PROLJETNI RADOVI NA PČELINJAKU: Zaperci – prvi vijesnici da je vrijeme na...

PROLJETNI RADOVI NA PČELINJAKU: Zaperci – prvi vijesnici da je vrijeme na košnicu dodavati nova tijela

SHARE

Proširivanje pčelinje kuće – košnice, dodavanjem novih ramova i nastavaka, velika je pčelarska mudrost, koju znaju samo oni pčelari koji su pronikli u neke tajne pčelinjeg života

U proljeće ne samo da se budi život u pčelinjoj zajednici. Živo postoje i u pčelarskoj radionici; ako to nisu uradili tokom zime, a večina ne uradi, pčelari ubrzano pripremaju nove nastavke, užicavaju ramove, postavljaju satne osnove… Jednostavno kazano – buran razvoj u pčelinjoj koloniji prati još burniji period u pčelarskoj radionici.

Mudrost proširivanja košnice

Prvi ozbiljniji radovi na pčelinjaku u proljeće jestu proširivanje pčelinje kuće – košnoce. Ispočetka rotiranjem samo ramova, a ubrzo i dodavanjem cijelih nastavaka sa satnim osnovama, koje će pčele ubrzo pretvoriti u saće za leglo ili med.

Međutim, ne čini se sve tako jednostavno kako izgleda. Proširivanje pčelinje kuće – košnice, dodavanjem novih ramova i nastavaka, velika je pčelarska mudrost, koju znaju samo oni pčelari koji su pronikli u neke tajne pčelinjeg života.

Niti je dobro prerano dodati novi nastavak, niti je to dobro učiniti suviše prekasno. I u jednom i u drugim slučaju pčelar može biti na gubitku.

Naime, ukoliko nastavak pčelar doda suviše prerano, usporit će razvoj pčelinje zajednici, satne osnove u prerano dodanom nastavku će se iskriviti, za njih se hvata pliesan… Jednostavno, teoretičari kažu da je prerano dodavanje nastavka na košnicu opterećenje pčelinjoj zajednici koje će je samo usporiti.

Mnogi pčelari sa greškama idu i korak dalje, pa osim što nove nastavke dodaju prerano, dodatno griješe dodajući postavljajući svih deset satnih osnova odjednom.

Turski pčelari, koji slove za jedne od boljih poznavaoca pčela, prilikom proširivanja pčelinje zajednice na plodište postavljaju prazan nastavak, zazim iz plodišta vade jedan stari sam sa zatvornim leglom a na njegovo mjesto dodaju satnu osnovu, kroz nekoliko dana postupak ponove, i sve tako dok ne dobiju drugi nastavak sa deset ramova. Ukoliko je pčelinja zajednica jaka, a napolju prilike to dozvoljavaju, oguće je dodati i dvije satne osnove odjednom.

Na ovaj način, osim što su pčelama uvijek dodavali onoliko satnih osnova koliko jedna zajednica nesmetano može prihvatiti, iz donjeg tijela – plodišta, izvadili su svo staro saće, a na njegovom mjestu dobili novo malado saće.

Roj na grani

Treba znati da pčelar ništa bolja neće proči ni ako nastavak doda prekasno. Prekasno priširivanje košnice, dodavanje novog tijela, znaći da će pčela najvjerovatnije uči u rojev nagon, i da, ukoliko pčelar ne interveniše, ubrzo će imati roj na grani.

Staru pčelari kažu da pčela voli u tijesnom. No, ukoliko je u takvom stanju držimo predugo, to znaći da će se u košnici pojavljivati sve više nezaposlenih pčela, što dovodi do pojave rojevog nagona.
Zapravo, iskusni pčelari i kažu da je prava košnica ona koja je na samoj granici da uđe u rojev nagon, ali to se ipak ne desi. Takva zajednca je brojčano jaka, snažna i produktivna.

Pa kada onda proširiti košnici, kad pčelama dodati novo tijelo sa satnim osnovama.

Stručnjaci kažu da je pojavljivanje zaperaka po satonošama prvi pravi vjesnik da je došlo vrijeme kada treba proširivati košnicu.