V. Marić: PRAVILNO UZIMLJAVANJE PČELA! POMAŽU LI BALE SIJENA, ZAŠTO ŠTITITI PČELINJAK...

V. Marić: PRAVILNO UZIMLJAVANJE PČELA! POMAŽU LI BALE SIJENA, ZAŠTO ŠTITITI PČELINJAK OD VJETRA?

SHARE

U slučaju ranijeg zahladnjenja na području gdje pčelarite, bit će najbolje ako odmah krenete u zaštitu vaših košnica od niskih temperatura. Neki pčelari smatraju da je neophodno, dok se drugi protive ovoj praksi. Sve ovisi o vama

Za one koji drže pčele u prohladnim područjima, vrlo je važno poduzeti korake kako bi uzimili košnicu i na taj način zaštitili svoju dugogodišnju investiciju u pčelinjak. Jedan od najvažnijih koraka za osiguranje pčelinjaka je dobra izolacija košnice kako bi pčele zaštitili od niskih temperatura. Drugi razlog za uzimljavanje pčela je proljetna proizvodnja meda. Sa pravom izolacijom, pčele će trošiti manje energije za zagrijavanje društva.

To znači da će više energiji biti usmjereno ka proizvodnji meda i radu na terenu. I posljednji, veoma bitan razlog je promocija ranijeg razvoja legla. To će dovesti do povećanja pčela radilica koje će skupljati nektar u poljeće i na taj način proizvoditi više meda.

Izolirati košnicu ili ne?

U slučaju ranijeg zahladnjenja na području gdje pčelarite, bit će najbolje ako odmah krenete u zaštitu vaših košnica od niskih temperatura. U toplijim klimama, polovina jeseni je najbolja za uzimljavanje jer se u to vrijeme završava sezona hranjenja. Svoje košnice možete izolirati na vrlo jednostavan način. U tome vam uveliko mogu pomoći lokalne trgovina koje mogu biti nepresušan izvor materijala koji vam trebaju da biste izolirali svoje košnice.

Za one koji žive u više umjerenim klimatskim područjima, jedan od načina izolacije je oblaganje košnice lepenkom. Također, za izolaciju možete koristiti rolne staklene plastike. Imajte u vidu da plasitka mora biti crne boje i da je otporna na UV zrake.

Postoje još mnoge druge izolacije pčelinjaka kao što su stiropor, karton, ćebe ili neki drugi materijal. U slučaju da su vaši pčelinjaci izloženi jakim vjetrovima, neophodno je košnice zaštititi i u tom smislu. Kako bh. pčelarski stručnjaci savjetuju, pčelinjak je najbolje postaviti u maloj uvalici. Na taj način, pčele će biti prirodno zaštićene od udara jakih vjetrova. Ako je moguće, odnosno ako ima prostora, ne bi bilo loše zasaditi na proljeće čemprese ili neko drugo drveće. U slučaju da ste to zaboravili uraditi, možete napraviti mehaničke pregrade u vidu ograde od dasaka ili postavljanja bala oko pčelinjaka.

Ostavite dovoljno meda

Među pčelarima vlada velika polemika kada je u pitanju utopljavanje društava. Neki pčelari smatraju da je neophodno, dok se drugi protive ovoj praksi. Za treće, dovoljno je samo ubacivanje novinskog papira između krova i poklopne daske. Još jedan važan segmet uzimljavanja je i prihrana pčela. U ovim hladnim mjesecima, pčele ne izlaze iz svoje kuće kao što i vi rijetko to radite. Ciklus je takav da i one vas puste na miru preko zime, da odmorite od prethodne pčelarske sezone.

Ustaljena je praksa da pčele prihranjujemo šećernim sirupom preko zime i u toku proljetnog dijela u kojem biljke ne cvjetaju. Na ovaj način osiguravamo dovoljno hrane da pčele prežive možda i najteži period u jednoj kalendarskoj godini. Prethodne zalihe meda koje ste ostavili, vjerovatno su pri kraju ili ih nema. Prilikom pravljenja sirupa, omjer vode i šećera mora biti 1:1. Izmiješajte šećer i vodu zajedno na toplini vaše peći.

