PČELARSKA PRAKSA: Kako pčelama pripremiti sirup za zimnicu?

PČELARSKA PRAKSA: Kako pčelama pripremiti sirup za zimnicu?

SHARE

Prihranjivanje za dopunu zimskih zaliha radi se u avgustu, i to u većim količinama (4-5 litara sirupa) kako bi u preradu sirupa uključili što veći broj ljetnih tj. kratkoživućih pčela, koje će ionako izumrijeti

Koncentracija šećernog sirupa koji se daje pčelama ima veliki značaj. Jako rijedak sirup, smatraju pčelarski stručnjaci, opterećuje pčele zbog odstranjivanja velike količine vode, a jako gusti sirup pčele moraju razrjeđivati prije prerade.

Kod dodavanja šećernog  sirupa u omjeru 50, 60 i 70 % u korist šećera, dokazano je, kaže hrvatski pčelarski stručnjak Josip Križ, da se saharoza najbrže invertira u koncentraciji 1:1. Ali se na tu koncentraciju potroši jako puno vremena i šećera. Manji utrošak šećera je pri koncentraciji od 70%, ali tako gusti sirup pčele polako uzimaju, a još sporije poklapaju.
Najbolji rezultati postižu se sa 60 % koncentracijom šećernog sirupa prilikom hranjenja pčela za zimsku nadopunu hrane, jer kod takve koncentracije potroši se najmanje šećera, pčele ga najbrže prerade i na takvoj hrani dobro zimuju.

Prihranjivanje za dopunu zimskih zaliha, objašnjava Križ dalje, radi se u avgustu, i to u većim količinama (4-5 litara sirupa) kako bi u preradu sirupa uključili što veći broj ljetnih – kratkoživućih pčela, koje će ionako izumrijeti.

Kada se popune zalihe, može se nastaviti sa stimulativnim prihranjivanjem  samo ukoliko u prirodi nema nikakve paše. Uvjetno, u kontinentalnim krajevima posljednji rok za nadopunu zimnice je 10. septembar. Međutim, treba znati da na početku avgusta svaka pčelinja zajednica mora imati najmanje 10 kg hrane u košnici, kako bi nosivost matice bila u biološkom optimumu. To se podrazumijeva obavezno osiguravanje zaliha, pa makar i prihranjivanjem, ako nije bilo i ako nema nikakvog unosa iz prirode, ili nemamo pričuvne okvire sa medom negdje u skladištu.

Prihranjivati slabe zajednice u ovom periodu je totalno neracionalno i treba ih što prije rasformirati i spojiti sa jakim.

Dodavanjem bilo kakvih pogača pčelar i u najboljoj namjeri čini jako veliku štetu sebi i pčelama. Pogače služe isključivo kao stimulativno sredstvo a nikako kao nadopuna zimnice ili spas za izgladnjele zajednice.