SAVJET PČELARIMA POČETNICIMA: PČELARENJE NA SIGURNO…

SAVJET PČELARIMA POČETNICIMA: PČELARENJE NA SIGURNO…

SHARE

Piše Hamid Zlatić, ([email protected])

Zima je, vrijeme kada pčelari prave planove za ovu godinu. Kao i u svemu tako i u pčelarstvu potrebno je držati se zacrtanih ciljeva. Često je to teško izvodivo ali nije nemoguće. Zato sam riješio da na vrijeme koju napišem. Možda neko od vas doda nešto novo i promijeni svoj plan za ovu sezonu nakon ovoga mog teksta. Svjestan sam i toga da većina neće ni pročitati ovaj tekst. Ali također zanam da će se naći i onih koji će dobro iz analizirati ovo o čemu pišem pa možda i primijeniti nešto od ovog u svojoj praksi.

MISTERIOZNI NESTANAK PČELA

Mnogo je znanstvenika i timova koji su se bazirali na istraživanja pčelinjih bolesti i misterioznog nestanka pčela. Kada je u pitanju ovo gore navedeno nije se daleko otišlo kako bi se spriječilo nestajanje pčela i sve učestalija oboljenja, kako odraslih pčela tako i bolesti pčelinjeg legla. Pčela nije tek tako proglašena ugroženom vrstom na planeti, zato postoje debeli naučni dokazi. Pčelari moraju bitni svjesni činjenice da se bave sa nečim što je u kategoriji “Ugrožene vrste” te shodno toj činjenici, i svojoj mogućnosti, pčelar mora poduzeti razne radnje kako bi što više zaštitio pčele. Neke od tih radnji koje bi pčelar trebao primijeniti kako bi podržao opstanak pčele je, formiranje novih pčelinjih zajednica na pčelinjaku vodeći računa o sledećem.

a). Da se jedna pčelinja zajednica zasnuje sa zdravom maticom koju su pčele novo osnovane zajednice proizvele za sebe. Bez dodavanja matice ili matičnjaka u pčelinju zajednicu od strane pčelara.
Na taj način sprečavamo prenošenje bolesti preko matice.

b). Da jedna novo osnovana pčelinja zajednica sama sebi izgradi saće, na satnim osnovama ili bez njih.
Satne osnove moraju biti od čistog voska, urađene po propisanim standardima kada je sterilizacija u pitanju. Na ovaj način sprečavamo prenošenje bolesti preko voska.

c). Da jedna novo osnovana zajednica obezbijedi sama sebi hranu. Ili da joj pčelar obezbijedi hranu koja ne potiče od drugih pčelinjih zajednica. Prihranom invertom ili šećernom otopinom.
Na ovaj način sprečavamo prenošenje bolesti hranom.

d). Da nam saće minimalno bude kontaminirano antivarroznim sredstvima od osnivanja pčelinje zajednice pa sve do zimovanja.
Prvi tretman kada se sva varoa nalazi na pčelama i kada se pčele nalaze na minimalnom broju okvira.

Drugi tretman krajem septembra ili po prestanku legla u jesen preparatima na bazi oksalne kiseline.
Sa dva tretmana smanjit ćemo rezidue u vosku, a sa tim održat ćemo i imunitet pčela i matice.

Ukoliko ispunimo ove navedene stavke sa velikom vjerovatnoćom pomoći ćemo opstanku pčela a zauzvrat imat ćemo i koristi od njih što i jeste naš cilj.

TEŽNJA KA JAKIM PČELINJIM ZAJEDNICAMA

Svi pčelari pa čak i oni koji to nisu, znaju da jake zajednice imaju veće predispozicije i da se sa istim mogu ostvariti veći prinosi nego li sa slabijim zajednicama na pčelinjaku. Jake zajednice lakše se brane iz vana ali im zato prijeti veća opasnost iznutra, trošenje na veliko odgajanje legla, sakupljanjem cvijetnog praha ventiliranjem nektara, itd. (Super organizm) kako mi to volimo kazati kod jakih zajednica doveden je do maksimuma u svim oblicima eksploatacije na svoju štetu. Neki će reći pčele su pametnije od nas, one bolje znaju od nas!

