Slovenka Alenka Jurić: VAROU MOŽEMO ISKORIJENITI DOBRO PLANIRANIM I IZVEDENIM ZIMSKIM ZATIRANJEM!

Slovenka Alenka Jurić: VAROU MOŽEMO ISKORIJENITI DOBRO PLANIRANIM I IZVEDENIM ZIMSKIM ZATIRANJEM!

SHARE

Treba uzeti u obzir apitehničke propise i dobru saradnju pčelara iz okoline. Treba imati na umu i gustoću naseljenosti u društvima, uz mogućnost istovremenog liječenja pčela.

Zaustavljanje varoe u pčelarstvu je od ključnog značaja i može biti uspješno samo u saradnji veterinarske struke i pčelara. Lijekovi su različiti, neki imaju stranske učinke. a neki su manje učinkoviti u suzbijanju ove bolesti.

Bitno je razlikovati sintetičke lijekove poput: fluvalinata,flumetrina, amitraza, kumafosa itd. i sredstva prirodnog izvora koja se upotrebljavaju u ekološkom pčelarstvu. To su inače kiseline kao: oksalna, mravlja i mliječna kiselina te eterična ulja, najrašireniji je timol.

Za sintetičke lijekove je karakteristična nasuprotna rezistencija, na primjer u upotrebi flumetrina i fluvalinata i slično. Oba lijeka su učinkovita, jer njihovo djelovanje nije zavisno od vanjskih uticaja. Karakteristično je, da se neki lijekovi nakon dugogodišnje upotrebe neutraliziraju.

Varoa postane otporna, lijekovi nisu učinkoviti kao na početku njihove primjene. Istraživanja pokazuju, da je zadnjih godina najučinkovitiji kumafos i amitraz, a najmanji učinak je imao flumetrin.

Za lijekove koje upotrebljavaju u ekološkom pčelarstvu, poznato je da su manje učinkovita od sintetičkih. Praksa je pokazala, da su ovakva sredstva dobra kada je leglo manje ugroženo, odnosno kada je bolest u malom opsegu.

Varou možemo kontrolisati i iskorijeniti samo kada nije prouzrokovala ozbiljnu štetu, s preciznim radom, dobro planiranim i izvedenim zimskim zatiranjem, uzimajući u obzir apitehničke propise i dobru saradnju pčelara iz okoline. Treba imati na umu i gustoću naseljenosti u društvima, uz mogućnost istovremenog liječenja pčela.

Tragovi lijekova u pčelinjim proizvodima

Za neke pčelare je upotreba farmaceutskih sredstava bolja i primjenljivija. Treba biti svjestan, da česta i nepravilna upotreba lijekova može ugroziti zdravlje pčela. Štetne materije iz lijekova se prenose u pčelinje proizvode, a time utiču i na zdravlje ljudi.

Ostaci, koji su problematični nalaze se u amitrazu i kumafosu. Kumafos je topiv u mastima, zato se veže na vosak gdje se gomila i posredstvom toga dođe do meda i drugih pčelinjih proizvoda.

Rizik možemo smanjiti tako, da saće koje je bilo ispostavljeno lijeku ne koristimo za pridobivanje pčelinjih proizvoda, te da svake godine zamjenimo 1/3 saća. Pohvalno je, da se je zadnjih godina povećao broj pčelara koji za liječenje pčela upotrebljavaju ljudima i pčelama manje štetne organske kiseline ili eterična ulja.

Zbog neštetnih uticaja, EU nije propisala dozvoljene granice upotrebe ovih sredstava. Treba istaći, da i organski lijekovi utiču na pčelinje proizvode. Miris kiseline ili timola mogu prouzrokovati alergijske reakcije, ranice pa čak i trovanja kod manje otpornih ljudi.

Obavezna upotreba zaštitne opreme

Za liječenje pčela i obavljanje tih postupaka potrebno je upotrebiti zaštitnu opremu: odijelo, rukavice, čizme i masku za lice. Lijekove dozirati u skladu s uputama proizvođača i paziti na ekološke propise.

Inače su ovi lijekovi uvijek opasni, radi se o isparavajućim učincima i pojavom neželjenih reakcija. Imati na umu, da na lijek djeluju vanjski uticaji: temperatura, vlaga, ventilacija iz košnice itd. Do sada su najgori neželjeni uticaji: slaba učinkovitost lijeka, uginuće pčela i ličinki, uznemirenost pčela, smanjen unos hrane, itd.

Lijekovi koji se mogu nabaviti na našem tržištu su: Thymovar (timol), Bayvarol, Varidol, Perizin tečnost, Apiguard (timol), Checkmite (kumafos), Apilife var (timol, eukaliptusovo ulje, lafra levomentol), mravlja kiselina (85%tna kiselina), Maqs (mravlja kiselina u gelu), mliječna kiselina, Apivar (amitraz), Api-boxal (oksalna kiselina u obliku dihidrata). (bhpčelar/arhiva)