MAJSKA (POLENSKA) BOLEST: Neinfektivno oboljenje mladih pčela hraniteljica

MAJSKA (POLENSKA) BOLEST: Neinfektivno oboljenje mladih pčela hraniteljica

SHARE

? Imam jedno društvo u kojem tri puta zaredom nalazim mrtve pčele. Nalazim po dvije šake mrtvih pčela. Društvo ima maticu, leglo u svim stadijumima, ne manjka meda, polena, perge.. O čemu se radi?

– Ovo je pitanje koje ima mnogo pretpostavki, mada je teško dati pravi odgovor bez detaljnog pregleda pčela u ovlašćenoj ustanovi. Pretpostavka je da je to majska (polenska) bolest. To je neinfektivno oboljenje mladih pčela hraniteljica, koje se javlja u proleće (april i maj), a retko u letnjim mesecima.

Bolest je prouzrukovana prekomernim uzimanjem (konzumiranjem) otrovnog prskanog nekvalitetnog ili plesivog polena. Uslovi se stvore i pojave kada u pčelinjoj zajednici ima nepoklopljenog legla i kada nedostaju zalihe meda, ili ima slab priliv svežeg nektara ili vode.

Tada dolazi do većeg uzimanja polena od strane pčele hraniteljice kako bi mogle da izlučuju mleč, kojim treba da hrane mlade larve. Njhov želudac ne može da svari sav uneseni polen, pa se tako polen nagomilava u želudac. Tu dolazi do pritiska na sistem traheja i na krvne sudove, dolazi do otežanog disanja i poremećaja u krvotoku. Nedostatak vode remeti proces varenja.

Ako je prskano, pa polen bio otrovan sa biljaka sa kojih je donošen, ili se uplesavio (u toku zimovanja ovo se često dešava tamo gde u košnicama nije lepo urađeno zazimljenje i gde nije bilo dovoljno ventilacije) kroz zidove creva otrov prelazi u organizam pčele.

Kod ovog obolenja simptiomi su sledeći: u početku pčele u gnezdu su dosta uznemirene, a ubrzo posle toga dobijaju izmučen izgled. One napuštaju košnicu, pokušavaju da lete, lepršaju, trepere krilima i drže trbuhe natečene malo podignute uvis. Čak dolazi do toga da im je želudac toliko napunjen tvrdom masom kao da je od gline (kada se stisne, tvrdo je).

Odmah, nakon što se primeti obolenje, treba zajednicu prihraniti, a ramove sa plesnim polenom izvaditi iz zajednice i ukloniti ih. Dati prihranu! Za dva do tri dana društvo će biti spašeno.