Radiša Strainović objašnjava: Zašto je u martu bolje pčele prihranjivati šećernim sirupom!

Radiša Strainović objašnjava: Zašto je u martu bolje pčele prihranjivati šećernim sirupom!

SHARE

Ovo su iskustva Radiše Strainovića. Mada, nije jedini koji forisra prihranu sirupom. Imate i pčelara iz Istre, te još nekih pčelarskih autoriteta koji tvrde da pčele nemaju zube i da im nisu sretna rješenja pogače. Za Radišu je sirup sa dodatkom polena nešto, što na neki način može da kompenzuje nedostatak prirodne energetske hrane. Kako dodavati sirup, koje su količine šećera, vode, polena i eventualno meda? Zašto treba izbjegavati dodavanje meda?
Zimska prihrana pčela je tema oko koje se spore mnogi pčelari. Jedni fale sirup, drugi pogače, treći su protiv prihrane uopšte (al i oni prihranjuju). Svaki pčelar uglavnom ima “svoj” recept i za jedno i za drugo.

Radiša Strainović ima svoja iskustva i prihranom sa pogačama i sa sirupom. On zastupa mišljenje da svi pčelari moraju pratiti naučna saznanja, ali i iskustva pčelara praktičara, te ponašanje pčela.

A opredjelio se za prihranu pčela sirupom. Kaže, sa pogačama je imao dosta loše iskustvo.

Pčele ih sporo uzimaju, stvrdnu se, dobar dio im ostane nepotrošen. Čak mu je svojevremeno jedno društvo uginulo od gladi uprkos pogači koju mu je dodao.

A sirup pčele prenesu dok kažeš keks – veli Radiša, čije znanje i pčelarska iskustva, kao i ljubav prema pčelama nisu zanemarljivi. Pčele sirup koji im pripremi,kaže, prenesu maksimalno za dva do tri dana.

Evo kako to objašnjava Radiša:

“Iskreno, po meni je samo sirup sa dodatkom polena nešto, što na neki način može da kompenzuje nedostatak prirodne energetske hrane. Radeći neke provjere zapazio sam da ima dosta benefita od dodavanja polena.

Jedno interesantno zapažanje je i da polen koji sam dodavao, a čuvan je u zamrzivaču, dovodi čak i do djelimičnog invertovanja saharoze iz sirupa.

Dalje, pčele odstranjuju polen iz sirupa, tako da se od mutnog sirupa dobija bistar “med” koji je deponovan u saće (čak i mikroskopski provjereno).

A šta se dešava polenom koji su pčele isfiltrirale iz sirupa? Da li im služi kao proteinska hrana pa im samim tim na neki način pomaže u stvaranju invertaze i drugih enzima, ili je to samo jedan dodatni balast koji može da im naškodi u slučaju veće pauze između pročisnih letova?

Probe je Radiša obavio tokom februara prošle i ove – 2018. godine, kada su bili minusi i do 10 ispod nule.

Sa 2 i 5 g polena po kilogramu šećera, pčele nisu pokazale nikakve probleme.
Međutim, Radiša se ograđuje i kaže da je rano tvrditi da će tako ostati i pri oštrijim zimama, sa dužim pauzama u izlijetanju. U nedostatku polena, radiša un sirup dodaje med.

Radiša Strainović

Radiša sirup pravi ovako:
2 kg šećera na 1,1 litara vode. Svjesno ide na rjeđšu koncentraciju kako ne bi došlo do stvrdnjavanja šećera. Iz vlastitog iskustva mu je poznato kada pravi sirup u omeru 2:1, nakon hlađenja počinje da se stvara pokorica, tako da tako stvrdnuti šećer može da zatvori otvore na kutiji “hranilici” ili flaši.
Sirup se dodaje zagrijean na oko 40 stepeni.

“To je još jedna prednost u odnosu na pogače – kaže Radiša, jer ga lakše ugrijemo. Vremenom se ohladi, ali se ne smrzne. I što je najvažnije – Pčele ga uzimaju mnogo lakše nego pogaču…
KOJE KOLIČINE SIRUPA DODAJE?

“Zavisno od situacije: slabijima sipam oko pola litra, a jakima litar do litar i pol. Jača društva mogu da pokupe i cijelih 1,5 litar za dan i noć…

I NA KRAJU VAŽAN RADIŠIN SAVJET, A TIČE SE DODAVANJA MEDA:
Ako nema polena, na 10 kg šećera (i 5,5 l vode) dodajem 1 kg meda. .
On kaže da je dodavaje meda rizična operacija, pogotovo ako postoji sumnja na neku težu bolest na pčelinjaku. U prvom redu misli na ATL. Zato, ako postoji i NAJMANJA SUMNJA – NIKAKO NE DODAVATI MED U SIRUP!

Pogledajte video: