Oksalna kiselina: najučinkovitiji i najbezopasniji zimski tretman varoze u svijetu: KAKO TRETIRATI...

Oksalna kiselina: najučinkovitiji i najbezopasniji zimski tretman varoze u svijetu: KAKO TRETIRATI PČELE OKSALNOM KISELINOM

SHARE

Rastvor mora biti sve vrijeme temperature 20-30°C . To postižem tako što sud sa rastvorom obično balon od 5 l, stavim u ručni frižider, a pored njega ubacim dvije flaše koje napunim toplom vodom. Obzirom da rastvor kroz crijevo dolazi do šprica, poklopac frižidera je stalno zatvoren i toplota koju emituju flaše sa vodom bude više nego dovoljna za 3-4 h rada.

Piše: Željko Pavlović, pčelar iz Beograda (00 381 63 432016)

Ne mora sve što je dobro biti skupo. Kada se o pčelarstvu radi, tretman oksalnom kiselinom govori u prilog tome. Po više nego pristupačnoj cijeni dobije se kvalitetan tretman na varou ekološkim, organskim sredstvom, i jedino preostaje da zadovoljimo neke parametre da bi se dostigla izuzetno visoka efikasnost koja se procjenjuje na čak 97-98%. Pri tom, za razliku od gotovo svih preparata različitih aktivnih materija, oksalna kiselina je jedinstvena i po tome što ne stvara rezistenciju.

Hemija nije moja struka, i samim tim neću se previše baviti hemijskim aspektima oksalne kiseline. Navest ću samo nekoliko podataka, koji u nekoj mjeri mogu biti značajni za nas pčelare. Recimo da pronalazak ove supstance datira od 1776. godine. Po jačini u odnosu na sirćetnu kiselinu, jača je za oko 3.000 puta. U izvornom obliku nalazi se u biljkama, plodovima biljaka, orašastim plodovima, čokoladi između ostalog. U malom procentu je i med sadrži. U kristalu je izuzetno stabilna, dok u rastvoru nema stabilnost i preporuka je da se odmah po spravljanju upotrijebi.

Rastvor u sredini, flaše sa toplom vodom pored

Za tretiranje pčelinjih zajednica koristi se preporučena koncentracija jačine 2-3%, a način na koji oksalna kiselina djeluje na varou, još uvijek nije pouzdano utvrđen. Najprihvatljivije objašnjenje je da oštećuje sistem organa za varenje parazita.

U pčelarstvu se koristi na dva načina: nakapavanjem ili sublimacijom. Sublimacija odnosno isparavanje je proces prelaženja iz čvrstog agregatnog stanja u gasovito. Pri tome se isparenja oksalne kiseline dižu u prostoru košnice, ostavljajucći na pčelama tanak sloj kristala koji uništavaju varou.

Pratiti vremensku prognozu

Kod nakapavanja, period novembar/decembar je vrijeme kada uslovi pogoduju primjeni oksalne kiseline na pčelinjaku. Obzirom da ona ne djeluje na varou koja se nalazi u leglu, jedan od prvih uslova za tretiranje je da u zajednicama nema legla, ili ako ga već ima, da to bude u nekom zanemarljivom obimu. Znači, da sva ili barem najvećim dijelom varoa izađe iz legla i bude na pčeli. Drugi uslov koji moramo ispoštovati su vremenski uslovi. Potrebna je niska temperatura, usljed koje su pčele zbijene u klube i prilikom nakapavanja ostaju u ulicama, a to je otprilike od 0-4°C, kao i visoka vlažnost vazduha.

Praktičan dozator oksalne kiseline

Uoči tretmana, pažljivo pratim vremensku prognozu za naredni period, i na osnovu toga planiram tretiranje. Dan ranije tokom poslijepodneva, pripremim rastvor koji ću narednog jutra upotrijebiti, jer kristali oksalne kiseline nisu lako rastvorljivi.

Litar rastvora se sastoji od 600g šećera, 0.6l destilovane vode i 35g oksalne kiseline u kristalu. Ako znamo da je doza 5ml rastvora po ulici zaposjednutoj pčelom i da društva zaposjedaju u prosjeku 6-7 ulica, lako ćemo izračunati približno potrebnu količinu. Znači, za društvo na sedam ulica, potrebno nam je 35ml rastvora. Za deset društava, to će biti 0.35 l, a za pčelinjak od 100 zajednica 3.5 l. Naravno, biće tu i zajednica čije se klube prostire na pet ulica, neki ovogodišnji roj na četiri ulice.

