PČELAR HAJRUDIN ŽIVČIĆ, ŽIVINICE: KAKO PRAVITI POGAČE ZA PČELE?

PČELAR HAJRUDIN ŽIVČIĆ, ŽIVINICE: KAKO PRAVITI POGAČE ZA PČELE?

SHARE

Ukoliko želite dobru pogaču morate dodati dobre sastojke, a to su prije svega – med i med!

Mnoge kolege pčelari me pitaju kakve ja pravim pogače za pčele, koje sastojke dodajem i uvijek je moj odgovor sljedeći:

– Ukoliko želite dobru pogaču morate dodati i dobre sastojke, a to su prije svega med i med. Nije ovo greška, da ne pomislite kako sam greškom dva puta napisao med. Naprotiv, to je moj stav.

Nažalost, malo ima pčelara spremnih da prave ovakve pogače, kažu skupe su… Naravno i ja sam pčelar i slažem se sa njima da su skupe, ali kada pogledamo utrošak meda od recimo 12 – 15 kg na 50 kg mljevenog šećera – šta možemo zaključiti – da je ta pogača izuzetno skupa ako je gledamo samo kroz dinar, odnosno euro i ne brinemo za pčele.

Ali, ako se zamislimo da ona treba pčelama da zamijeni utrošak od približno 62 – 65 kg meda, koliko smo napravili pogače i da im sačuva zdravlje koliko može (jer ipak je to zamjena za njihov čisti med), kolika je sada računica i ušteda na tome?

     Dobra pogača

Većina, nažalost, samo uzima od pčela, a daje im vještačke vitamine, zamjene za šećer, zamjene za med, zamjene za vosak (plastiku), dodatke vosku (parafin) i slične otrove. Kada pčele naposlijetku uginu mnogi se zamisle, ali opet ne shvataju šta su krivo napravili već traže uzroke u vanzemaljcima, radio-talasima i ostalim nepogodama. Nažalost, sebe tu kao glavnog i najvećeg krivca za propadanje i izumiranje pčela niko ne vidi!

Dobra pogača je kada se radi samo s medom i dijelom KAS-a (pelin, borovi pupoljci, recept za spravljanje se može naći na netu) i to u omjeru od oko 10 – 12 kg meda, a ostatak od 1 do 2 litra KAS-a.

Još jedna pogača koju bi mogao da preporučim ipak za one koji žele da prođu jeftinije je pogača sa dijelom meda, kvasca (germe) i dijelom vode ili još bolje KAS-om ili sokom od bijelog luka!

Ostale dodatke kao forsapin, mlijeko, jod (povidon), crvena paprika, sojino brašno, obezmašćeno mlijeko i ne znam stvarno šta još, neka stavlja u pogače “onaj” ko misli da pčele za tim pogačama lude (nije mi namjera nikoga da vrijeđam), ali to apsolutno nije moja preporuka.

  Poseban prsten

Zimske pogače je najbolje dodavati na satonoše okvira jer su pčele u stalnom kontaktu sa istom. Ako im bude trebala tu je, a ako ne – onda im dobro dođe kao utopljavajući materijal iznad samog klubeta.

Kada radim pogače, praktikujem da ih pravim malo deblje i mnogo teže nego kupovne baš kao ove na slikama i one su težine od preko 3 kg. Da bi se one mogle postaviti na košnicu mora se raditi poseban prsten za njih ili mogu se dodati i u pokrovnu dasku ali su tada malo dalje od pčela i pitanje je ako jako zahladni da li će im pčele moći prići.

Na slikama se vide pčele koje su izašle na satonoše (datum je 13. 01. 2014. godine, maslačak je pokoji procvjetao i bijela rada ili radić kako ga zovu) što je nenormalno za ovo doba godine ali šta je tu je, ja sam iskoristio lijepo vrijeme i dodao pogače i postavio prstenove na košnice da bi mogao dodati “ove” pogače.

   Sa težim pogačama miran mjesec dana

Zašto “ja” pravim teže, odnosno veće pogače kada ih proizvođači rade od 1 kg? Iz prostog razloga što, kada postavim ovu pogaču, znam da sam miran gotovo mjesec pa i više dana, a moje kolege koje dodaju pogaču od 1 kg svakih najdalje desetak dana otvaraju košnicu tokom januara i februara. Tom prilikom pčele “malo rashlade”.

Umjesto da im dodaju odmah veću pogaču i ne diraju ih duži period, oni izgleda vole čeprkati po košnici. Ali kažem, neka radi kako god ko misli da je najbolje, možda ja i griješim, možda treba pčele zimi baš otvarati što češće i izazivati im stresove i rashlađivati njihovu kuću! (bhpčelar/arhiva)