Novi način suzbijanja nametnika: TROSEDMIČNIM ZATVARANJEM MATICE U NAMJENSKOM KAVEZU UNIŠTI SE...

Novi način suzbijanja nametnika: TROSEDMIČNIM ZATVARANJEM MATICE U NAMJENSKOM KAVEZU UNIŠTI SE GOTOVO SVA VAROA!

SHARE

Ovo je metoda Blaška Lovrinovića, Bosanca koji živi i radi u Njemačkoj. Provodi se u dvije faze. Prva faza se provodi u julu, kada zatvorimo maticu u namjenski kavez koji je ugrađen u ram sa leglom i držimo je tu 21, a druga počinje 1. oktobra. Prije nego što iznesete eventualno neslaganje sa predloženim, probajte ovu metodu na nekoliko košnica. Uvjeren sam da će praksa dati odgovor na sva vaša pitanja. Piše: Rajko Radivojac

O varoi su mnogi pisali, mnogo toga je poznato i čini se da je teško reći nešto novo. Ipak, novosti ima, jer pčelarska nauka napreduje. Da bi smo mogli imati pravu sliku potrebno je da se još jednom podsjetimo na osnovne činjenice.

Nametnik varoa (varroa jacobsoni, varroa destructor) je najveći neprijatelj pčelinjih zajednica. Ona je, svake godine, uzrok masovnih uginuća pčela. Rasprostranjena je u čitavom svijetu i jako je malo mjesta (pretežno udaljena ostrva) na kojima nije zabilježeno njeno prisustvo.

Iscrpljuje pčelu

Odrasla ženka varoe je duga 1,0 do 1,2 mm, a široka 1,5 do 1,6 mm i može se vidjeti golim okom. Najlakše ju je vidjeti na pčelinjim lutkama kada se one izvuku iz ćelija poklopljenog trutovskog ili radiličkog legla.

Varoa ima elipsast oblik, četiri para nogu i sisaljku prilagođenu za prodiranje kroz hitinski omotač larve, lutke i odrasle pčele. Mužjak varoe je okruglastog oblika, manji je od ženke i bijelo-sive je do žućkaste boje. Njegova dužina se kreće od 0,8 do 0.97 mm, a širina od 0,7 do 0,93 mm.

Varoa se razmnožava isključivo u pčelinjem leglu. Neposredno prije poklapanja pčelinjeg legla varoa ulazi u donji dio ćelije sa larvom i hranom, a jaja polaže po poklapanju ćelije i presvlačenju larve. Najčešće položi 2 do 5 jaja iz kojih se nakon 24 sata izlegu larve krpelja.

Na osnovu redoslijeda polaganja jaja zaključeno je da je najkraće vrijeme za potpuno razviće mužjaka 6,9 dana, a za potpuno razviće ženke 6,2 dana. U jednom ciklusu pčelinjeg legla jedna plodna ženka varoe može da odgaji tri nove ženke i jednog mužjaka. To, naravno, zavisi od perioda u sezoni, starosti ženke varoe i drugih faktora. Oko 80% ženki varoe polaže jaja samo jedanput, a oko 20% dva do sedam puta.

Preko 200 preparata

Varoa se hrani hemolimfom pčelinje larve, pčelinje lutke i odrasle pčele. Uzimajući neprekidno male količine hemolimfe varoa postepeno iscrpljuje pčelu na kojoj parazitira i tako joj skraćuje dužinu života i do 50%.

Pored toga, na mjestima ugriza varoe ostaju ranice koje su put ulaska u pčelinji organizam bakterijama i virusima, što može dovesti do infekcije i razvoja bolesti. Ugrizi varoe na larvama i lutkama dovode do nepravilnog formiranja tijela pčele, što za posljedicu ima rađanje pčela degenerika. Parazitiranje pet i više varoa na jednoj lutki pčele dovodi do njenog teškog oštećenja i uginuća.