Da li je to baš tako? Pčelar već od samog početka proljeća kreće sa manipulacijom pčela, stimuliše ih proširuje košnicu, dodaje satne osnove, oduzima cvijetni prah, i dr. Pčelar nije štetočina, (ne )on želi iskoristiti pčele i dovesti ih do toga da su one sposobne i da su od koristi i sebi i pčelaru. Međutim brzim razvojem jakih zajednica u proljeće brzo se razvija Varroa i druge bolesti koje će se pojaviti podkraj ljeta ili u jesen kada pčelinja zajednica brojčano postaje slabija.

Prirodno je da pčele kako ljeto odmiče gube svoju brojnost. Nasuprot slabljenju pčelinje zajednice jača Varroa, Nozema, i koje kakvi virusi tako da isti dobijaju na tasu vage u svoju korist a na štetu pčelinje zajednice i pčelara. U špicu sezone pčelar ne primijeti ništa drugo u košnici osim snage pčelinje zajednice i prepune košnice. Ne vidi skrivenu opasnost koju sam pomenuo a koja će opadanjem broja pčela unutar pčelinje zajednice sve više uzimati maha i dovoditi pčelinju zajednicu u fazu rizika i propadanja.

Ako se pčelinja zajednica i održi krajem ljeta onda u zimskom ili proljetnom razdoblju male su joj šanse da bude iste snage kao što je bila prošle godine.

Tek kada pčelinja zajednica značajno oslabi po brojnošću pčela unutar pčelinje zajednice, pčelar primijeti da se nešto desilo, sa snagom pčelinje zajednice. Često je pčalar zbunjen traži uzrok i dovodi se u situaciju da sumnja na sve i svašta. Od misterioznog nestanka pčela iz košnice koja je puna hrane, od trovanja i virusa do efikasnosti preparata u suzbijanju Varroe a nije isključeno da pčelar i sam sebe krivi pripisujući sebi i svom (ne) znanju ono što se desilo njegovim pčelama.

Ima tu svega i sumnje su često opravdane međutim sa tim se ne rješava naš problem i problem naših pčela.

OD NUKLEUSA DO PROIZVODNIH ZAJEDNICA

Kako napraviti balans, ravnotežu na pčelinjaku, da svake godine imamo jake pčelinje zajednice u proljeće?

Za ovako nešto potrebno je svake godine formirati odgovarajući broj nukleusa u rano proljeće.

Zašto u rano proljeće a ne kasnije to jeste ljeti? Nukleusi formirani na način koji ću opisati do jeseni imat će dovoljan broj zimskih( dugoživećih) ne oštećenih pčela( Varoom) odgojenih u mladom, zdravom i ne zagađenom saću sa mladom maticom.
To i jeste naš cilj! Neki će odma u startu dovesti u pitanje kvalitet matice odgojene na ovaj način. Neki će pak osuditi ovakav način formiranja nukleusa smatrajući ga diskutabilnim.

Ovaj način formiranja nukleusa provjeren je, a svaki učenik koji završi školu pčelarstva u Austriji, Njemačkoj,NL, pa i u drugim zemljama dužan je proći obuku i upoznati se sa ovim načinom formiranja nukleusa.

FORMIRANJE NUKLEUSA

POTREBNA OPREMA ZA FORMIRANJE NUKLEUSA.

Zamrežena podnica,jedno Db, Lr, Farrar tijelo, jedna satna osnova,pvc folija ili poklopna daska, i krov.

POSTUPAK RADA

U prije podnevnim satima pred bagremovu pašu, jakim društvima sa dobrim genetskim osobinama treba oduzeti jedan okvir na kome ima poklopljenog legla u kombinaciji sa ličinkama pa i kojim jajašcem.

Iz ličinki ili jajašca kod novo formirani nukleusa pčele će sebi proizvesti mladu maticu.

Okvir treba da je bez matice sa pripadujućim pčelama, iz istog društva uzet ćemo i jedan ram sa medom i sa pripadajućim pčelama i prenijeti ga zajedno sa leglom u novu košni. Okvir sa leglom stavimo do zida u novoj košnici,do legla postavimo okvir sa satnom osnovom i kao treći okvir postavimo med. Do trećeg okvira sa medom stavljamo pregradnu dasku.

