Savjeti Veroljuba Umeljića NAPRAVITE KAVEZ ZA SPRJEČAVANJE ROJA

Savjeti Veroljuba Umeljića NAPRAVITE KAVEZ ZA SPRJEČAVANJE ROJA

SHARE

Matica, koja krene sa rojem, ostatće zarobljena u kavezu, pa će se pčele izletjelog roja, kada osjete da matica nije sa njima, vratiti i okačiti za poletaljku, odnosno kavez u kome je matica.

Postoji nekoliko načina kako možemo iskoristiti pčelinju zajednicu koja je ušla u rojev nagon. Jedan način je, da je, uz određene zahvate i dalje ostavimo u „igri“ za medobranje, a drugi, možda i bolji, da od nje formiramo nove nukleuse. Kako to radi jedan od najcjernjenijih stručnjaka na Balkanu Veroljub Umeljić:

Za sprječavanje odlaska roja Veroljub Umeljić savjetuje, kao jedno od rješenja, da se na leto košnice koja se zarojila postavi kavez za sprječavanje odlaska roja, koji je izrađen od matične rešetke. Korištenjem ovog kaveza ne sprječavamo rojenje zajednice, već sprječavamo odlazak roja od košnice.

„Matica, koja krene sa rojem, ostatće zarobljena u kavezu, pa će se pčele izletjelog roja, kada osjete da matica nije sa njima, vratiti i okačiti za poletaljku, odnosno kavez u kome je matica. Te pčele smještamo u praznu košnicu kao prirodni roj, tako što kavez otvaramo kako bismo sa pčelama u podmetnutu košnicu ubacili i maticu. Možemo i bez otvaranja kaveza, prvo da smjestimo pčele, a zatim da pažljivo otvorimo kavez, uhvatimo maticu i dodamo je roju – kaže Umeljić.

„Problem može da nastane zato što matica pred rojenje dobija manje hrane, prestaje da polaže jaja i dosta „omrša“ pa nekada postoji mogućnost i da se provuče kroz rešetku kaveza i ode sa rojem. Slična situacija je i sa nesparenim maticama, koje odlaze sa drugim i trećim rojem.

Kada već govorimo o kavezu za sprječavanje odlaska roja od košnice, treba reći da je on u neku ruku nehumana naprava, jer pčelama onemogućava, kada već počnu, da potpuno odigraju najveličanstveniji čin u svom životu – rojenje – dodaje ovaj pčelarski majstor.

Na jednom ramu može biti 15 – 20 matičnjaka

Na jednom ramu može biti 15 – 20 matičnjaka, a ukupno u košnici 40, pa i više, različitih starosti, najčešće raspoređenih po obodu saća. Ako primijetimo zatvorene matičnjake, onda možemo očekivati da će se to društvo uskoro rojiti. Ako je vrijeme pogodno, prvi roj možemo očekivati čak za 2-3 dana. Ako u tom društvu ne želimo ništa poduzimati, već želimo da se ono prirodno razroji, onda treba dežurati i čekati da roj izađe. (bhpčelar)