Slobodan Jevtić: PRVI PROLJETNI PREGLED, OCJENA MATICE, ČAJ ZA PREVENTIVU PROTIV NOZEMOZE

Slobodan Jevtić: PRVI PROLJETNI PREGLED, OCJENA MATICE, ČAJ ZA PREVENTIVU PROTIV NOZEMOZE

SHARE

Matica je dobra ako je leglo kompaktno sa jajašcima u svakoj radiličkoj ćeliji i bez trutovskog legla. Ako mi je matica stara sa sjajnim tijelom bez dlačica, sa izlizanim krilima i ozlijeđenim nogama, nju treba zamijeniti drugom mladom i boljom maticom iz rezerve,

Najčešće pitanje u proljeće je – Da li se tačno može odrediti kada će se obaviti glavni proljetni pregled?

Slobodan Jevtić, jedan od najvećih pčelarskih stručnjaka na Balkanu kaže da na prvi proljetni pregled veliki uticaj imaju vremenske prilike.koje su pratile zimovanje pcela, i njihovo prezimljavanje.

Ako je išlo sve svojim i normalnim tokom vrijeme za glavni pregled uzecemo da to bude vrijeme krajem marta ili početkom aprila. Ali uslov je da to uradimo po tihom sunčanom danu kada je spoljna temperatura iznad 16 stepeni Celzijusa. Dan mora da odgovara pčeli i pregledaču pčelaru.

Cilj ovog pregleda je da se ocijeni snaga i zdravstveno stanje pčelinjih zajednica, prisustvo i kvalitet matica, veličina količina i položaj legla, rezerva hrane i položaj pčelinjeg gnijezda. Zapamtite uvijek prvo se pregledaju slabe pčelinje zajednice (zapažena prilikom spoljašnjeg informativnog pregleda) kojima treba hitno pružiti pomoć ili ih ukloniti iz košnice. Prvo treba da znamo da treba da podijelimo pčelinje zajednice na jake, srednje i slabe.

Za mene su jaka ona društva koja u tom periodu imaju 8 ramova satova. Srednja su ona koja pokrivaju 6 ramova, a slaba su ispod tih mjera (ispod 5 ramova satova)

Kako maticu ocjenjujem po jačini pčelinje zajednice, količini i izgledu legla?
Matica je dobra ako je leglo kompaktno sa jajašcima u svakoj radiličkoj ćeliji i bez trutovskog legla. Ako mi je matica stara sa sjajnim tijelom bez dlačica, sa izlizanim krilima i ozlijeđenim nogama, nju treba zamijeniti drugom mladom i boljom maticom iz rezerve,

Tu postoje dva načina dodavanjem matice iz kaveza (ovaj način ja izbjegavam zbog sigurnosti prijema)

Opredjeljujem se za drugi način – dodavanjem pomoćog društva i to preko osnovnog iz koga je uzeta matica. Stavi se novina, a osnovno se isflita rastvorenim čajem i pospe mljevenim šecerom.

Zatim, se odozgo stavi tijelo i u njemu pomoćno društvo sa maticom, koje se takođe isflita čajem i pospe mljevenim šećerom. Kada pčele pregrizu papir oba društba će se spojiti i postaće jedna cjelina.

Kada na saću nema legla, a pčele su mirne, matica je prisutna, valja ih prihraniti odozgo ramom meda ili sirupom da se podstakne zalijeganje. Ako i poslije toga ne polaže najbolje – je ja to odnesem dalje isflitam čajem i sitnim šecerom, nadimim, istresem je, a ona lijepo ode u susjedne košnice.
Ja odredujem količinu meda po površini saća ispunjenog medom. Otprilike DB ram ima oko 3,5 kg meda. Pri tom pregledu trebalo bi imati bar 8 kg meda dobrog kvaliteta i 2 – 3 rama perge (ako nema, mora se dodati iz drugih zdravih, ali uvijek fajtalica pored vas sa razblaženim čajem isflita se i doda.

Odnos između jačine pčelinjeg društva i veličine gnijezda ima veliki značaj za brz proljetni razvoj. Ukoliko je gnijezdo prepuno pčela treba ga proširiti, a sve zajednice pratiti i stvarati im uslove za brz razvitak do glavne paše.

JEVTIĆEV RECEPT ZA ČAJ ZA PREVENTIVNO DJELOVANJE PROTIV NOZEMOZE
SASTOJCI: 0.5 kg pelina, 1kg majčine dušice, 0,5 kg žalfije, 0,5 kg kore hrasta (debljina do 6 cm)
Kuhati u 15 litara vode. Dovoljno je jedno ključanje i odmah skloniti. Poklopiti, a kada se prohladi cijediti sirup. (Dobije se oko 8 litara)

Sipati u flašu od 2 litra i 1 kg šećera, a zatim dodati čaj. Sve izmućkati, izbušiti zapušač i ovom mješavinom prskati prilikom svakog pregleda.

Tečnost je preventiva sprječavanje pojave nozeme. VAŽA NAPOMENA: višak tečnosti držati na tamnom mjestu u frižideru.

Piše: Slobodan JEVTIĆ