Sve to fiksiramo unutrar košnice kako prilikom transporta okviri nebi ispadali iz ležišta. Zatim iz iste košnice iz koje smo izvadili leglo satresemo mladih pčela u novoformirani nukleus tako da pčele gusto pokriju okvir sa leglom, i odma sve to poklopimo da nam pčele ne izlijeću iz košnice.

Spakujemo nukleus sa španerom i odvezemo na udaljenost veću od 2 km. Ukoliko želimo nukleus zadržati na istom pčelinjaku pčele možemo držati zatvorene dva dana stim da im je ladica na mrežastoj podnici izvučena. Mnogo je bolje nukleus odvesti na udaljenost od 2 km kako se pčele nebi vraćale u osnovno društvo. Ostankom formiranog nukleusa na istom pčelinjaku ostavlja se mogućnost ka grabeži povratkom pčela iz nukleusa u osnovno društvo.

Kada od odvezemo nukleus na udaljenost od 2 km i više onda otvorimo leto za 1 do 1,5cm u pravcu okvira sa leglom postavljenog do zida košnice

Napomena: Nukleus se ne prihranjuje niti otvara četiri sedmice od formiranja,u vremenu od četiri sedmice izleći će se matica ista se oplodi i početi sa zalijeganjem. Unutar nukleusa nisu potrebne nikakve pregradne daske do trećeg okvira sa medom niti hranilica.

Nukleus formirati samo sa jednim okvirom legla,na gore opisani način ako nukleus formiramo u aprilu. Ukoliko je osnovna zajednica u aprilu jača potrebno joj je oduzeti dva okvira legla,sa drugim okvirom legla formiramo drugi nukleus. Razlog formiranja nukleusa sa jednim okvirom legla je da ne bi došlo do smrzavanja legla u aprilu.

Predlažem tretiranje protiv Varroe sa 15%mliječnom kiselinom. Ili sa 3,5%oksalnom kiselinom kod prvog pregledana nakapavanjem.

Prvi pregled nukleusa

U četvrtoj sedmici kada počnemo pregledati pčele trebamo pripremiti sledeće:sredstvo za tretiranje Varroe, flomaster za obilježavanje matice,okvir meda u slučaju da su pčele potrošile prethodni okvir sa medom.

Ako želimo obilježiti maticu obilježimo je,zatim istretiramo nukleus oksalnom ili mliječnom kiselinom a može i neko drugo sredstvo za tretman Varroe. Ako koristimo nakapavanje prvo treba sačekati da se obilježena matica osuši od farbe pa tek onda nakapati oksalnu ili poprskati fajtalicom mliječnom kiselinom sa po dva spriha sa svake strane okvira.

Drugi pregled

Kod drugog pregleda koji je oko 6 sedmica od formiranja nukleusa potrebno je dodati satnu osnovu i ako nema unosa izvršiti prihranu na način da napunimo ram hranilicu sa šećernom otopinom od 1,5 do 2kg a prihranu treba raditi samo kada pčelinje zajednice imaju manju količinu hrane od 1,5 kg.
Nukleus se stimulativno ne prihranjuje.

FORMIRANJEM NUKLEUSA SMANJUJEMO ROJEVI NAGON

Osnovna društva oduzimanjem legla i pčela na vrijeme gube rojevi nagon. Oduzete okvire iz osnovnog društva sa leglom i medom nadomjestiti sa satnim osnovama kako bi se pčele uposlile. Ovim načinom dobit ćemo nove zajednice u nukleusima koje nije potrebno tretirati protiv Varroe do Septembra mjeseca. Uz to ćemo dobiti i mlade matice i prilično jaka društva ako se razroje u Aprilu mada se i u Maju mogu dobiti kvalitetni i jaki nukleusi.

Da bi bolje razumjeli formiranje nukleusa ja ću u komentaru objave postaviti video Dr Pia Aumeier.
U serijalu Dr Pia objašnjava način formiranja nukleusa i njihovo njegovanje do tretmana protiv Varroe u Septembru.
Yutube Ablegerserie teil 1-5.