Safet Kunić predstavlja vlastitu pčelarsku praksu: Zašto zazimljavati pčele sa 9 ramova...

Safet Kunić predstavlja vlastitu pčelarsku praksu: Zašto zazimljavati pčele sa 9 ramova u gornjem nastavku, a sa 8 u donjem!?

SHARE

Safet Kunić je dobro znano ime u pčelarskom svijetu BiH. Bavi se proizvodnjom pčelinjih proizvoda, rojeva i pčelarske opreme. U ovom broju nam otkriva kako zazimljava pčele, zašto mu se pčele ne roje od 2010. godine, zašto isključivo razrojava društva preko rojidbene matice…

 Nikad u zimu na jednom tijelu!

Od 2003. godine Safet je počeo da sam razrojava društva. Nevolja i inat su ga, kaže, natjerali na ovaj korak. Uvažio je savjet u sezoni 2002/2003. godina jednog uvaženog sarajevskog pčelara i mentora, koji mu je savjetovao da pčele zazimi na jednom tijelu i garantovao da neće imati gubitaka.

  • Tog proljeća samo su mi dva društva ostala u životu. Tada sam rekao sam sebi: “Meni više niko neće ništa pokazivati”. Tako je i bilo! Počeo sam usavršavati vlastitu praksu nakon silnih pročitanih knjiga, razmjene iskustava, edukacije, pa i eksperimentisanja. Uglavnom, od tada nikada nisam imao gubitaka, a društva zazimljavam na dva tijela – kaže Safet, koji ima dve pčelinjaka – jedan u Sarajevu, drugi u rodnom Kalinoviku.

Safet kaže da gornji dio zazimi na devet, a donji na 8 ramova. Evo kako to radi:

Na sarajevskom pčelinjaku oko 20. jula pregledam društva, šta su i koliko donijele, imal šta za mene. Ako je  donijela 20 kg, ja sebi uzmem 10, a njoj 10. Odmah počnem da tretiram protiv napasnika. Odradim tretman protiv varoe, a počinjem sa stimulativnom prihranom svake druge večeri. Tako to traje do prvog septembra.

Polovinom avgusta ih pripemim za zimu. u sredinu stavim 3 – 4 rama (gdje je tamnije, na kojem je starije leglo, da je izašlo nekoliko generacija). Inače, praktikujem da saće držim tri godine.

U donjem dijelu, višak meda stavljam s desne i s lijeve strane, a u centar stavim 3 – 4 tamnija saća, kako bi se pčela spustila vertikalno.

Na gornji nastavak idu takođe tri tamnija saća, do njih stavim polen, pa na krajevima i desno i lijevo na mladom saću med.

Deseti ram vadim, što znači da gornji dio zazimuljem na devet ramova, a donji na osam.

Vrlo mi je važno, da u prvom tijelu na podnjači je – izabrano saće za koje mislim da mi može valjati slijedeće sezone. Ono, koje ne valja, odmah se isiijeca, topi se i nosi se kod Izeta.

Inače, saće držim negdje do polovine jedanaestog mjeseca. Kada noćna temperature spadne ispod 8 stepeni, vadim to tijelo i stavljam na balkon, ostaje na prirodnom propuhu, jer tako nemam problema sa moljcima.

Trogodišnja provjera inovacije

Ako hoću da uradim neku inovaciju, prvo je radim na dva do tri društva, i to tri godine zaredom. Tek kada se pokaže efikasnom u trogodišnjem kontinuitetu, počinjem je primjenjivati na svim društvima. A nakon toga i prenositi i na ostale kolege pčelare…

Pregled košnica svakih 10 dana

Od 2010. godine nikada nisam imao prirodni roj na pčelinjaku. Dakle, deset godina mi se nije izrojilo ni jedno društvo na svoju ruku.

Dugujem to svojoj pčelarskoj praksi, koja podrazumijeva i redovne preglede, uredno vođenje dnevnika, kvalitetnu ishranu, higijenu, zdravlje…

Otuda moj stav da ako pčelu adekvatno ne pregledaš u deset dana jednom (da znaš kakvo je stanje), te ako ne vodiš dnevnik o svakom pregledu, možeš očekivati da imaš roj na grani svaki dan.

Razrojavanje preko rojidbene matice

Poznato mi je da se mnogi protive mojoj praksi razrojavanja, a ja društva dobijam razrojavanjem preko rojidbene matice. Neki tvrde da je to teško raditi; meni nije! Najvažnije je upratiti rojidbenu maticu.

Svoja najbolja društva pratim tri godine. Društvo koje mi je dobro, mirno, donosi dosta meda i polena, dobro lijepi propolisom, dobra je higijeničarka… u trećoj godini zarojim i onda, u zavisnosti koliko imam naručenih rojeva, te koliko imam svojih starih matica da zamijenim, kad bude sedmi dan pred zatvaranje matičnjaka, povlačim staru maticu u nukleus.

U društvima gdje želim da mijenjam staru maticu povlačim stare matice.

Sedmi dan na društvima gdje sam povuko stare matice, porušim sve prisilne matičnjake tako da nema u društvu više otvorenog legla da bi povukla prisilnu maticu.

Nakon dva sata dodajem zrele matičnjake od odabranih društava koje sam zarojio,  uzimam matičnjake koji su sad starosti 14 dana i dodajem tim društvima

Uvijek u isto vrijeme imam dva do tri zarojena odabrana društva u slučaju da se matica ne bi vratila s oplodnje.

(BHP)