Kako komuniciraju medarice i radilice?

Kako komuniciraju medarice i radilice?

SHARE

Jake ili snažne pčelinje zajednice počinju skupljati nektar kada vrijeme tj. temperatura postane dovoljno topla da biljke mogu početi s proizvodnjom nektara. Pčele skupljačice mogu putovati i do 5 km od košnice u potrazi za hranom, ali prednost pčele skupljačice daju najbližem izvoru hrane.

Pčele medarice kako bi pronašle izvor hrane i prenijele tu vrijednu informaciju drugim članovima (pčelama radilicama – skupljačicama) se koriste specifičnim načinom komunikacije. Poznate su dvije vrste ili tipa komuniciranja: kružni ples (round dance) i ples zatkom (waggle dance).

Kada pčela skupljačica pronađe dobar izvor hrane (nektar), odletjet će nazad u svoju zajednicu ili košnicu s uzorkom nektara i opisati će ostalim pčelama skupljačicama udaljenost do izvora hrane i u kojem smjeru skupljačice moraju letjeti u odnosu na sunce. S obzirom na udaljenost izvora hrane, pčela skupljačica će koristiti ili kružni ples ili ples zatkom.

Ako pčela skupljačica pronađe izvor hrane u blizini košnice, informaciju će prenijeti pomoću kružnog plesa. Ovaj oblik plesa pčela skupljačica izvodi na način da se kreće u malom krugu mijenjajući orijentaciju nakon svakog ili svakog drugog kruga. Kružni ples može trajati nekoliko sekundi, a ponekad i nekoliko minuta. Za vrijeme izvođenja kružnog plesa pčele posmatraju „plesačicu“ i zatim same odlete u potragu za hranom.

Ako je izvor nektara udaljeniji od košnice, pčela plesačica mora pružiti više određenih smjerova i to će napraviti izvodeći ples zatkom. U tipičnom plesu zatkom pčela plesačica se penje na vertikalno saće i izvodi „figuru osmice“ na način da se nakratko kreće prema naprijed, zatim se vraća u polukrugu do ishodišne ili početne tačke.

Nakon toga ponovno se kreće naprijed, opisuje polukrug u suprotnom smjeru i ponavlja cijeli slijed. Ugao između ravnog poteza u odnosu na vrh košnice odgovara uglu pod kojim pčele moraju letjeti u odnosu na položaj sunca, odnosno smjer izvora hrane potvrđuje se smjerom plesa u odnosu na položaj sunca.

Tokom ravnog kretanja pčela plesačica vrti zatkom ili trese tijelom. Pčele posmatračice plesa specifičnim zvukom daju do znanja plesačici da se zaustavi i preda im uzorak nektara. Ostale skupljačice zatim odlaze i nakratko izviđaju dok ne indentificiraju izvor hrane po mirisu koji im je predan.

Ples zatkom nije pecizan, ali je od velike pomoći da pčele dođu u blizinu novog izvora hrane. Ples zatkom je otkrio austrijski etolog Karl von Frish, te je 1973. godine dobio Nobelovu nagradu za rad iz područja komuniciranja među pčelama.

(bhpcelar)