Predrag Cvetković: Pčelinje društvo godišnje potroši između 20 i 40 kg cvijetnog...

Predrag Cvetković: Pčelinje društvo godišnje potroši između 20 i 40 kg cvijetnog praha i 80 – 100 kg meda!

SHARE

Pojednostavljeno, može se reći da koliko mladih pčela (u kilogramima) jedno društvo odgaji, toliko kilograma cvijetnog praha mora da potroši.

Predrag Cvetković, inženjer elektrotehnike jedan je od najcjenjenijih pčelarskih stručnjaka na balkanskoj regiji. Pored proizvodnje meda i drugih pčelinjih proizvoda, bavi se i odgajivanjem matica. Radi kao urednik zbornika radova iz pčelarstva Društva pčelara opštine Trstenik i kao urednik pčelarske edicije “Pčelanik” pri Narodnoj bilioteci “Jefimija” u Trsteniku. Uređuje portal pčela.rs. Evo kako on objašnjava kolike su godišnje potrebe pčelinjih društava za medom i cvijetnim prahom

Potrebe za medom

Jedno društvo srednje snage potroši godišnje do oko 80-100 kg meda. Pčele ga koriste za sopstvenu ishranu i za odgajivanje legla. Da bi pčelarenje bilo rentabilno, potrebno je da unesu i višak meda za vrcanje. Ako postoji samo jedna glavna paša, pčele na njoj moraju da obezbijede rezerve meda za zimu, bespašne periode i med za vrcanje. Ukoliko to nije moguće, potrebno je seliti na druge paše ili vršiti dopunsko prihranjivanje šećernim sirupom.

Potrebe za cvijetnim prahom

Cvijetni prah je praktično nezamjenljiv za odgajanje legla. Jedno pčelinje društvo godišnje potroši oko 20-40kg cvijetnog praha. Za izvođenje 1 kg mladih pčela (približno 10.000 pčela) potrebno je oko 2,5-3kg meda i oko 0,9-1,5kg cvijetnog praha. S obzirom da u jednoj ćeliji ima do 18 obnožica, ukupno 140-180mg polena, jedna ćelija polena je u prosjeku potrebna za razvoj jedne pčele. Tako naprimjer, za odgajanje 5 ramova legla potrebno je 5 ramova sa cvijetnim prahom, iste površine kao i leglo. Da nije tekućeg unosa, u pčelinjem društvu bi se teško našlo toliko ramova sa prahom.

Jedan LR ram 3/4 napunjen polenom sa obje strane ima oko 840 g polena, a 3/4 napunjen DB ram oko 1100-1200g. Potrošnja polena po mjesecima zavisi od količine legla u košnici. U prosjeku, može da iznosi: u febuaru 0,5-1kg, martu 2-3kg, aprilu 4kg itd. Pojednostavljeno, može se reći da koliko mladih pčela (u kilogramima) jedno društvo odgaji, toliko kilograma cvijetnog praha mora da potroši.

Pčelari često olako shvataju rezerve polena i košnici, misleći da je med najvažniji i da polena uvijek ima. I u krajevima gdje ima dosta polena, dešava se da u toku kišnih i hladnih dana jaka društva potroše sve rezerve. Idealno bi bilo da u jesen u košnici bude 2-3kg polena, a to je 4-5 dobro ispunjenih LR ramova ili 3-4 DB rama. Sa takvom rezervom omogućen je izuzetan razvoj legla u rano proljeće, a to je želja svakog pčelara. (Preuzeto: pcela.rs)