Rajko Radivojac: KAKO PREPOZNATI MATICU TRUTUŠU ILI LAŽNE MATICE!

Rajko Radivojac: KAKO PREPOZNATI MATICU TRUTUŠU ILI LAŽNE MATICE!

SHARE

Pčelari početnici često teško razlikuju djelovanje matice trutuše od djelovanja lažnih matica. Obje pojave su loše za pčelinju zajednicu, slične su, ali je način saniranja različit. Greške dovode do razočarenja i zato je potrebno je znati sledeće…

Matica trutuša je naizgled normalna matica. Posmatrajući je, ne možemo ni po čemu da je razlikujemo od normalne matice. Pregledajući ramove sa leglom, na osnovu izgleda legla, mi je proglasimo trutušom.

Matica trutuša nosi samo neoplođena jaja iz kojih se razvijaju trutovi. Na saću vidimo samo trutovsko leglo. To trutovsko leglo ne izgleda kao u normalnim zajednicama. Ono je nepravilno, jer matica polaže jaja i u radiličke ćelije, a one su premalene za uzgoj trutova. Pčele zato proširuju radiličke ćelije koliko mogu i tako deformišu radiličko saće. Trutovi izleženi u ovakvoj zajednici su u pravilu sitni i nedovljno razvijeni.

Razlozi zbog kojeg matica nosi samo neoplođena jaja mogu biti različiti. Najčešće je u pitanju matica koja nije sparena. Njena spermateka je prazna. Isto tako, normalno sparena matica koja je bila sposobna da razvije velike površine legla može postati trutuša ukoliko potroši svu spermu iz spermateke.

Pčele osjećaju da matica nije u redu i često pokušavaju da je zamijene povlačeći matičnjake na trutovskom leglu. Iz tih matičnjaka ne može da se odgaji matica, jer nema oplođenih jaja. Trutovi iz legla ovakve matice mogu polno sazreti, ali u konkurenciji normalno uzgojenih trutova vjerovatno nemaju šansu da oplode neku mladu maticu. Ukoliko pčelar ne interveniše zajednica koja ima maticu trutušu je osuđena na propast.

Saniranje zajednice sa maticom trutušom

Ako u zajednici ima dovoljno pčela možemo nakon uklanjanja matice trutuše zajednici dodati normalnu maticu. Ako je malo pčela ili ako je sezona pri kraju, nakon ukljanjanja matice trutuše pčele je najbolje pripojiti nekoj normalnoj zajednici.

Lažne matice

Ako je pčelinja zajednica dugo bez matice i bez legla, dolazi do pojave lažnih matica. To su u stvari, pčele radilice čiji su se jajnici aktivirali i počeli da stvaraju jaja. U takvoj pčelinjoj zajednici nedostaju matični feromoni koji kontrolišu ponašanje pčela radilica. Lažne matice mogu da polažu samo neoplođena jaja. One nisu potpuno polno razvijene, a i nemaju građu kao normalna matica.

Pregledom nikako ne možemo ustanoviti koje su se pčele radilice pretvorile u lažne matice. U takvoj zajednici nikada nema samo jedna lažna matica. Ima ih više.

U literaturi se može naći podatak da u uslovima dugotrajnog odsustva matice i legla u košnici 10 % pčela radilica mogu postati lažne matice. Drugi izvori kažu da taj procenat može biti i veći, čak do 60% pčela radilica. Sve one polažu jaja u iste ćelije saća, pa tako u jednoj ćeliji možemo vidjeti više jaja, nekada i po pet-šest.

Lažne matice nemaju feromonsku kontrolu nad pčelinjom zajednicom. Pčele osjećaju nedostatak matice, pa započinju gradnju matičnjaka. Često počnu da grade matičnjak i iznad ćelija sa polenom, odnosno pergom. Iz matičnjaka u zajednici sa lažnim maticama ne može da se izleže matica, jer se ona kao što znamo, izvodi samo iz oplođenih jaja.

Poklopljeno leglo lažnih matica je grebenasto i razlikuje se od normalnog legla, kao i od legla matice trutuše. Trutovi koji se izlegu iz ovakvog legla su sitni i ne mogu polno sazreti.

Saniranje zajednice sa lažnim maticama

Postoje razni načini kako se može sanirati pčelinja zajednica koja ima lažne matice. Obično je potrebno dosta truda, a ishod je neizvjestan.

Najjednostavnije je da sklonite takvu košnicu negdje na stranu i istresete sve pčele na travu. Ramove sa leglom odvojite na pretapanje, a ramove sa hranom dodajte nekoj drugoj pčelinjoj zajednici. Istresene pčele će se vratiti na mjesto gdje je bila košnica, a koje je sad prazno.

Pošto nemaju svoju košnicu, te pčele će ući u najbliže susjedne košnice. Lažne matice će biti eliminisane na ulazu u te košnice. Na ovaj način smo jednostavno riješili problem.

Usput smo iskoristili normalne pčele radilice iz zajednice sa lažnim maticama. Njima smo pojačali dvije susjedne pčelinje zajednice. (BH PČELAR/ARHIVA)