Pčelar Miljko Šljivić: POGAČE NIKAKO NE TREBA DAVATI PRIJE DRUGE POLOVINE FEBRUARA!

Pčelar Miljko Šljivić: POGAČE NIKAKO NE TREBA DAVATI PRIJE DRUGE POLOVINE FEBRUARA!

SHARE

Da li je ekonomski opravdanije dati 1 kg pogače zimi, ili 2 kg šečera u avgust – za cijenu jednog kilograma pogače dobijemo dva kilograma šećera

One koji pčelinjim zajednicama dodaju pogače tokom zime zamolio bih da mi objasne razloge zbog čega to čine – pita Miljko Šljivić, jedan od najpoznatijih srbijanskih pčelara iz Globodera kod Kruševac, u diskusiji koju je sa kolegama vodio na SPOS-ovom internetskom forumu.
Evo nekoliko pitanja, za koje Šljivić kaže da su ključna, a koje je postavio pčelarima:

Hrane mora biti dovoljno

1. Ako u društvima ima desetak do 15 kg meda (pretpostavka), kada ona treba da dodam pogaču imajući u vidu da društva tokom zime troše maksimalno po mjesecima: oktobar 0,9 kg hrane, novembar 0, 9 kg, decembar 1,0 kg, januar 1,2 kg, februar 2,5 kg, mart 3 kg …

2. Ako je prirodna postavka da pčela tokom zime jede samo med, i to zatvoren voštanim poklopcima, otvarajući samo onoliko koliko joj treba, dodavanjem pogača (koja je otvorena hrana) odjednom narušavamo prirodne postulate – pčele ne trpe otvorenu hranu pa će navaliti na pogaču. Da li smo na ovaj način opteretili stare zimske pčele koje su nam veoma važne za opstanak pčelinje zajednice.

3. Da li je ekonomski opravdanije dati 1 kg pogače zimi, ili 2 kg šečera u avgust – za cijenu jednog kilograma pogače dobijemo dva kilograma šećera.

A evo kako je Šljivić, veliki protivnik dodavanja pčelinjih pogača zajednicama tokom zime, svoju tezu dalje objasnio pčelarima.

– Do 1. oktobra pčele troše i unose hranu bilo iz prirode bilo iz džaka. Od 1. oktobra do 31. decembra nijedna pčelinja zajednica neće zabilježiti potrošnju veću od 3 kg. Ovo može provjeriti svako ko ima pčelarsku vagu.
Potrošnja u januaru je nešto viša i kreće se maksimalno do 1, 2 kg hrane po zajednici, a najčešće je to između 1 i 1,1 kg hrane. Znači, do 31. januara ukupna potrošnja hrane po košnici ne bi trebala da bude veća od 4 kg. U februaru se potrošnja povečava za dodatnih oko dva kilograma.
Nema veče potrošnje hrane ni u planini ni u ravnici, ni po lijepom ni po hladnom vremenu – razlika za cijelu zimu može da bude samo 1 kg po društvu.
Pa ako znamo ove činjenica, i ako smo pčelama ostavili dovoljno kvalitetne hrane, nema onda bojazi da će nam društvo stradati od gladi.

Pogača kao stimulans

Šljivić je mišljenja da pčelinje pogače nikako ne treba davati prije druge polovine februara, a ako u košnici imaju dovoljne zalihe hrane, pogaču je najbolje dati 51 dan prije očekivanog početka paše, kao stimulativnu prihranu.
– Pogača nemože spasiti društvo ako u košnici nema dovoljno meda, a dokaz za to je veliki broj pčelara koji svjedoče da su pčelama dodali pogače a one su ipak stradale. Pogača može da pomogne pred kraj zime, ali nikako se ne smijesmo oslonuti samo na nju – savjetuje ugledni pčelar Šljivić. (BHPČELAR)