VOSAK I MED: DIREKTNA POVEZANOST: U vosku se često krije najveća opasnost...

VOSAK I MED: DIREKTNA POVEZANOST: U vosku se često krije najveća opasnost za pčele

SHARE

Piše Elvir Šehić, Bihać ( Telefon: 061 790 039)

Saće (vosak) je „maternica“  u kojoj pčele odgajaju svoje naraštaje, skladište hranu, životni prostor u kojem pčele provedu cijeli život, i što je vrlo važno proizvode i skladište med za ljudsku ishranu.

U zadnje vrijeme se često čuje informacija o nestanku pčela, iznenadnoj pojavi bolesti pčela na određenom području, lošim prinosima po pčelinjoj zajednici…itd. Za sve ove i druge probleme tražimo uzroke van košnice, a najčešće se uzroci nalaze unutar košnice.

Veliki broj studija koje su rađene zadnjih 10-20 godina potvrđuje da novo saće pozitivno utječe na cjelokupno zdravlje i razvoj pčelinje zajednice. Ali da li je to baš tako?! Možda je tako i bilo prije ali sad, u vosku se često krije najveća opasnost za pčele. Saće (vosak) je „maternica“  u kojoj pčele odgajaju svoje naraštaje, skladište hranu, životni prostor u kojem pčele provedu cijeli život, i što je vrlo važno proizvode i skladište med za ljudsku ishranu.

Nezamisliv je život pčelinje zajednice bez voska, a isto tako u zadnje vrijeme se sve više koristi i za ljudsku upotrebu pa se može naći  oko 2000 različitih primjena voska u kozmetici, medicini, industriji itd.

Lučenje voska je prirodna osobina i potreba pčela, pčele radilice luče vosak do 18 dana starosti ali u nekim situacijama se to pravilo krši. Na pčele za lučenje voska podražajno djeluje unos nektara i polena dok u nedostatku polena prekidaju lučenje voska.

Čest predmet falsificiranja

Vosak je nezamjenjiv i skup pčelinji proizvod zbog čega je u zadnje vrijeme  često predmet falsifikovanja koje djelimično ili potpuno uništava njegovu industrijsku i farmakološku vrjednost. Najčešće se kao falsifikati voska koriste stearin, parafin, cerazin, životinjska i biljna ulja i masti.

To falsifikovanje uglavnom rade oni koji žele zaraditi na pčelarevom znoju. Međutim  ima i pčelar svog udjela u uništavanju ove dragocjene materije, raznim hemijskim tretiranjem pčelinje zajednice. Nažalost, pčelariti se više ne može bez primjene lijekova, samo što se mnogi pčelari ne pridržavaju upustava proizvođača lijekova. Pčelari često koriste sredstva koja nisu ni dozvoljena zakonom za upotrebu, a zaboravljaju da svako tretiranje ima „karencu i rezidue“. Te rezidue koje vosak apsorbira i na taj način postane biološko skladište bolesti i hemijskih otrova, kasnije utječu na kvalitet meda ali i na zdravlje kako pčelinjeg legla tako i odraslih pčela.

Usavršavanje i edukacija

Pčelari se u zadnje vrijeme često upuštaju u preradu voska ručnim presama. Na taj način žele sačuvati vlastiti vosak od gore nabrojanih dodataka koji se miješaju sa voskom. Ali zaboravljaju ili nemaju mogućnost da sterilišu vosak prije izrade satnih osnova. Na ovaj način obrade voska se odlučuje sve veći broj pčelara posebno pčelara amatera sa oskudnim znanjem o pčelinjim bolestima i načinu njihovog prenosa.

U vosku se talože rezidue od lijekova, razne nečistoće, ali i uzročnici bolesti. Najopasnije i najteže je dezinfikovati vosak od spora Američke kuge, za to je potrebno kuhati vosak u namjenskim kazanima 30 minuta na 120c. Pčelari rijetko imaju mogućnost da u takvim kazanima kuhaju vosak pa svjesno ili nesvjesno šire najopasniju bolest koja može uništiti pčelarstvo na okolnom području.

Znamo da se suzbijanje ove bolesti mora sprovesti zakonom propisanim mjerama odnosno spaljivanjem pčela, saća, i sve opreme koja se ne može dezinfikovati. Da bi se sve ovo izbjeglo ili bar ublažilo, neophodno je stručno usavršavanje i edukacija osoba koje se bave preradom voska. Pčelari moraju organizovano i pod stalnim nadzorom prerađivati vlastiti vosak kod prerađivača koji imaju način da dezinfikuju vosak po propisu.

(Bh pčelar)