MALA ŠKOLA PČELARSTVA: KAKO SE OSLOBODITI TRUTUŠE

MALA ŠKOLA PČELARSTVA: KAKO SE OSLOBODITI TRUTUŠE

SHARE

Na pitanje Cvijana Jovića, savjet daje jedan od najuspješnijih bh. pčelara Rajko Radivojac iz Prijedora. On, između ostalog, kaže da načini saniranja zajednice sa maticom trutušom i zajednice u kojoj su prisutne lažne matice se bitno razlikuju.matica trutusa? Imam problem u jednoj košnici sa maticom trutušom.Uočeno je trutovsko leglo i preduzeli smo mere stresanja pčela i odstranjivanja okvirova sa trutovskim leglom. Vratili smo košnicu na mesto i dodali nastavak sa slabijim društvom i maticom koja je počela zalegati. Međutimk, kroz par dana uočili smo da opet nema normalnog legla, a verovatno ni matice. Potegao je prinudni matičnjak. Nisam siguran, ali mislim i da se matica izlegla.
PITANJE JE: KAKO SE OSLOBODITI TRUTUŠE AKO SE NIJE IZLEGLA NOVA MATICA, A NEMAMO NOVU MATICU NI MATICNJAK?

Evo odgovora Rajka Radivojca:

rajko za portalU obrazloženju pitanja dali ste premalo podataka. Niste napisali da li ste i kako utvrdili da je u pitanju matica trutuša. Jeste li sigurni da nisu u pitanju lažne matice? Da li ste pronašli maticu trutušu i odstranili je iz košnice? Da li je prošlo bar 6 sati od eliminisanja matice trutuše do dodavanja nukleusa sa novom maticom? Da li ste nukleus dodali preko novina?

Načini saniranja zajednice sa maticom trutušom i zajednice u kojoj su prisutne lažne matice se bitno razlikuju.

Saniranje zajednice sa maticom trutušom

Ako je u košnici prisutna matica koja nosi samo neoplođena jaja možemo na saću vidjeti samo trutovsko leglo, a u ćelijama koje su tek zaležene po jedno jaje. Maticu trutušu  možemo naći na ramovima sa leglom. Ona se po izgledu ne razlikuje od normalne matice. Zajednicu sa maticom trutušom saniramo tako što joj na uobičajeni način zamjenimo maticu. Nije potrebno istresanje pčela. Ramove sa trutovskim leglom možemo odstraniti odmah, ali to možemo uraditi i kasnije.

Ako je u pitanju manja površina pod trutovskim leglom, ramove ne moramo ni odstranjivati. U zajednici pronađemo maticu trutušu i odstranimo je iz košnice (ubijemo je). Nakon 6 do 12 sati od toga, dodajemo pčelinjoj zajednici novu oplođenu maticu u kavezu ili kako ste vi uradili, dodamo maticu zajedno sa nukleusom.

Nukleus jednostavno stavimo na obezmatičenu zajednicu, a između njih postavimo novinski papir koji probušimo na par mjesta. Ovih 6 do 12 sati je važno, jer je potrebno vrijeme da nestane feromonska veza između stare matice i pčela radilica. Nakon nekoliko dana pregledamo zajednicu, uklonimo ostatke novinskog papira i posložimo ramove.

Ako je u vašem slučaju u pitanju matica trutuša, a niste je odstranili iz košnice ili nije prošlo ovih 6 do 12 sati nova matica ne može biti primljena. Iako ste stresli sve pčele iz košnice, postoji mogućnost da se stara matica zajedno sa pčelama vratila u svoju košnicu. Zato prijem nove matice nije bio moguć.

Saniranje zajednice sa lažnim maticama

Ako su u pitanju lažne matice na saću vidimo samo trutovsko leglo koje je nepravilno, grebenasto. U ćelijama saća možemo vidjeti 2, 3, pa i više jaja u jednoj ćeliji.Lažnih matica ima više pa one idu redom, jedna za drugom, i polažu jaja u iste ćelije. Lažne matice ne možemo po izgledu razlikovati od pčela radilica.

Lažne matice ne možemo naći, pa se zato preporučuje istresanje pčela i uklanjanje svih ramova iz košnice. Pčele koje se vrate u praznu košnicu se ostave da gladuju 24 sata, a onda se pripajaju nukleusu sa maticom. Taj period gladovanja služi da pčelama radilicama koje su postale lažne matice prestanu funkcionisati jajnici, koji su se bili  aktivirali. Ako niste uradili na opisani način, novu maticu su ubile lažne matice.

Iz vlastitog iskustva mogu reći da se saniranje zajednice sa lažnim maticama obično ne isplati, naročito u ovo doba godine. Da bih izbjegao sav opisani rad, ja jednostavno košnicu sa lažnim maticama sklonim u stranu i stresem sve pčele sa ramova u travu.

Ramove bez pčela dodam u medište neke normalne zajednice i to je to. Pčele se vrate na mjesto gdje je bila košnica, a koje je sada prazno. Pošto nemaju gdje one polako uđu u susjedne košnice. Pčele stražarice  na letima    tih košnica eliminišu lažne matice, a propuste normalne pčele.

Na taj način nismo ništa izgubili. U stvari smo pojačali susjedne košnice pčelama iz eliminisane košnice. Ovaj način predlažem i vama. Pčelari većinom ne žele smanjivati broj košnica, pa rade svašta da očuvaju slabe pčelinje zajednice. Nikad ne budu zadovoljni. Slabe pčelinje zajednice su podložne bolestima, a to je još jedan razlog zašto ih se treba rješavati.

1 COMMENT

  1. Kad saniramo drustvo sa maticom trutusom uz pomoc nukleusa, nukleus pretpostavljam stavimo iznad drustva koje saniramo a izmedju novinski papir. Samo iz mog skoromnog iskustva mislim da ako je u nukleusu leglo-a nema razloga da ga nebude, posto je matica gore, pcele nece se nikad spustiti dole i napustiti leglo.. moze li da pojasnite ovaj postupak?
    Sa postovanjem