SAVJETI: Od početnika do profesionalca – Kako krenuti sa pčelama: Volja, ljubav,...

SAVJETI: Od početnika do profesionalca – Kako krenuti sa pčelama: Volja, ljubav, rad i red daju med

SHARE

U ranijim vremenima pčelari su počinjali sa malim brojem košnica. Ekonomski opravdan je broj od stotinjak pčelinjih društava. Od vas zavisi želite li biti pčelar hobista (do deset košnica), pčelar amater između 20 i 50 košnica ili profesionalac (preko 50 košnica). Za sve početnike pravila su ista. Najvažnije je da budući pčelari kupuje zdrava društva, kvalitetne košnice i opremu

Zdravko Avram

PRVO I NAJVAŽNIJE – Da bi neko bio pčelar, mora znati da pčele ujedaju (ubadaju žaoku). To znači da će rijetko koji kontakt sa pčelama proći bez bola. Bol je uvijek isti; samo su vidljive posljedice različite. Neko više otekne i duže, a neko manje i kraće, što u principu i nije bitno ali treba da se zna da je svaki čovjek otporan – u isto vrijeme i alergičan na pčelinji ubod. Naučno je dokazano da trajni imunitet za pčelinji ubod ne postoji, kao ni trajna alergija. To bukvalno znači da svaki, baš svaki, ubod može biti tragičan (da prouzrokuje smrt ukoliko se ne ukaže vrlo brza medicinska pomoć u kritičnom vremenu).

Ako ste spremni na ove izazove, slijedeći korak je da nađete nekog pravog i iskusnog pčelara, i da ga zamolite da vas vodi na pčelinjak bar desetak puta. Vrlo je važno da praktično osjetite i provjerite osjetljivost organizma na ubode. Česta svjedočenja u stilu “Mene su pčele ujele i nisam ni otekao” ne znače ništa!!!!! Također, u periodu dok odlazite na pčelinjak, nabavite neku knjigu o praktičnom pčelarenju, i pročitajte je. Vrlo je važno da na pčelinjaku ne budete nijemi posmatrač, već da budete čovjek od koristi. Upravo ta saznanja i iskustva će vam biti od velike koristi pri izboru opreme i pribora.

NABAVKA OPREME – Osnova za pčelara je košnica. Iako stariji pčelari tvrde, da ako imaš dobre pčele, možeš ih držati i u kartonskoj kutiji, ipak bez dobre košnice nema ni uspješnog pčelarenja… Ima ih više vrsta i još više tipova. U principu sve su dobre jer ne bi ni postojale da nisu služile svrsi. Važan savjet – nikako ne počinjite, sa košnicama, sa nepokretnim saćem. O košnici trebate znati sve njene mjere, one moraju biti u milimetarskoj tačnosti. Ako ovu oblast niste temeljito savladali, u kasnijem radu biste mogli imati velikih muka, pa i velikih gubitaka u prinosima.

Ako košnice kupujete od proizvođača raspitajte se da li ih je neko već uzimao i kakva su njegova iskustva. Treba znati ako se košnice rade pojedinačno, postoji velika vjerovatnoća da ima odstupanja od mjera.

Ako je serijska proizvodnja, postoji šansa da su košnice urađene od sirovog ili lošeg materijala (puno čvorova). Zatim, ima i stolarskih tajni, na primjer svaka daska ima spoljnu i unutrašnju stranu, te može se desiti da je košnica sastavljena pogrešno i da prilikom sušenja dođe do krivljenja dasaka. Najbolje je ako je moguće vidjeti košnice proizvođača već na pčelinjaku u eksploataciji.

Ako kupujete polovne košnice mnogo je povoljnije što se tiče fizičkog izgleda i funkcionalnosti. Pošto su košnice bile u upotrebi sigurno su daske suhe i završile su fazu krivljenja. Sve mjere su vjerovatno u redu. Ali nabavkom starih košnica u velikoj ste opasnosti da kupite i bolesti pčela. Zato, nakon kupovine polovnih košnica, obavezno ih dobro dezinficirajte. Posavjetujte se sa iskusnijim pčelarom!