Piše: Rajko Radivojac, Prijedor Tel.: 065 969 393

Shvatajući opasnost od ovog nametnika pčelari u svijetu primjenjuju preko 200 registrovanih preparata, koji su stvoreni na bazi od preko 20 aktivnih materija. Ovako veliki broj preparata govori da još uvijek ne postoji konačno rješenje.

Ipak, varou je potrebno uništavati planski, a ne kampanjski. Opšte prihvaćeni plan je tretman preparatima na bazi eteričnih ulja koncem ljeta, nakon poslednjeg vrcanja meda. To je trenutak kada populacija varoe dostiže svoj vrhunac. Cilj ovog tretmana je da se broj varoa smanji na ispod 500 jedinki.

Druga faza ovog plana je tretman oksalnom kiselinom u kasnu jesen, kada nestane pčelinjeg legla. Cilj ovog tretmana je da se smanji broj jedinki varoe u pčelinjoj zajednici na ispod 50.

LOVRINOVIĆEVA METODA PROTIV VAROE

Sa jednim drugačijim načinom kontrolisanja varoe upoznao me je odličan pčelar, naš čovjek koji pčelari u Njemačkoj. Za gospodina Blaška Lovrinovića su vjerovatno već mnogi čuli. On je uvijek voljan da pomogne svim pčelarima, kojima je pomoć potrebna. Tako je nesebično podijelio svoje iskustvo sa mnom, a ja to prenosim dalje, svima koje to zanima.

Metoda je u osnovi jednostavna. I ona ima dvije faze. Prva faza se provodi u julu. 10. jula zatvorimo maticu u namjenski kavez koji je ugrađen u ram sa leglom i držimo je tu 21 dan. Veličina kaveza i prorezi na njemu omogućuju ulazak pčela kod matice i širenje njenih feromona po košnici, tako da neće doći do povlačenja prisilnih matičnjaka.

Nakon 21 dan, maticu oslobodimo iz kaveza. Ovaj trenutak je podesan, ako je to potrebno, i za zamjenu starih matica, mladim kvalitetnijim. U tom času u košnici više nema pčelinjeg legla. Sva varoa se nalazi na pčelama i izložena je dejstvu preparata koji ćemo primjeniti.

Koji god preparat da primjenimo uspjeh će biti ravan njegovoj efikasnosti!

Ako znamo da je efikasnost preparata između 70 i 95%, onda vidimo da smo odradili pravi posao.

Šta smo još postigli?

Ako je u vremenu dok je matica bila zatvorena bila neka pčelinja paša, dobićemo više meda za vrcanje ili će pčele značajno dopuniti svoje rezerve hrane za zimu. Znamo za Đerzonovo dijamantsko pravilo kojim se, odstranjivanjem matice iz košnice pred pašu, znatno povećavaju prinosi meda. Pčele su oslobođene hranjenja i njegovanja legla, pa mogu u većem broju da unose nektar.

Pošto u ramovima u plodištu nema više legla, to je prilika i da zamijenimo svo staro i deformisano saće. Zajednica je i dalje jaka, a matica nakon oslobađanja iz kaveza, razvija velike površine legla sa tzv. zimskom pčelom.

Drugu fazu ove metode provodimo od 01.10., kada na isti način zatvaramo maticu u kavez, držimo je 21 dan i ponovo tretiramo. Na ovaj način uspjeli smo uništiti gotovo svu varou.

Sve je jako jednostavno i logično. Između ova dva tretmana, ukoliko u blizini imamo druge pčelinjake, naše pčele možemo zaštiti od linijskog prenosa varoe nekim preparatom na bazi eteričnih ulja. Treba napomenuti da je praksa pokazala da zatvaranje matice ne ostavlja nikakve štetne posljedice na nju.

Prije nego što iznesete eventualno neslaganje sa predloženim, probajte ovu metodu na nekoliko košnica. Uvjeren sam da će praksa dati odgovor na sva vaša pitanja. (BHPČELAR/ARHIVA)