Savjet pčelarima početnicima: Značaj neuznemiravanja pčela zimi

Savjet pčelarima početnicima: Značaj neuznemiravanja pčela zimi

SHARE

Piše Hamid Zlatić, ([email protected])

Sigurno je svima već dosadilo ponavljanje i upozorenje onih koji pišu da u januaru pčelama treba obezbijediti potpuni mir. Mir na pčelinjaku pri niskim temperaturama pčelaru bi trebao biti prioritet i jedna od glavnih stavki u zimovanju pčela.

Kolege iskusni pčelari svjesni su značaja neuznemiravanja pčela zimi. Dok naši mlađi kolege u pčelarstvu iz radoznalosti, znatiželje, ili straha da im pčele ne gladuju svojim prisustvom i svojim postupcima na pčelinjaku itekako uznemiravaju pčele.

Vađenje fioke u mrežastoj podnici kako bi se utvrdila potrošnja hrane i položaj pčelinjeg klupka itekako uznemirava pčelinju koloniju. Kratka otvaranja zbijegova kako bi se bacio pogled na položaj klupka i jačinu zajednice štetna je i nepoželjna radnja i treba je izbjegavati. Zašto pčele ne treba uznemiravati pri niskim temperaturama?

O posljedicama uznemiravanja pčelinjih zajednica mnogi pisci pčelarske literature opisali su to u detalje. Naši eminentni pčelari i praktičari kroz FB pčelarske grupe naveli su bezbroj razloga o štetnosti uznemiravanja pčelinjih zajednica tokom zimovanja. Tako da ja i nemam potrebe pisati o tome, jedino što bih naveo jeste da maksimalno sačuvate mir na vašim pčelinjacima.

Domaće životinje na pčelinjaku, mace, cuke, kokoške i dr, nepoželjni su gosti na našim pčelinjacima. Iz vlastitog iskustva mogu vam reći da se broj obezmatičenih društava tokom zime može popeti i do 50% ukoliko imamo prisustvo živine koja se nesmetano kreće na pčelinjaku oko košnica i po košnicama. Mnogi će reći šta živina ima sa stradanjem matice ima itekako. Zato vodimo računa da nam se živina ne nalazi na pčelinjaku.

Prisustvo živine na pčelinjaku pri niskim temperaturama opasnija je od Varroe koja je sad prisutna na pčeli. A mortalitet pčela uz prisustvo živine na pčelinjaku kada su temperature oko nule kreće se od 10-60% a nije isključeno da će stradati i cijela zajednica ukoliko zima potraje.

Za one koji su se odlučili držati otvorene mrežaste podnice tokom zime mir na pčelinjaku je prijeko potreban. Svako i najmanje kretanje pčelara oko košnica, kretanje životinja oko kośnica treba svesti na minimum. Čak i vjetar koji pomijera suhu travu i lišće ispod košnica jako uznemirava pčele prilikom zimovanja kada je podnica otvorena.

Oni koji žele dodati pogaču neka sačekaju više vanjske temperature i neka dobro razmisle dali je njihovim pčelama potreban taj vid prihrane baš sad.

Često se piše kako je opstanak pčelinje zajednice ugrožen onda kada pčelinja zajednica izađe na satonošu. Mnogi faktori utiču na to da pčelinja zajednica izađe na satonošu. Jedna od njih je visina vanjske temperature zraka. Svjedoci smo da su nam pčele do ovoga zahlađenja izgledale ko bombe imali smo čak i devet ulica pčela. Pčele ne samo da su bile na satonošama nego su se nesmetano kretale u svakom dijelu košnice.

Da li je sad tako kada su vanjske temperature ispod nule? Ne, sigurno nije! Sad imamo velike praznine u košnicama kada su pčele u pitanju. Nemamo pčela ni na satonošama ukoliko im nismo dodali neku pogaču na mrežu zbijega. Pčele sigurno nisu čekale ovo zahlađenje ne radeći ništa unutar košnice. Pčele su premještale hranu onako kako njima odgovara i rasopređivale spremajući se za ovo zahlađenje. Januar je hladan mjesec i često pčele nisu u mogućnosti napraviti pročistni izlet, a to dovodi pčele u opasnost ako smo im već dali pogače. Osim opasnosti od otapanja pogače kod slabijih zajednica postoje i druge opsanosti.

Pčela ne trpi otvorenu hranu; ako je u kontaktu sa njom odma je prenosi. Ostaci te hrane sakupljaju se u probavnom traktu pčele a pčela nije u mogućnosti osloboditi se tih naslaga putem izmeta. I tako pčele bivaju oštećene a ta oštećenja odrazit će se na proljetni razvoj pčelinje zajednice. Ako ste prinuđeni pčelama dati pogače morate ovo imati na umu i da što manje uznemiravate pčelinju zajednicu kako nebi došlo do štetnih posledica koje mogu biti čak i kobne po pčelinju zajednicu.