Septembar na pčelinjaku: ZADNJI VOZ ZA INTERVENCIJE NA PČELINJAKU!

Septembar na pčelinjaku: ZADNJI VOZ ZA INTERVENCIJE NA PČELINJAKU!

SHARE

Piše: Elvir Šehić, predsjednik UP “Bihać”
Tel: 061/790-039.

Septembar je jako važan mjesec u pčelarskom kalendaru jer je uvod u zimu i zadnji voz da se interveniše na pčelinjaku i otklone eventualni nedostaci.

Cvijet i pčela čine jednu skladnu cjelinu. Koliko smo samo puta uživali i odmarali tokom ljeta gledajući kako pčele sakupljaju nektar i polen sa cvijeća i slušali melodično zujanje iz našeg pčelinjaka? No, kako ljeto odmiče, sve je manje mogućnosti za takav ugođaj i sve rjeđe imamo priliku uživati u toj harmoniji. Ljeto je na izmaku, a tako i pčelarska sezona. Pčele se uveliko pripremaju za najkritičniji period svog života. Pčelar ima sada neodgodivu dužnost da pomogne pčelama da se što bolje pripreme za zimu i period mirovanja.

U septembru nema pčelinje paše ali ipak pčele su aktivne i donose vodu, polen i vrlo malo nektara sa određenih biljaka. Aster je jedna od rijetkih biljaka koje u septembru pčelama obezbijede dosta polena i manju količinu nektara pa je dobro posaditi je u blizini pčelinjaka.

Oni pčelari koji nisu iz nekog razloga dopunili dovoljnu količinu hrane za zimovanje moraju to uraditi najkasnije početkom septembra. Prošle godine u ova doba, pisali smo kako “Svaka marka koja se sada uloži za zazimljavanje, vratit će se u narednoj sezoni višestruko“! Nažalost, to se ne opravda uvijek jer se na vremenske prilike ne može utjecati.

Kako god, kakva god da je sezona, pčele ne smijemo zapostaviti i dozvoliti da uđu u zimu bez dovoljne količine hrane i neočišćene od nametnika. Poslove koje trebamo obaviti moramo uraditi na vrijeme i pokušati pomoći pčelama da prebrode narednu zimu.

SEPTEMBAR

Kad nastupi mjesec septembar, uglavnom svi važniji radovi za uzimljavanje pčela bi trebali biti završeni, pojedini poslovi koji nisu urađeni u prethodnom mjesecu mogu se nastaviti u septembru. Ali treba voditi računa da poslove koje ne uradimo u septembru, vjerovatno nećemo imati prilike da uradimo kasnije, a ako i bude prilike, neće biti bez posljedica. U mjesecu septembru nema pčelinje paše ali ipak pčele su aktivne i donose vodu, polen i vrlo malo nektara sa određenih biljaka. Pčele nastavljaju pripremu za zimovanje propolisanjem pukotina na košnicama, preslaganjem meda itd.

Nadražajno prihranjivanje za stimulisanje matice na zalijeganje treba prekinuti u početku ovog mjeseca. Potrebno je nastaviti ako iz nekog razloga nije završeno sa prihranom društva koja je započela u avgustu kao nadopuna zimnice. Šećerni sirup se spravlja u odnosu jednog dijela šećera i jednog dijela vode, ali ako je vrijeme hladnije, potrebno je praviti gušći sirup sa omjerom 1 litar vode na 2 kg šećera. Veliki dio pčelara preventivno dodaje u ovom mjesecu lijekove za nozemozu.

Važno je istaknuti da je upotreba antibiotika zabranjena i čak preventivno liječenje nepotrebno. Da osiguramo pčele od ove opasnosti dovoljno je imati higijensko pojilo i otkloniti med medljikovac iz košnica i na pčelinjaku primjenjivati higijensko sanitarne mjere.

Na pčelinjim društvima vidno se osjeća da se približava zasluženi period mirovanja. Svako uznemiravanje pčela i  otvaranje košnica moramo svesti na minimum i samo u opravdanim slučajevima na krajnje oprezan način to raditi. Naglo se smanjuje prostor u košnici koji pčele pokrivaju. Septembar je posljednji mjesec pred zimu gdje se može dopuniti hrana za prezimljavanje. Kasnije zbog smanjene aktivnosti pčela i vremenskih prilika pčele uglavnom ne mogu dodanu hranu izventilirati i poklopiti. U tom slučaju, dodana hrana ukisne i postaje štetna za pčele.

Potrebno je u toku mjeseca septembra, ako pregledamo društva, posebno obratiti pažnju na opasnu bolest zatvorenog legla – američku kugu. Zbog smanjene površine legla simptomi su lakše uočljivi. Ova bolest se prepoznaje po raštrkanom leglu, ulegnutim voštanim poklopcima legla koji su promijenili boju i imaju rupice na sredini. U takvoj ćeliji larva je istrunula, razvlači se i uglavnom ima  neprijatan miris. Ovakvi slučajevi se odmah prijavljuju udruženju pčelara i nadležnoj veterinarskoj ustanovi.

Poslije toga postupa se po nalozima veterinarskog inspektora. Jednoj prosječnoj pčelinjoj zajednici potrebno je oko 15-20 kg meda za prezimljavanje. Veće količine hrane u košnici tokom zime poboljšavaju toplotni režim i mikroklimu jer med akumulira toplinu i sprječava naglu promjenu temperature u košnici. Pčelinje zajednice povećavaju broj stražarica na letu i čak propolisom smanjuju ulaze u košnicu. Pčelinje zajednice koje su kvalitetno pripremljene za zimovanje u ovom periodu nemaju trutova u košnici.

Ako uočimo na letu neke košnice trutove obavezno moramo pregledati i sanirati to društvo. Pčele u ovom mjesecu često, ako su u blizini voćnjaci i vinogradi sakupljaju i slatke sokove od jesenjeg voća i grožđa, prerađujući ih u med. Takav med kao i medljikovac nije dobar za zimovanje pčela pa pčelari koji imaju u blizini nasade voća i grožđa moraju posebno biti obazrivi. Pojedini pčelari krajem ovog mjeseca ispod donjeg nastavka postavljaju matičnu rešetku kao zaštitu protiv miševa, leptira i rovčica. Posebno se mora u ovom mjesecu obratiti pažnja na stabilnost postolja i po potrebi učvrstiti i obnoviti ista. Iako do zime i snijega ima još vremena ne treba odlagati poslove koji dovode do uznemiravanja pčela i potrebno je to obaviti dok pčele još nisu u klubetu.