg hrane ili 7/8 punih LR ramova meda koje će pčele potpuno poklopiti uz našu prihranu šećernim sirupom od 15. jula najdalje do 1. septembra. U toplim godinama kao što je bila ova to prihranjivanje se može malo i produžiti.

Kompletan postupak

Pod pojmom dobro raspoređene hrane podrazumijevamo da hrana mora biti koncentrirana oko posljednjeg pčelinjeg legla, jer pčele na tim ramovima zimuju. Ramove sa medom treba primaknuti pčelinjem klubetu pred zimu! Rojeve zazimljavati u pravilu na jednom LR tijelu na onoliko ramova koliko pčele koriste u momentu zazimljenja. (slika1) Suvišne ramove izvaditi iz košnice. Što više praznih ramova izvadimo iz košnice manje ćemo imati ubudžalih okvira.

Jaka drušva zazimljavati na dva LR tijela s tim da preporučujemo da pčele zimuju u gornjem nastavku na 8/9 ramova, a u LR tijelu ispod da bude najviše 7/8 ramova radi dobre ventilacije. (slika2)

Donji LR nastavak u toku zime nam služi kao zaštita od hladnih vjetrova, a u proljeće je lakše razvijati pčele u gornjem nastavku prije zamjene mjesta nastavcima tzv. „prevješavanja“. Ramove u gornjem nastavku složiti tako da u sredini pred zimu budu 2/3 legla s vijencima meda, sa strana 4/5 punih ramova meda, ostatak hrane postaviti u tijelo ispod.

Na ovaj način pčele su nam dostupne u toku cijele zime za brzi pregled i tretman oksalnom kiselinom, a u toku lijepih dana mogu koristiti pogaču onoliko koliko im vrijeme bude dozvoljavalo jer će pogača biti postavljena pred zimu preko najlona iznad satonoša. Ujedno najlon od pogače će služiti kao vrsta izolacije. Pčele se jako lijepo „sakriju“ ispod najlona od pogače. Najlon od pogače ne otvarati odozdo da pogača ne bi procurila u toku zime.

Pod pojmom očistiti pčelinje zajednice od nametnika varoe trebamo podrazumijevati stanje kontinuirane borbe protiv ovog nametnika. Potrebno je izgraditi cijelu strategiju borbe protiv varoe u toku cijele godine, od upotrebe građevnjaka u toku sezone, preko raznih drugih organskih preparata pa sve do upotrebe oksalne kiseline u novembru ili decembru.

Nažalost, u praksi je još uvijek Varolik (amitraz) najdjelotvornije sredstvo u borbi protiv varoe, jer daje najbolje rezultate. Kada god pomislimo da naše pčelinje zajednice nisu zaražene varoom, zapamtimo da se pravi rezultat vidi tek poslije izlaska posljednjeg pčelinjeg legla. Varou je nemoguće u današnje vrijeme iskorijeniti sa naših pčelinjaka, ali potrebno je da je držimo pod kontrolom tačno onoliko koliko neće nauditi našim pčelinjim zajednicama. U borbi sa varoom ne smijemo kasniti, jer rezultat može biti koban po naše pčelinje zajednice.

Zazimljavati izuzetno jake pčelinje zajednice podrazumijeva princip u kome nam neće biti žao spojiti određeni broj pčelinjih zajednica pred zimu radi sigurnijeg zimovanja. Jake pčelinje zajednice su garant dobrog zimovanja. Na svom pčelinjaku sve zajednice koje imaju manje od 6/7 gusto zaposjednutih ulica pčela u LR košnicama spajam i na taj način pravim jake zajednice pred zimu.

Nikako nismo na gubitku ako dvije srednje jake zajednice pred zimu spojimo. Bolje je imati jednu jaku pčelinju zajednicu na proljeće, jer ćemo od nje dobiti u toku godine i med i drugu pčelinju zajednicu koju smo pred zimu „izgubili“.

U praktičnom radu na pčelinjaku, gore navedeno primjenjujem već duži niz godina i cijenim da o gore navedenom vrijedi razmisliti, a možda nešto od navedenog i primijeniti u praksi. Medno!!! Kontakt telefon Mahira Devića je: 061 820-070 ((BH PČELAR/M.D.)