Slobodan Jevtić savjetuje: Kako spriječiti maticu da ne polaže jajašca u polu...

Slobodan Jevtić savjetuje: Kako spriječiti maticu da ne polaže jajašca u polu medišta, a da ne koristimo matičnu rešetku?

SHARE

?Dešava li često se da matica pređe u polu nastavak kod košnice DB 12. Šta uraditi u takvim situacijama?

<195> Kod svih košnica matica teži da pređe u gornji dio ili najviše tijelo da polaže jajašca. Kada ima dosta unosa tada pčele unosom nektara iznad legla potiskuju maticu da ide sve niže ka podnjači. To je jedno pravilo da pčele ne trpe med ispod legla.

Pčelari koji rade sa DB košnicama i polu medištima vole da rade sa djevičanskim saćem ili nezaleženim. Samo DB košnica ima polu medišta, ostale košnice imaju neke modifikacije nestandardne.

DB 12 košnica ima tijelo visine 31 cm; polovina je 15,5 cm, a toliko je visoko polu medište ili jedno cijelo podijeljeno na pola. U ta dva polu medišta, kada se sastave, dobijamo jedno cijelo tijelo.

Kako spriječiti maticu da ne polaže jajašca u polu medišta, a da ne koristimo matičnu rešetku?

Kod izrade polu medišnih ramova ide se na izradu širih ramova umjesto standardnih Hofman ramova. Njih u košnicu može stati 12, ali mi ćemo to proširiti i kod izrade ramova pčele će graditi proširene ramove, gdje će umjesto 12 stajati 9 ramova sa produbljenim ćelijama u kojim matica ne može da dohvati dno ćelije i neće tada da polaže jajašca.

U slučaju da se dogodi tako nešto (a to se može dogoditi samo dok se ne izvuku dublje ćelije) takve ramove pomjeramo u stranu i uklanjamo kod pretapanja.

Ne dešava se često, ali se mora voditi računa da nam dubina ćelija bude veća od standardne. Kvalitet meda je isti iako je u dubljim ćelijama.

Da podsjetim na jedan nedostatak – ramovi se isključivo koriste za med i nema manipulacije njima.