Sarajevski pčelar Samir Baralija: NAJVAŽNIJE JE DA PČELAR OSJETI KADA JE MATICA...

Sarajevski pčelar Samir Baralija: NAJVAŽNIJE JE DA PČELAR OSJETI KADA JE MATICA OSLABILA!

SHARE

U našem okruženju pčelari se rijetko bave uzgojem i selekcijom matica. Obično se odlučuju za kupovinu ili vrše proizvodnju iz rojevih matičnjaka. Iz vlastitog iskustva sugerišem da je najbolje maticu proizvesti na vlastitom pčelinjaku

Matica je jedina ženka sa izraženim polnim organima u zajednici pčela. Njena funkcija je da nosi jaja i tako razvija pčelinju zajednicu. Matica u intenzivnoj sezoni u toku jednog dana može snijeti čak i do 2.500 jaja, što prelazi i njenu težinu. Sve to omogućava rani poljetni razvoj, koji je iznimno bitan za iskorištavanja proljetnih paša.

Uspješno pčelarenje

Za uspješno i kvalitetno pčelaranje pčelaru je najvažnije da osjeti kada je matica oslabila i kada kao takva više ne može razvijati zajednicu. Kada to osjeti, ne treba paničiti već izvršiti zamjenu mladom i produktivnom maticom.

Do zamjene matice u pčelinjoj zajednici može doći u četiri slučaja:

1. Kada pčelar osjeti da se matica iznijela, tada će sam izvršiti zamjenu matice.

KVALITETNU maticu ćemo prepoznati po tome što nosi jaja u koncentričnim krugovima, počev od središnjeg dijela praznog saća prema rubovima, popunjavajući čak i same krajeve saća. (Slika 1)

NEKAVALITETNA MATICA je ona koja između koncentričnih krugova legla preskače, odnosno, ćelije ostavlja prazne. Takav izgled ćelija je znak da maticu moramo mijenjati. (Slika 2)

2. Prirodno rojenje i matica

Rojenje je prirodni nagon pčele za umnožavanje. Sve pčele imaju taj nagon, a posebno je izražen kod medonosne pčele „Melisa Karnika“ koju pčelari sa naših prostora najčešće preferiraju. Razumljivo, radi ostalih njezinih prednosti.

Međutim, da bi taj nagon pčele kontrolisali, i u ovom slučaju se preporučuje zamjena matice. Naime, matica može da živi do sedam godina. Ali ukoliko se zamjena matice vrši svake godine, i to prije prve intenzivne paše, odnosno prije pojave rojevog nagona u pčelinjoj zajednici, time se u većem obimu povećava intenzitet razvoja i rada pčelinje zajednice, a mogučnost rojenja se svodi na 3 – 5 posto.

3. Kada pčelar nehatom uništi maticu

Kada pčelar nehatom prignječi maticu, pčele će same iz najmlađih larvi – jaja, proizvesti matičnjake. Takve matičnjake bi pčelar trebao uočiti i uništiti, jer iz tih matičnjaka (tzv. prisilnih) se po pravilu proizvode matice slabijih kvaliteta koje ne zadovoljavaju potrebe intenzivnog pčelarenja.

PRISILNE MATIČNJAKE ćemo prepoznati po tome što su oni uvijek po rubnim dijelovima koncentričnih krugova gdje je matica zalegla jaja (Slika 3)

4. Tiha smjena

Rijetka pojava ali se dešava da pčele same proizvedu 1 do 2 matičnjaka iz kojih se razvije matica i koja zamjeni dotadašnju maticu.

NASTAVAK PROČITAJTE OVDJE

Bosanski pčelar Samir Baralija: ODABIR DRUŠTVA ZA PROIZVODNJU TRUTOVA