U ovom slučaju, čekanje je neizbježno jer šećeru treba određeno vrijeme da se pretvori u sirup. Kada vidite da mješavina kuha, sačekajte još minutu i skinite sa peći i ostavite da se ohladi. Nemojte dopustiti da se stvori karamela od vode i šećera. Nakon što ste napravili šećerni sirup, vrijeme je da nahranite svoje pčele. Jedan od njih je stavljanje plastične vrećice pune slatke smjese unutar košnice. Također, pčele možete hraniti tečnim sirupom u rano proljeće i u kasnu jesen tako što ćete nasuti slatku smjesu u hranilicu. Ako pak pčele hranite pogačama, morate napraviti otvore na kesi prilikom ubacivanja u košnicu.

Osigurajte ventilaciju

Važno je da se u zimu ulazi s dovoljno jakim zajednicama. Slabe zajednice u klupku troše previše hrane i energije za proizvodnju topline pa ih prije zime treba spojiti sa zdravim i jakim pčelinjim zajednicama ili sa srednje jakima, kako bismo dobili jednu jaku zajednicu. Velika većina pčelara koji su zajednice uzimili bar i jednu zimu zna da su jaka zajednica, dovoljno hrane i prozračnost košnice važni elementi za dobro i pravilno uzimljavanje.

Vlažan zrak bolje provodi toplinu od suhog, pčele samo posredno griju košnicu grijući klupko, hladan zrak ulazi kroz sve otvore košnice a ponajviše na samo leto koliko god ga mi smanjili… Mnogi pčelari griješe ako prilikom utopljavanja košnica prije nadolazeće zime praktički onemoguće cirkulaciju zraka u košnici.

Pravilno uzimljena košnica mora imati cirkulaciju zraka gotovo kao i ljeti. Samo utopljavanje košnice bitno je i dolazi do izražaja tek kada matica sredinom ili potkraj januara počinje zalijegati prva jajašca. Tada dodatna izolacija smanjuje učinak razlika između nižih noćnih i viših dnevnih temperatura.

Osigurajte potpuni mir u pčelinjaku

Kada nastupe zimski uslovi, pčelama morate osigurati potpuni mir. Izbjegavajte svako nepotrebno uznemiravanje pčela. Kod uznemiravanja pčela zimi one će reagirati uzimanjem dodatnih zaliha hrane. Time opterećuju nepotrebno probavne organe, pa nerijetko od toga i mnoga društva stradaju. Ukoliko ste dobro i ispravno uzimili svoje pčelinje zajednice što vam je i dužnost, nema potrebe za uznemiravanjem pčela. Ukoliko niste, zimi to više nećete moći ispraviti pa opet ne dirajte nepotrebno košnice.

Eventualne vaše manje propuste pčele su ispravile, a svaki veći propust znači najčešće gubitak zajednice. Vaš jedini i neizbježni zimski zadatak je briga o osiguranju mira na pčelinjaku i eventualno čišćenje leta nakon zimskih oborina – snijega. Snijeg čistimo samo s leta košnice kako bi omogućili ulaz svježeg zraka u košnicu. Sa same košnice snijeg ne treba čistiti jer služi kao dodatni prirodni izolator košnice.

Povremeno prije nego temperature porastu ispred košnica na snijeg nabacajte malo slame ili nečeg sličnog da pčele kod pročisnog leta ne slijeću na hladan snijeg što za njih može biti kobno.

Pitajte starije pčelare

U jesen bi pčelinje zajednice, posebno one slabije, trebale dobiti potrebne količine zaliha hrane na okvirima s medom koje smo spremili u toku sezone. Košnice sa dva nastavka u startu uzimljavanja trebaju imati od 15 do 20 kilograma meda na okvirima, a zajednice u jednom nastavku od 10 do12 kila.

Iskusniji dugogodišnji pčelari znaju odokativno procijeniti količinu zaliha koje treba ostaviti pčelama. Oni manje iskusni koriste pčelinje vage. Ukoliko je nemate, pozovite nekog starijeg pčelara i upitajte za savjet. Neće vas ništa koštati a možete mnogo toga spriječiti i dočekati proljeće sa jakim i spremnim društvima. (BHPČELAR/ARHIVA)