Savjet pčelarima početnicima: Kada krenuti s utopljavanjem?

Savjet pčelarima početnicima: Kada krenuti s utopljavanjem?

SHARE

Piše Hamid Zlatić, ([email protected])

Od početka pa do polovine februara naravno ako to vrijeme dozvoli treba krenuti sa utopljavanjem pčelinjih zajednica. Većina pčelara pominje utopljavanje ali malo njih govori ili piše na koji način to radi. Mnogi pčelari sa velikim brojem košnica ne radi nikakvo utopljavanje zbog broja košnica. Ali zato sa slabije razvijenijim zajednicama pojačavaju proizvodne zajednice i na taj način oni nisu ni na kakvom gubitku. Pčelari sa manjim brojem košnica nisu opterećeni velikim brojem košnica. Samim tim oni mogu i više vremena posvetiti svakoj zajednici na svome pčelinjaku.

Orjentir za veće zalijeganje matice

Ono što damo pčelinjoj zajednici ona će nam to i vratiti. Ako sa istom pravilno postupamo i poslove oko iste na vrijeme uradimo. Pčelama je orjentir obdanica to jeste njena dužina. Pisao sam o tome da matica sa kraćanjem obdanice smanjuje broj zaleženih ćelija isto je i sa duljanjem obdanice. Kako obdanica dulja tako i matica sve više polaže jaja, ne radi to matica stihijski nego postepeno. Znamo da matica zaliježe u koncentričnim krugovima, krećući sa malim krugom a onda isti proširava u pripremljene ispolirane ćelije od strane radilica. Matica neće prelaziti krug ili izlaziti izvan kruga pčela radilica. Niti će radilice pripremati matici ćelije izvan gabarita zaposjednutog saća radilicama.

Zato je bitno da su pčele u ranom razvoju legla sbijene. Čak što više bolje je da su na jednom ramu manje nego na ramu više unutar košnice tako sabijene pčele pokrivat će veću površinu satine po dužini i omogućiće lakše kretanje matice u početku unutar klubeta a kasnije pčelinjeg gnijezda.

Ograničavanje pčela unutar košnice pregradnim zidom

Ograničavanje možemo vršiti na način da pčelinje klube (gnijezdo) suzimo na sredini ili do zida košnice. Pomoću pregradne daske, isječenog kartona ili ram hranilicom.
Ukoliko nam pčele zimuju na dva nastavka ograničavanje pčelinjeg klubeta( gnijezda najbolje nam je uraditi kartonom). Isiječemo karton tako da paše u unutrašnjost košnice od podnice do poklopne daske ili folije. Ako su nam pčele na jednom nastavku onda ih možemo ograničiti pregradnom daskom, ram hranilicom, kartonom, stirodurom ili stiroporom.

Tako ograničene zajednice treba pratiti i u slučaju da neka početkom marta odskoči u razvoju onda takvu zajednicu treba proširiti sa maksimalno jednim izgrađenim ramom. Nakon 20. marta u našim pašnim uslovima, sklanja se pregradni zid i pčelinjoj se zajednici omogućava da koristi kopletan nastavak ili dva nastavka.
Stim da se plodište još uvijek do prvog većeg proširenja legla nalazi u gornjem nastavku.

Foto: Ilustracija

Horizontalno utopljavanje poviš pčelinjeg klubeta(gnijezda)

Veliki gubitak toplote odlazi preko poklopne daske zbijega ispod krova. Moja preporuka ja da se iznad pčelinjeg klubeta po cijeloj širnini postavi pvc folija (najlon) a da se na foliju postavi par listova novinskog papira a na novinski papir obavezno postavi stiropor debljine 1 do 2 cm pa onda poklopac (krov). Mnogi pčelari imaju ugrađen stiropor u krov što je isto dobro ali je jako bitno da stiropor direktno naliježe na pvc foliju. Folija nije neophodna i ne mora biti bitno je da je košnica što bolje utopljena sa gornje strane pčelinjeg klupka( gnijezda). A da pčele nemaju direktan kontakt sa utoljavajućim materijalom. Ako bi pčele bile u kontaktu sa tim utopljavajućim materijalom one bi ga sjekle i na taj način bi se zakrčila unutrašnjost košnice.
Utopljavajući materijal može se postaviti i na poklopnu dasku ili zbijeg.

Opasnost od gladovanja pčela

Razvojem legla povećava se i potrošnja hrane tako da pčele često mogu stradati baš u ovom periodu zbog hrane koja je udaljena od pčela koje se nalaze na leglu i oko legla. Pčele se u periodu prvog legla ili ranog legla neće odaljiti od legla pa makar ih to koštalo života. Zato je pčelar obavezan da kod sužavanja pčelinjeg gnijezda do pregradnog zida ili zida košnice obavezno ostavi jedan okvir pun meda hrane kako pčele nebi gladovale. Ukoliko su vijenci sa medom tanki na okvirima koje pčele zaposijedaju, onda je pčelar dužan opstaviti pogaču preko satonoša iznad pčelinjeg klubeta( gnijezda).

Dodavanje pogače u ovom periodu može biti opasno zbog niskih temperetaura i povišenog kondenza usred zagrijavanja legla i sužavanja pčelinje zajednice. Stoga foliju na pčelinjoj pogači ne treba izrezivati i ostranjivati trake po širini pogače. Foliju treba isjeći po širini bez odstranjivanja traka folije ili otvoriti pogaču sa gornje strane kako nebi došlo do cijeđenja pogače po pčelama. Ako imate hranu da pogača ne treba bolje je pogaču dodati krajem Februara.

ZNAČI:FOLIJU NA POGAČI SAMO ISJEĆI BEZ ODSTRANJIVANJA (TRAKA) ISJEČENE FOLIJE. REZOVI NA POGAČI TREBAJU BITI POPRIJEKO A NE PO DUŽINI SATONOŠA. ILI DA SE FOLIJA NA POGAČI OTVORI SA GORNJE STRANE A DA SE PČELAMA OMOGUĆI PRISTUP TIJESTU.