Savjeti: ZBOG ČEGA JE BITNA PRAVOVREMENA SMJENA GENERACIJE LJETNE I ZIMSKE PČELE?!

Savjeti: ZBOG ČEGA JE BITNA PRAVOVREMENA SMJENA GENERACIJE LJETNE I ZIMSKE PČELE?!

SHARE

Ne moramo mjeriti jesu li bjelančevinaste naslage na tijelu pčela 1 ili 2 mm – neka to rade istraživači. Šta mi možemo i trebamo? Moramo znati da nam ona pčelinja zajednica koju smo u zimu uveli bez pravovremene smjene ljetne i zimske pčele te dovoljnih količina polenovog praha, ima velike izglede da umre

Dužina života svakog člana pčelinje zajednice (matice, trutova i pčela radilica) ovisi od mnogo faktora. Ali, prije svega zavisi od godišnjeg doba! Poznata je činjenica da matice mogu živjeti više godina, trutovi uglavnom žive u ljetnom periodu prosječno oko 50 – 60 dana, s tim da u onim pčelinjim zajednicama koje zbog pčelareve nepažnje ostanu bez matice, trutovi mogu da dočekaju zimu.

Dužina života pčela radilica također ovisi od intenziteta rada u sezoni. Poznato je da u nekim pašama pogotovo koje su udaljenije od pčelinjaka pčele zbog izmorenosti žive do 30 dana, dok u povoljnim uvjetima pčelarenja mogu živjeti 40 do 45 dana.

Produktivno pčelarenje

Ove informacije pčelarima su itekako bitne zbog ukupnih prinosa, naročito kad je pčelarska sezona loša, kakva je bila ove godine. Zbog toga je važno da pčelar poznaje, ne samo tehnologiju pčelarenja, već i biologiju pčele, medonosno bilje te okolinu pčelinjaka. Također, važno je znati kad treba završiti sa zadnjim vrcanjem, kada tretirati pčelinje zajednice protiv varoe. Ovo je sve bitno jer ako sve uradimo kako nalaže prava tehnologija pčelarenja, na vrijeme će doći do smjene generacije pčela tzv. ljetne i zimske ili kratkoživuće i dugoživuće pčele.

U jesen, kada se pčelinje zajednice pripremaju za zimu, kada na vrijeme dođe do smjene generacija pčela ljetnih i zimskih, kada se smanjuje leglo, pčele radilice se manje troše i masne bjelančevinaste rezerve hrane se uvećavaju pa pčelinje zajednice dobijaju tzv. zimske pčele.

Uloga polenovog praha!

Važnu ulogu u ovom procesu ima, svakako, dovoljna količina polenovog praha, po mogućnosti od raznovrsnih biljaka. Zbog toga je preporuka pčelarima da nikako u kasno ljeto ili jesen ne oduzimaju polen od pčela. Ukoliko neko od pčelara ovo ipak radi, povećava mogučnost da mu pčelinje zajednice tokom zime stradaju.

Pored nabrojanih faktora za život pčela važne su i neke bolesti posebno odraslih pčela koje u određenoj mjeri skraćuju životni vijek pčela kao što su: nozemoza, bakterijske i gljivične bolesti. Skraćivanje životnog vijeka pčelama na bilo koji način odražava se na ukupnu produktivnost pčelinje zajednice. U današnjem savremenom pčelarenju dokazano je da na ukupnu dužinu života pčela utječe i nesljedna osobina pa se vrše određene selekcije na oplodnim stanicama. Sa prostora bivše Jugoslavije na ovom polju odradio je dosta prof. dr. Jovan Kulinčević iz Srbije.

Pčelari ne moraju mjeriti jesu li bjelančevinaste naslage na tijelu pčela 1 ili 2 mm – neka to rade istraživači! Šta mi možemo i trebamo? Moramo znati da ona pčelinja zajednica koja nije u zimu ušla sa pravovremenom smjenom generacija pčela i dovoljnim količinama polenovog praha, odnosno perge, rizikujemo da nam zajednica zbog duge i nepredvidive zime preživi do proljeća, a onda zbog promjenjivih vremenskih prilika, kad krene leglo, brzo potroši rezerve iz svog tijela i početkom aprila – umre, jer nema dovoljnih rezervi u svom tijelu da othrani prvu generaciju pčela.

Kvalitet hrane za zimu

Neki pčelari u jesen izvrcaju sav med i svoje pčele prihranjuju šećernim sirupom. Poznata je činjenica da je šećer čista ugljikohidratna hrana, koja ne sadrži u sebi bjelančevine, vitamine, minerale i druge tvari neophodne pčelama za normalan život. Dakle, pčele će prezimiti na šećernom sirupu, ali se javlja problem kad u proljeće krene leglo. Takva zajednica, ako i preživi, neće moći ni sebi tokom godine da donese dovoljno hrane a kamoli neke rezerve za pčelare.

Pčelama je za zimovanje potrebna zaliha hrane oko 8 kg. Ovo se odnosi na period od oktobra do marta mjeseca. Međutim najispravnije je pčelama za zimovanje ostaviti toliko hrane da proljeće, mjesec mart, dočekaju sa 10 kg kvalitetne hrane. Takva zajednica mora imati dobre prinose tokom godine.

Svako uznemiravanje pčela tokom zime ima za posljedicu pomjeranje pčelinjeg klupka. Time povećavamo potrošnju hrane, a samim tim i masnog bjelančevinastog tkiva, što na kraju može imati za posljedicu umiranje pčelinje zajednice.

Propisi koje trebamo zadovoljiti za uspješno zimovanje pčelinje zajednice:

mlada oplođena matica
dovoljne količine pčelinje hrane pravilno raspoređene
pčele na vrijeme tretirane koje u zimu ulaze sa malim brojem varoa
košnice u dobrom stanju, bez pretjerivanja oko utopljavanja (BH PČELAR/ARHIVA)