Važne pčelarske lekcije: IZOBILJE MEDA NE MORA BITI ZNAK ZDRAVOG I SNAŽNOG...

Važne pčelarske lekcije: IZOBILJE MEDA NE MORA BITI ZNAK ZDRAVOG I SNAŽNOG DRUŠTVA

SHARE

Mlade larve trebaju plutati u matičnoj mliječi, a što je leglo bogatije matičnom mliječi, to će kolonija biti zdravija. Larve koje su naizgled suhe, pate od neuhranjenosti i jasan su znak da je čitava zajednica izložena velikom stresu.

Pravilno procjenjivanje opšteg stanja pčelinjeg društva jedno je od najvažnijih lekcija koje pčelari početnici mogu i moraju naučiti. Postoji nekoliko faktora koji jasno razdvajaju slaba od jakih društava, a kada ih pčelar nauči prepoznavati, veoma lako će donositi odluke koje će znatno poboljšati stanje na svom pčelinjaku.

Prvi pokazatelj jakog pčelinjeg društva je svakako broj jedinki u košnici. Jake zajednice se mogu pohvaliti velikom brojem radilica, a njihovo prisustvo je najlakše uočiti na ulazima košnice. Međutim, imajte na umu da njihov broj varira u odnosu na doba dana, godine ili vremenskih uslova.

Jaka društva ponekad na ulazima košnice imaju veliki broj radilica u jutarnjim satima, dok će njihov broj biti znatno smanjen poslijepodne, ili kada dođe do primjetnog pada temperature zraka. Kako biste sa sigurnošću utvrdili aktivnost svojih radilica, posmatrajte ulaze košnica u različito doba dana. Nemojte se zabrinuti ako u toku jednog dana uočite smanjen “saobraćaj” radilica, nego nastojte utvrditi ovaj trend tokom dužeg vremenskog perioda.

Stanje društva možete dosta preciznije utvrditi ukoliko otvorite košnicu. Pčele u jakim društvima će se nalaziti na vrhovima ramova, a između ramova će biti prava gužva kada otvorite poklopac.

Dok vršite inspekciju, obratite pažnju i na gnijezdo koje bi trebalo biti prekriveno pčelama hraniteljkama, koje svojim tijelima formiraju prekrivač preko legla.

Također, trebali biste uočiti i pčele koje stražare u blizini saća sa medom i štite ga od moljaca i drugih uljeza. U ovom dijelu košnice, broj pčela će biti dosta manji, ali što više pčela uočite, to je bolje stanje populacije vašeg društva.

Unos polena
Polen je esencijalni dio ishrane u životu pčela, i jedan je od najvažnijih faktora koji razdvajaju slabe od jakih zajednica. Prilikom inspekcije košnice, obratite pažnju na količinu polena kojeg su pčele spremile u zalihe. Polen ćete najlakše uočiti na ulazima u košnicu. Neki pčelari vole posmatrati ulaze u košnicu, očekujući da se sakupljačice vrate sa paše i u košaricama unesu raznobojni polen. Tako se možete usput i malo zabaviti nagađajući sa kojih biljaka je pčela sakupila polen.

Kada vidite da sakupljačice rade svoj posao i u velikim količinama unose polen, možete biti sigurni da su uslovi u košnici povoljni i da su pčele dovoljno snažne da maksimalno takve uslove iskoriste za još veći i uspješniji razvoj.

Zdrave larve
Dobro obratite pažnju na i na larve, idući put kada krenete u inspekciju društava. Zdrave larve imaju oblik slova “C” i prepoznaju se po biserno bijeloj boji. Deformisane, istopljene i šarene lavre su jasan znak bolesti legla i prisustva smrtonosnog parazita.
Mlade larve trebaju plutati u matičnoj mliječi, a što je leglo bogatije sa matičnom mliječi, to će kolonija biti zdravija. Larve koje su naizgled suhe pate od neuhranjenosti i jasan su znak da je čitava zajednica izložena velikom stresu.
U najekstremnijim slučajevima, izglednjela zajednica će se okrenuti kanibalizmu i pojesti vlatsite larve kako bi osigurala opstanak odraslih pčela.

“Podstanari” u košnici
Kada kolonija postane slaba, problem zaštite saća postaje sve veći. Moljci i bube tada obično kreću u napad i počinju sa uništavanjem ćelija saća i istovremeno povećavaju svoju populaciju. Ponekad, ćelije saća će postati hrskave uslijed neodgovarajuće njege.
Moljci i bube će se tada useliti u ovaj slobodni prostor, a kako vrijeme odmiče, doći će i do dijelova koje još uvijek koriste pčele.

Zajednica koja nije dovoljno jaka da se odbrani biće preplavljena uljezima. Međutim, imajte na umu da čak i snažne zajednice ponekad dijele životni prostor sa malim brojem moljaca i buba koje se nalaze na preiferiji košnice, pa njihovo prisustvo ne mora nužno biti pokazatelj slabog društva.

Med i opstanak
Iako je obilje meda uvijek dobar znak, ne mora značiti da ste vlasnik snažnog pčelinjeg društva. Pčele će tokom proljeća i ljeta sakupljati med kojeg će mjesecima čuvati u skladištima. Samo zato što vaša kolonije ima puno meda, ne znači da je jaka i zdrava.
Brojni su slučajevi slabih društava koja u jesenim mjesecima imaju meda u izobilju. Ovakve kolonije su nekada bile izuzetno jake, ali su sada oslabile. Stoga, ne procjenjujte snagu društva isključivo prema količini meda.

Snažna društva će zimu dočekati sa većim brojem pčela, te većom količnom meda i polena od drugih društava, i često će iduću sezonu dočekati sa ovim prednostima. Dolaskom proljetnih mjeseci biće u boljoj formi jer su imale snažan start i nisu morale trošiti energiju za oporavak poput nekih slabijih društava.

Možda će vam biti teško da uočite ovu razliku ukoliko posjedujete samo jedno društvo, stoga se pčelarima početnicima preporučuje da uvijek krenu sa najmanje dva društva kako bi mogli vršiti poređenja. U suprotnom, potražite pomoć i savjet starijih i iskusnijih pčelara koji će vam dozvoliti da svoja društva uporedite sa njihovim. (BH PČELAR)