Imaćemo i ulice koje zaposjeda periferni dio klubeta, gdje se nalazi zanemarljiv broj pčela i na koje nećemo nakapati cijelih 5 ml. Samim tim, preostaće nam neka količina rastvora po završetku tretmana. Neuporedivo je lakše pozvati nekog od kolega pčelara i pokloniti mu preostalu količinu, eventualno otići kod njega na pčelinjak i pomoći  da i on odradi tretman, nego da nedostane rastvora za nekolicinu zajednica i da gubimo vrijeme spravljajući novu količinu. Sem toga, tek je od velikog značaja da pčelari jednog područja istovremeno odrade tretman.

Mjere zaštite

Uoči tretmana, pažljivo pratim vremensku prognozu za naredni period, i na osnovu toga planiram tretiranje. Dan ranije tokom poslijepodneva, pripremim rastvor koji ću narednog jutra upotrijebiti, jer kristali oksalne kiseline nisu lako rastvorljivi.

Obzirom da radimo sa kiselinom koja može biti opasna po nas, neophodne su i određene mjere zaštite. Pored uobičajene pčelarske opreme potrebne su nam nepromočive gumene rukavice otporne na kiselinu, kao i maska za disajne organe. Od ostalog pribora navest ću da pri sebi trebamo imati i baterijsku lampu. Jer, ako smo kvalitetno uzimili zajednice, klube je maltene na podnjači i nemoguće je bez pomjeranja ramova vidjeti koje su sve ulice zaposjednute pčelom, posebno kada se kao u mom slučaju radi o dubokom Dadan Blatovom plodišnom ramu. Naravno, špric kojim ćemo vršiti nakapavnje se podrazumijeva. Idealno je da to bude špric veće zapremine, od barem 50 ml. Ima ih skoro svaka apoteka u prodaji.

Sistem vakuuma

Godinama unazad koristim jednostavan izum jednog našeg pčelara, i više sam nego zadovoljan učinkovitošću i brzinom rada sa njim. Radi na sistemu vakuuma i povratne opruge, koja ima intezitet da nakon istiskivanja 5 ml ponovo putem crijeva iz posude izvuče novih 5 ml, tako da praktično radite bez pauze i zadržavanja, bez pogleda fokusiranog na skalu šprica da utvrdite koliku ste dozu istisnuli.

Obzirom da radimo sa kiselinom koja može biti opasna po nas, neophodne su i određene mjere zaštite. Pored uobičajene pčelarske opreme potrebne su nam nepromočive gumene rukavice otporne na kiselinu, kao i maska za disajne organe.

Iznad svega, suština je da košnica što kraće vrijeme bude otvorena zbog gubitka toplote, a pomenuti izum funkcioniše i u prilog tome. Ne morate recimo otvoriti košnicu, brojati ulice, uzeti količinu od 30 ml (ako ste na primjer prebrojali šest ulica) i krenuti sa nakapavanjem gledajući kako već pomenuh, sve vrijeme na špricu. Jednostavno otvorite košnicu i odmah pristupate radu.

Rastvor mora biti sve vrijeme temperature 20-30°C . To postižem tako što sud sa rastvorom obično balon od 5 l, stavim u ručni frižider, a pored njega ubacim dvije flaše koje napunim toplom vodom. Obzirom da rastvor kroz crijevo dolazi do šprica, poklopac frižidera je stalno zatvoren i toplota koju emituju flaše sa vodom bude više nego dovoljna za 3-4 h rada. I nakon odrađenog tretmana potrebno je da nadziremo intezitet opadanja. Prvih petnaest dana od tretiranja pašće do 90% varoe, a oksalna kiselina će djelovati do tri mjeseca.

Ono što je takođe važno znati je da se jedna generacija pčela smije samo jednom tretirati nakapavanjem. Jer, prilikom nakapavanja zajednica dobija maksimalnu dozu za razliku od sublimacije, kojom se mogu uraditi i dva do tri tretmana na istoj generaciji pčele.

Kod nakapavanja, period novembar/decembar je vrijeme kada uslovi pogoduju primjeni oksalne kiseline na pčelinjaku

(BHP)