Slobodan Jeftić savjetuje kako treba postupiti kod uzimljavanja pčela: 10 ZLATNIH SAVJETA...

Slobodan Jeftić savjetuje kako treba postupiti kod uzimljavanja pčela: 10 ZLATNIH SAVJETA ZA JAKA PROLJEĆNA DRUŠTVA!

SHARE

Kada se završi pčelarska sezona i izvrca med šta nam valja činiti. Ovo su zlata vrijedni savjeti bez obzira na vrstu košnice, jer važe za sve sisteme koje idu u visinu

1. Bilo bi idealno kada bi mogli odložiti negdje naš pčelinjak na neko zaštićeno mjesto, gdje će pčele zimovati i dočekati proljece i buđenje prirode, a sa njenim buđenjem i dobijanje nektara.

2. Polovina jula, avgust i septembar jeste kraj, ali je i pocetak nove pčelarske sezone. Kako pcele pripremimo u ove oskudne mjesece takve zajednice ćemo imati naredne godine!

3. Kako osigurati nastavak vrste?
Da bi pčelinja zajednica nakon završetka pčelarske sezone i dalje mogla nesmetano da živi, potrebno joj je obezbijediti optimalne uslove za bezbjedno zimovanje, ali i brzi proljetni
Šta se pod time podrazumijeva?
Većina pčelara će se složiti da matica od polovine jula do polovine septembra zaliježe tzv. zimsku pčelu koja će kasnije, formirajući masno tkivo, nesmetano prezimiti zimu. Normalno će se početi razvijati u februaru i martu slijedeće godine.

4. Da bi matica zalijegala zimske pčele u što većem broju, odnosno produžila svoju vrstu, potrebno je nečim stimulisati njeno zalijganje, jer poznato je da mjeseci avgust i septembar nisu mjeseci sa nekom velikom nektarskom pašom. Trebamo vršiti stimulaciju na zalijegnje, a ujedno i na pripremu hrane (dopunu) za zimu.

5. Svako ima pravo na odabir da li će vršiti stimulaciju šećernim sirupom ili medom. Moje je mišljenje da nije dobro stimulaciju vršiti samo čistim šećernim sirupom. Preporučujem mješavinu šećernog sirupa i meda.
Ja tako radim cijeloga života. Svoje zajednice prihranjujem tako što uzbijeg dodam ram sa medom, koji je ostao neizvrcan iz prethodne paše. Dakle, umjesto što bi u hranilicu sipao šecerni sirup sa medom, ja ram meda stavljam u zbijeg. Takva stimulativna prihrana po meni je najbolja i najzdravija po pcele.

6. Sa stimulativnom prihranom i dopunom hrane počinjem polovinom jula i završavam polovinom septembra, sa stavljanjem ramova u zbijeg, Ramovi se kasnije kao takvi pretapaju da bi se dobio čist vosak, a ujedno i vršila zamjena ubacivanjem novih satnih osnova kada počne cvjetanje voćki.

7. Kada se završilo sa stimulativnom prihranom i dodavanjem hrane, nema odmora! Jer, došlo je vrijeme za zazimljavanje pčela. Evo kako ja to radim:
Moje pčele zazimljujem tako što ispod plodišnog dijela stavljam polumedišta – medišta sa nekom količinom meda u satovima. Tada sam dobio da mi je plodišni dio podignut iznad podnjače. U ovom slucaju ne moram imati posebne prostorije za čuvanje ramova. Takođe, ovaj postupak imaće dosta uticaja na brži proljećni razvoj.

8. U februaru opet treba početi sa stimulacijom. Sada je ono glavno, a to je stimulacija šećernim sirupom. Sa medom je nemoguće, jer je februar varljiv, dolazi do naglih vremenskih promjena.
Važan je ram pun meda preko satonoša! Eto energetske hrane za zdravu pčelu. Taj ram se može čak izvaditi i iz košnice, jer stoji posljednji i pčela ne doseže do njega. Pčela ce uzimati taj med i puniti ramove iznad legla. Imace hrane u izobilju, a matica će nesmetano zalijegati. Isti ram, kada se izvadi iz košnice može na pretapanje.

9. Nakon što smo sve ovo uradili, čekamo i pratimo razvoj pčela. One su sve brojnije, plodište punije, u oproljeće društvo je maskimalno razvijeno.
Kada počne cvjetati šljiva, vadimo polumedište (medište), plodište spuštamo na svoju podnjaču, a polumedište (medište) stavljamo preko plodišta. Sada biramo da li ćemo staviti matičnu rešetku ili ćemo, u medište ići sa razrijeđenim ramovima bez rešetke. Na pčelaru je da odabere!     Na ovakav način imamo izuzetno brz razvoj jake zajednice. Rezultati se vide odmah kod proljetnog cvjetanja voća. Već tada jake zajednice izvlače satne osnove u plodištu i spremne, sa nestrpljenjem, docekuju bagremovu pašu.

10. Što se tiče čišćenja od varoe preko ljeta je urađen neki od tretmana, a zimi se odrađuje oksalnom kiselinom.

Oprez s medljikom!
Ovi savjeti važe za područja gdje nema medljike. Tamo gdje je ima sitem rada je drugačiji i sastoji se u vađenju kompletnog meda od medljike, jer je mediljkovac nepogodan za zimovanje pčela. (bhpčelar/arhiva)