Prepuručuje se početniku da kupi minimalno tri košnice. Ne bez razloga; ako imate jednu, ne znate  da li su pčele dobre ili ne. Ako imate dvije, možete uporediti, ali opet ne znate koja je standardna. Kad imate tri, dvije su u redu, a treća je ekstrem.

ŽICU ZA RAMOVE nabavite ili u pčelarskoj zadruzi ili od proizvođača. To je obična pocinkovana žica od  F 0,4  do F 0,8 mm.

VOSAK (satne osnove), nabavite ili u pčelarskoj zadruzi ili od proizvođača. Prilikom kupovine morate znati za koji tip košnice vam treba da ne bi imali otpad prilikom ugradnje.

PČELE KUPUJTE U PROLJEĆE – Inače, pčele se kupuju sa košnicom, bez košnice, sa ramovima, bez ramova, sa maticom, bez matice… Pri kupovini se obavezno posavjetujte sa iskusnijim pčelarom.

Najbolji put za početnike je kupovina prezimjelih pčelinjih društava u proljeće, jer se troškovi za njihovu nabavku mogu nadoknaditi iste godine. Najbolje vrijeme za kupovinu pčela je april, pošto su u ovom mjesecu opasnosti od uginuća pčela već uglavnom prošle i lako se određuje jačina društva, stanje legla, rezerva hrane, vrijednost matice, kao i zdravlje društva.

Ako kupujete rojeve u ljeto, trebate znati da u toj, pa čak ni u slijedećoj godini ne možete računati na neki prinos. Jeftina cijena koja se plaća za roj se uvećava za obaveznu prehranu i dodatne satne osnove.

Ne preporučuje se početnicima kupovina pčela u jesen. Te pčele mogu kupovati samo iskusniji pčelari koji imaju dovoljne zalihe meda u saću.

OBEZBIJEDITE OBAVEZAN PRIBOR – pčelarski nož, pčelarska kapa, pčelarska dimilica (za početak).

Za 100 košnica investicija 22.000 KM!

U knjizi “Sa pčelama u biznis” doktora ekonomskih nauka i dugogodišnjeg pčelara profesor Zdravko Avram dao je prikaz rentabilnosti u bh. uvjetima dijelom na bazi vlastitog iskustva, i na bazi pretpostavljenih veličina. Objavljujemo njegove analize za prve dvije godine pčelarenja.

Dr. Avram je pravio analize za 100 pčelinjih društava, koja bi se kupila u maju. Treba naglasiti da u prvoj godini, koja je razvojnog karaktera, nema prihoda; sve su aktivnosti usmjerene na razvoj društva za narednu godinu.U drugoj godini, prema dr. Avramu, moguća je dobit na 100 pčelinjih društava od 1.609 eura. On predviđa prinose sa dvije paše po 15 kg meda; dakle, 2X15, ukupno 30 kg. Cijena kg je 2 eura. To je, dakle, dobit 6.000 eura. Kako su troškovi u drugoj godini sa amortizacijom 4.391 euro, dobit iznosi 1.609 eura.

Cijenu meda je računao po prodaji na veliko, a u teglama (trgovina na malo) je veća, ali su, naglašava dr. Avramov, veći i troškovi.

Zanimljiva je još jedna analiza dr. Avramova. Ako bi 11.220 eura uložili na štednju, uz kamatnu stopu oko 5 – 6 posto, ulagač bi imao oko 560 eura kamate. Dakle, skoro trećina realne prosječne godišnje zarade od pčelarstva već u drugoj godini.

– Zašto onda komplikovati – pita se prof. dr. Zdravko Avram. ((Arhiva BH pčelara)

1 COMMENT

  1. Kakav je to savjet? Dali je profesor prodao svoje pčelinje zajednice, pa stavio novce u banku ili se još bavi pčelarstvom?